Drámapedagógiai módszerek helyett kísérletezni kellene

A kémiát tanítók szerint a kémia kerettanterv-javaslat „Célok és feladatok” című fejezetében írottakkal ellentétben a kémia megszerettetéséhez és az iránta való érdeklődés felkeltéséhez a drámapedagógiai módszerek helyett inkább arra lenne szükség, hogy a tanulók rendszeresen kísérletezhessenek. Az érintettek az oktatási tárcához eljuttatott petíciójukban a tantárgy óraszámának emelését is kérik. 

MNO
2007. 11. 27. 8:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A petíció megfogalmazói szerint ésszerűtlen, ellentmondásos és társadalmilag is rendkívül káros lenne a kémia tantárgy kerettantervi javasolt óraszámait az Oktatási Minisztérium által készített rendelettervezetben feltüntetett alacsony számban megszabni. A kerettanterv-módosítási előterjesztésben szereplő általános iskolai és gimnáziumi kémiaóraszámok (55,5, azaz heti 1,5 óra a 7.-8.-9. évfolyamon és 74 óra, azaz heti 2 óra a 10. évfolyamon) által biztosított időkeret ugyanis nem elegendő a kerettanterv által kitűzött célok elérésére és a kijelölt tananyag elsajátítására.

A petícióban megfogalmazott vélemény szerint ugyanakkor a kémia kerettanterv-javaslat „Célok és feladatok” című fejezetében feltüntetettekkel ellentétben a kémia megszerettetéséhez és az iránta való érdeklődés felkeltéséhez a drámapedagógiai módszerek helyett elsősorban arra lenne szükség, hogy a tanulók saját maguk rendszeresen kísérletezhessenek. Ez rendkívül időigényes és a javasolt időkeretbe nem fér bele.

A tanároknak tehát választaniuk kell: vagy megpróbálnak értelmes tevékenységek kijelölésével aktív szerepet biztosítani diákjaiknak a kémiaórákon, és vállalják annak ódiumát, hogy ennek fejében a normál tanórai keretek között képtelenek lesznek felkészíteni csoportjaikat a kémia érettségi vizsgára. A másik lehetőség az, hogy a kémia érettségi követelményeiből kiindulva túlnyomórészt frontális tanítási módszert alkalmazva biztosítják, hogy a kémiaórákon az érettségi vizsgakövetelmények minden témakörét érintsék.

Bár a kerettantervi óraszámok csak javaslatok, amelyet az iskoláknak a helyi tantervük készítéséhez, illetve módosításához megfontolásra ajánlanak, nyilvánvaló, hogy alternatívák hiányában és a belső konfliktusok elkerülése érdekében az iskolák többsége az Oktatási és Kulturális Minisztérium hivatalos kerettantervében javasolt óraszámokat fogja elfogadni. Ezért jelen levél aláírói őszintén remélik, hogy a várhatóan társadalmi méretű tiltakozás józan belátásra, a fentiekben is megfogalmazott gondolatok és érvek megfontolására, s a közismereti kémia tantárgy javasolt óraszámainak növelésére készteti a döntéshozókat – áll a petícióban, amit néhány nap alatt közel kétezren írtak alá, köztük a pedagógus társadalom jeles képviselői, továbbá neves akadémikusok, egyetemi oktatók, ipari és kutatóintézeti szakemberek, szülők, valamint egyetemi hallgatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.