A petíció megfogalmazói szerint ésszerűtlen, ellentmondásos és társadalmilag is rendkívül káros lenne a kémia tantárgy kerettantervi javasolt óraszámait az Oktatási Minisztérium által készített rendelettervezetben feltüntetett alacsony számban megszabni. A kerettanterv-módosítási előterjesztésben szereplő általános iskolai és gimnáziumi kémiaóraszámok (55,5, azaz heti 1,5 óra a 7.-8.-9. évfolyamon és 74 óra, azaz heti 2 óra a 10. évfolyamon) által biztosított időkeret ugyanis nem elegendő a kerettanterv által kitűzött célok elérésére és a kijelölt tananyag elsajátítására.
A petícióban megfogalmazott vélemény szerint ugyanakkor a kémia kerettanterv-javaslat „Célok és feladatok” című fejezetében feltüntetettekkel ellentétben a kémia megszerettetéséhez és az iránta való érdeklődés felkeltéséhez a drámapedagógiai módszerek helyett elsősorban arra lenne szükség, hogy a tanulók saját maguk rendszeresen kísérletezhessenek. Ez rendkívül időigényes és a javasolt időkeretbe nem fér bele.
A tanároknak tehát választaniuk kell: vagy megpróbálnak értelmes tevékenységek kijelölésével aktív szerepet biztosítani diákjaiknak a kémiaórákon, és vállalják annak ódiumát, hogy ennek fejében a normál tanórai keretek között képtelenek lesznek felkészíteni csoportjaikat a kémia érettségi vizsgára. A másik lehetőség az, hogy a kémia érettségi követelményeiből kiindulva túlnyomórészt frontális tanítási módszert alkalmazva biztosítják, hogy a kémiaórákon az érettségi vizsgakövetelmények minden témakörét érintsék.
Bár a kerettantervi óraszámok csak javaslatok, amelyet az iskoláknak a helyi tantervük készítéséhez, illetve módosításához megfontolásra ajánlanak, nyilvánvaló, hogy alternatívák hiányában és a belső konfliktusok elkerülése érdekében az iskolák többsége az Oktatási és Kulturális Minisztérium hivatalos kerettantervében javasolt óraszámokat fogja elfogadni. Ezért jelen levél aláírói őszintén remélik, hogy a várhatóan társadalmi méretű tiltakozás józan belátásra, a fentiekben is megfogalmazott gondolatok és érvek megfontolására, s a közismereti kémia tantárgy javasolt óraszámainak növelésére készteti a döntéshozókat – áll a petícióban, amit néhány nap alatt közel kétezren írtak alá, köztük a pedagógus társadalom jeles képviselői, továbbá neves akadémikusok, egyetemi oktatók, ipari és kutatóintézeti szakemberek, szülők, valamint egyetemi hallgatók.