Messze még a búcsú a retrós Fiat 500-astól, hiszen annak ellenére, hogy 2020-ban debütált az új generáció, a 2007 óta kapható aktuális modell sem vonul nyugdíjba. A bölcs döntést az indokolta, hogy a kizárólag tisztán elektromos hajtáslánccal választható olasz újdonság magas ára miatt egyelőre nem számíthat akkora érdeklődésre, mint töretlen népszerűségű elődje.
Fiat 500 Hybrid
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU
Hogy biztosítsák az olasz városi mini jövőjét, a 0,9 literes, kéthengeres turbós benzines motor után az 1,2-es, négyhengeres szívómotort is megszüntették, helyére a szintén szívó, azonban már csak 1,0 literes, háromhengeres blokkot építettek be, melyet 12 voltos lágyhibrid rendszerrel egészítették ki. A konstrukció legfontosabb eleme egy 3,6 kW-os önindító generátoregység, amely szíjjal kapcsolódik a főtengelyhez, és egy 11 Ah-s akkumulátor segítségével besegít a hajtásba. Utóbbi a gördülési és fékezési energiát hasznosítja, ezt a folyamatot az új, digitális kijelzőn nyomon követhetjük.
A Seaqual kárpithoz tengerekből származó műanyag hulladékot használnak fel
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU
A Fiat logó hátterével díszített, modern műszeregységből azt is megtudhatjuk, mikor érdemes üresbe kapcsolnunk, hogy a lámpához gurulásnál 30 km/órás tempó alatt vitorlázó üzemben működjön, vagyis a start/stop rendszer segítségével leálljon a benzinmotor. Ezt a folyamatot a kuplung kinyomásával bármikor megszakíthatjuk, tehát nem okoz fennakadást a gördülékeny haladásban, és az elektromos támogatásnak hála maga az újraindulás is finoman, alig észrevehetően történik. Az új motorhoz hatfokozatú váltó is jár, a kézreálló karral kissé akadósan, de pontosan kapcsolható szerkezet hosszú áttételezése jót tesz a fogyasztásnak, viszont árt a gyorsulásnak. Miközben az 1,2 literes, 69 lóerős motorral 12,9 másodpercig tartott a 0-ról 100 km/órára gyorsulás, az 1,0 literes, 70 lóerőssel már 13,8 másodpercet vesz igénybe, sőt, miközben az előbbi 102 Nm nyomatékát 3000-es fordulaton adta le, az újat 3500-ig kell pörgetni, hogy 92 Nm-t préseljen ki magából.
Újdonság a teljesen digitális műszeregység
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU
Ez persze nem sok vizet zavar a mindennapi használatban, a pörgetést nem is elviselő, inkább elváró blokk egy átlagos városi etapon életvidáman mozgatja az egy tonnánál alig nehezebb apróságot. Még a hatékonyan tompított, de közepes fordulatszám-tartományban már jól hallható, jellegzetes hangja is kifejezetten illik a karakteréhez. Visszafogott ereje országúton és autópályán jelent hátrányt, ahol képességei határát feszegeti, ráadásul a fogyasztása is drámaian megnő, a 90 km/óránál mutatott 4,5-ről 130 km/óránál 8,0 literre ugrik a pillanatnyi átlag. Feltéve, hogy egyáltalán sikerül felgyorsulni ekkora tempóra, amire emelkedőn kicsi az esély. Az 5,3 literes WLTP-értéket ugyan nem teljesítette, de az 5,9 literes téli tesztfogyasztás is elfogadható. Aki szimpatizál vele, a kisebb ergonómiai bakik ellenére is szeretni fogja a könnyen kezelhető és szűkös utastere mellett is komfortos olasz 500-ast.
Ma már ritkaságnak számít a lágy futómű-hangolás és az erős motorfék
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU
A teljes cikket ITT olvashatja tovább.
Csiszolt olasz gyémánt
Minden eddiginél több lehetőséget kínál a Fiat arra, hogy a nemrégiben megújult életstílusminijét saját ízléséhez igazítsa a kedves vásárló. Ezek között találjuk a tesztautón látható kétszínű megjelenést is.
Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.