ÁSZ: 40 százalékkal is csökkenthető lett volna az eladósodottság

A parlament előtt lévő közpénzügyi új szabályozás csökkentheti az államháztartás finanszírozásának költségeit – mondta Veres János pénzügyminiszter az Országgyűlés költségvetési bizottságának szerdai ülésén. Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke úgy vélekedett, ha ezeket a szabályokat 2002-től alkalmazták volna, az akár 40 százalékkal is csökkenthette volna az eladósodottság mértékét. Varga Mihály, a költségvetési bizottság fideszes elnöke szerint a 2002 óta folyó felelőtlen gazdaságpolitika miatt kell ezzel a kérdéssel ma foglalkoznia a parlamentnek.

MNO
2007. 11. 28. 9:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlament előtt lévő közpénzügyi új szabályozás biztosíthatja a folyamatos egyensúlyi gazdálkodást és elfogadása tovább növelheti a bizalmat Magyarországgal szemben, ezzel csökkentve az államháztartás finanszírozásának költségeit – mondta Veres János pénzügyminiszter az Országgyűlés költségvetési bizottságának szerdai ülésén.

A pénzügyminiszter a költségvetés felelősségéről és a törvényhozási költségvetési hivatalról szóló törvényjavaslatot illetően a szakmai konszenzus, az ötpárti egyetértés fontosságát hangsúlyozta. Elmondta: a fő célokat illetően egyetértés van a pártok között, a megfogalmazásról pedig az általános vita megkezdését követően is folytatják az egyeztetéseket.

Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke elmondta: ha ezeket a szabályokat 2002-től alkalmazták volna, az akár 40 százalékkal is csökkenthette volna az eladósodottság mértékét. Ugyanakkor aggályait fejezte ki a javaslat önkormányzatokat érintő szabályozását illetően, és úgy vélte, hogy jelenleg a javaslat még csak 60-70 százalékos készültségben van.

Veres János elmondta, hogy az új szabályok törvénybe foglalásán kívül szükség van az Alkotmány és az önkormányzatokról szóló jogszabály módosítására is. A parlamenti pártok a fő célkitűzésekkel egyetértenek, azaz azzal, hogy az Alkotmány egészüljön ki egy közpénzügyi fejezettel, illetve, hogy az önkormányzatok adósságszabályozása pontosításra szorul. A konkrét megfogalmazásban azonban még elérnek a vélemények.

A miniszter ismertette a javaslat főbb céljait, amelyek közül a reáladósság szabály biztosítaná, hogy az inflációval korrigált adósság mértéke ne nőhessen, a költségvetés elsődleges egyenlege csak pozitív lehet a tervezet szerint, ami az önkormányzatok esetében korlátozná a működési kiadásokra felvehető hitelek mértékét, nem korlátozná azonban a fejlesztési hitelfelvételt. A költségvetési hivatal „beárazná” a készülő törvények, módosító indítványok költségvetési hatásait, illetve véleményezné a kormány két évre előretekintő tervezési számainak megalapozottságát. A hivatal az Országgyűléshez rendelt önálló intézmény, a parlamentnek tartozik felelősséggel – tette hozzá.

Kovács Árpád elsősorban a hiányosságokra hívta fel a figyelmet. Elmondta: míg a költségvetés bevételi oldalánál az állampolgároknak, és a vállalkozásoknak súlyos szankciókkal is szembe kell nézniük, a kiadási oldalon a felelősségre vonás ma még teljesen hiányzik és ezt megnyugtató módon pótolni kell. Jogilag nehezen kezelhetőnek nevezte, hogy jelenleg ugyan az ÁSZ vizsgálja a minisztériumokban folyó tervezési munkákat, ami az ÁSZ kapacitásainak 5 százalékát köti le, a javaslat azonban nem foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy hogyan változik a helyzet.

Hozzátette: a továbbiakban kell megegyezni a hivatal jogosítványairól és javasolta, hogy ezek erősödjenek. A reál-eladósodottsági szabályt illetően úgy vélte jobb lenne az eladósodottsági mutató helyett kiadási plafonokban gondolkodni.

A számvevőszék elnöke hangsúlyozta, hogy a hivatal nem ellenőrző szervezet, ebből adódóan az ÁSZ nem éli meg vesztesként a javaslat elfogadását, de vannak hatásköri kérdések, amiket meg kell oldani.

Varga Mihály a költségvetési bizottság fideszes elnöke, az Orbán-kormány pénzügyminisztere – jelezve, hogy a szavazásnál a párt képviselői tartózkodni fognak – hangsúlyozta: a 2002 óta folyó felelőtlen gazdaságpolitika miatt kell ezzel a kérdéssel ma foglalkoznia a parlamentnek. A felelőtlen fiskális politika pedig együtt járt az állampolgárok és az EU szakértőinek megtévesztésével – fűzte hozzá.

Az ellenzéki képviselő emlékeztetett, hogy a költségvetési hivatal felállításának támogatását három feltételhez kötötték: az intézmény lehetőség szerint független legyen, minél kevesebbe kerüljön az adófizetőknek, és hatásköre tisztázott legyen. Ezeknek a feltételeknek Varga Mihály szerint nem felel meg maradéktalanul a javaslat, és túlzott sietségnek tartotta az általános vita megkezdését is, szavai szerint hagyni kellett volna időt arra, hogy mindenki kifejthesse véleményét még a vita megkezdése előtt.

Kijelentette: újabb „sóhivatalra” nincs szükség és kifogásolta a várható, 1,8 milliárd forintos költségek mértékét is. Javasolta: a kormány fontolja meg a 96 fős hivatal helyett egy három fős költségvetési tanács felállítását. A kormányzati felelősség tisztázása azonban Varga Mihály szerint nem megkerülhető, ezért erre olyan javaslatot nyújtanak be, amely szankciókat is tartalmaz.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.