Drámapedagógiai módszerek helyett kísérletezni kellene

A kémiát tanítók szerint a kémia kerettanterv-javaslat „Célok és feladatok” című fejezetében írottakkal ellentétben a kémia megszerettetéséhez és az iránta való érdeklődés felkeltéséhez a drámapedagógiai módszerek helyett inkább arra lenne szükség, hogy a tanulók rendszeresen kísérletezhessenek. Az érintettek az oktatási tárcához eljuttatott petíciójukban a tantárgy óraszámának emelését is kérik. 

MNO
2007. 11. 27. 8:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A petíció megfogalmazói szerint ésszerűtlen, ellentmondásos és társadalmilag is rendkívül káros lenne a kémia tantárgy kerettantervi javasolt óraszámait az Oktatási Minisztérium által készített rendelettervezetben feltüntetett alacsony számban megszabni. A kerettanterv-módosítási előterjesztésben szereplő általános iskolai és gimnáziumi kémiaóraszámok (55,5, azaz heti 1,5 óra a 7.-8.-9. évfolyamon és 74 óra, azaz heti 2 óra a 10. évfolyamon) által biztosított időkeret ugyanis nem elegendő a kerettanterv által kitűzött célok elérésére és a kijelölt tananyag elsajátítására.

A petícióban megfogalmazott vélemény szerint ugyanakkor a kémia kerettanterv-javaslat „Célok és feladatok” című fejezetében feltüntetettekkel ellentétben a kémia megszerettetéséhez és az iránta való érdeklődés felkeltéséhez a drámapedagógiai módszerek helyett elsősorban arra lenne szükség, hogy a tanulók saját maguk rendszeresen kísérletezhessenek. Ez rendkívül időigényes és a javasolt időkeretbe nem fér bele.

A tanároknak tehát választaniuk kell: vagy megpróbálnak értelmes tevékenységek kijelölésével aktív szerepet biztosítani diákjaiknak a kémiaórákon, és vállalják annak ódiumát, hogy ennek fejében a normál tanórai keretek között képtelenek lesznek felkészíteni csoportjaikat a kémia érettségi vizsgára. A másik lehetőség az, hogy a kémia érettségi követelményeiből kiindulva túlnyomórészt frontális tanítási módszert alkalmazva biztosítják, hogy a kémiaórákon az érettségi vizsgakövetelmények minden témakörét érintsék.

Bár a kerettantervi óraszámok csak javaslatok, amelyet az iskoláknak a helyi tantervük készítéséhez, illetve módosításához megfontolásra ajánlanak, nyilvánvaló, hogy alternatívák hiányában és a belső konfliktusok elkerülése érdekében az iskolák többsége az Oktatási és Kulturális Minisztérium hivatalos kerettantervében javasolt óraszámokat fogja elfogadni. Ezért jelen levél aláírói őszintén remélik, hogy a várhatóan társadalmi méretű tiltakozás józan belátásra, a fentiekben is megfogalmazott gondolatok és érvek megfontolására, s a közismereti kémia tantárgy javasolt óraszámainak növelésére készteti a döntéshozókat – áll a petícióban, amit néhány nap alatt közel kétezren írtak alá, köztük a pedagógus társadalom jeles képviselői, továbbá neves akadémikusok, egyetemi oktatók, ipari és kutatóintézeti szakemberek, szülők, valamint egyetemi hallgatók.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.