Aggályosak a színes szavazólapok

A március 9-i népszavazáson már nem lesz lehetőség arra, hogy más településekre, kerületekbe szervezetten utaztassák a választópolgárokat szavazataik leadására. Az Alkotmánybíróság (AB) ugyanis megsemmisítette a szocialista–szabad demokrata többség által 1997-ben elfogadott rendelkezést, amely szerint a választók lakóhelyüktől távol, igazolással tetszés szerinti helyeken voksolhattak. Érvénytelenítette az AB Lamperth Mónika belügyminiszter 2005. december 21-i rendeletét is – a jogszabály az úgynevezett voksturizmus kiterjesztését szolgálta.

Magyar Nemzet
2008. 02. 17. 23:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki ugyanis igazolást kapott arra, hogy más településen szavazzon, utóbb mégis visszatérhetett a lakóhelyére. Az 1947-es kékcédulás választásokra emlékeztető, szervezett szavazás lehetősége megszűnt ugyan, ám újabb aggályok fogalmazódtak meg. Az Országos Választási Bizottság a választási iroda javaslatára február 6-án úgy döntött, hogy a szavazatszámlálás megkönnyítése érdekében a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj eltörléséről szóló kérdésekről más-más színű szavazólapon lehet voksolni. Csak jegyzőkönyvben rögzítette azonban, hogy a lila, a fehér és a zöld színű szavazólapokhoz konkrétan melyik kérdés kapcsolódik. Ez nem tekinthető garanciális jellegű hatósági kötelezvénynek. Az esetleges hibás szavazólapok megkérdőjelezhetik a választások tisztaságát.

A március 9-i háromigenes népszavazás szabályai részben eltérnek a legutóbbi országgyűlési választások rendelkezéseitől. A fő különbség az, hogy remélhetőleg megszűnik az úgynevezett voksturizmus, a választók szervezett utaztatása, a mozgóurnát pedig írásban kell kérni. Ugyanakkor most is vannak dilemmák. A referendum kérdései más-más színű szavazólapon szerepelnek, arról azonban nincs hivatalos határozat, hogy melyik kérdéshez milyen színű lap tartozik. Ez megkérdőjelezheti a választások tisztaságát.

Lakóhelyétől távol szavazhat, aki március 9-én bármilyen okból másutt tartózkodik. Ehhez előzetesen igazolást kell kérnie lakhelyének választási irodájától. Az új rendelkezések szerint ugyanakkor csak egy – előre kijelölt – szavazókörben fogadják a máshonnan érkezőket. Nincs tehát arra mód, amire 2006-ban még lehetőség volt, hogy a választók tetszés szerinti szavazókörökben voksoljanak. Az Alkotmánybíróság (AB) ugyanis azóta megsemmisítette az 1997-ben MSZP–SZDSZ-többséggel elfogadott választójogi törvény paragrafusát, amely módot adott a választók szervezett utaztatására, szavaztatására. Megsemmisítették Lamperth Mónika akkori belügyminiszter 2005. decemberi rendeletét is, ez a jogszabály tovább növelte a voksturizmus esélyeit. Az igazolással másutt szavazni szándékozó állampolgár ugyanis utóbb mégis visszatérhetett szavazni a lakhelyére.

Újdonság emellett, hogy a szavazás napján már nem lehet feliratkozni a választási névjegyzékre. A mozgásukban korlátozott választók mostantól csak írásban kérhetik, hogy mozgóurna segítségével szavazhassanak. Hogy az írásbeli forma konkrétan mit jelent, lehet-e elektronikus levél is, megválaszolatlan kérdés. Az urnával a szavazatszámláló bizottság legalább két tagja keresi fel az arra jogosult polgárokat. Az OVB állásfoglalása szerint arra nincs mód, hogy kívülálló személyek, szolgáltatók, segítők szervezetten gyűjtsék össze a mozgásukban korlátozott emberek szavazólapjait. Más részére nem lehet urnás szavazást kérelmezni.

A választók három szavazólapot kapnak, az egyik fehér, a másik lila, a harmadik pedig zöld lesz. Arról ugyanakkor nincs hivatalos határozat, melyik kérdéshez milyen színű szavazólap tartozik. Az Országos Választási Bizottság (OVB) a február 6-i ülésén, amikor a szavazólapok adattartalmáról döntött, jelzésszerűen sem foglalta határozatba, hogy a fehér színű lapon a tandíjról, a zöld színűn a vizitdíjról, a lilán pedig a kórházi napidíjról lehet szavazni. Ezt csupán az akkor felvett jegyzőkönyv tartalmazza. Választójogi szakértők szerint garanciális követelmény lenne, hogy a választópolgárok számára hitelt érdemlő, hivatalos keretek közt váljék egyértelművé a színek és a kérdések összekapcsolása. Ez esetben ugyanis voksainak leadása előtt mindenki ellenőrizhetné, melyik kérdés milyen színű szavazólapon szerepel, nem történt-e tévedés, nem más kérdés került-e az egyes szavazólapokra. Úgy tudjuk, a választóknak február 22-ig kézbesítendő értesítőn sem szerepel tájékoztatás e témakörben. A szavazatok összeszámlálását ugyanakkor kétségkívül segíti a szavazólapok eltérő színe. Ezt a megoldást Rytkó Emília előterjesztésében az önkormányzati minisztérium részeként működő Országos Választási Iroda kezdeményezte.

Ha a kérdéseket esetleg felcserélő téves, hibás lapok kerülnének a szavazólapok közé, ami lényegesen kihatna a referendum eredményére. Megkérdőjelezhetné a választás tisztaságát. A 2004. december 5-i népszavazás idején például előfordult, hogy a kettős állampolgárságra leadott szavazatokhoz több ezer olyan szavazatot adtak hozzá, amelyek a kórház-privatizáció megakadályozását szerették volna elérni. A hibát utólag korrigálták, de ez nem változtat azon, hogy – bár a szavazólapok színe fehér volt – a téves számolás a több voksot elért kérdésre leadott szavazatok számát kívánta csökkenteni.
A szavazólap hitelessége, szabályszerűsége a választásokon alapvető kérdés, hiszen érvényesen csak a hivatalos szavazólapon lehet voksolni. A jogsértés beláthatatlan következménnyel jár. Erre példa, hogy a 2002-es önkormányzati választás előtt Lamperth Mónika belügyminiszter augusztus elsején rendeletben írta elő, hogy a szavazólapon milyen pártemblémát lehet alkalmazni. A Fidesz neve egy 20 milliméter átmérőjű körben szerepelhetett volna, fekete-fehér vagy színes változatban, de szinte felismerhetetlenül kis méretben. Az AB 2002. december 17-én megsemmisítette a rendeletet, mert a miniszternek nem volt jogszabályi felhatalmazása, hogy az embléma méretéről rendelkezzen.

A szavazólapokat kitöltésük után most is borítékba kell helyezni. A boríték használata annak ellenére megmaradt, hogy a Fidesz a múlt nyáron költségkímélés céljából javasolta a jogszabály módosítását, a borítékok mellőzését. A borítékok használatával kapcsolatban az elmúlt választásokon számos aggály fogalmazódott meg, az ugyanis módot adott a láncszavazásra. Előfordult, hogy adott párt, jelölő szervezet előre meggyőzött állampolgárokat arról, kire szavazzanak. A terv megvalósulását úgy ellenőrizték, hogy az első szavazó üres borítékot dobott be az urnába. Szavazólapját kivitte, azt ott megfelelően kitöltötték, a következő választó pedig már ezt a szavazólapot helyezte el a bizottságtól átvett borítékba. Saját szavazólapját aztán ismét kivitte a szavazóhelyiségből.

A referendum kérdései:
1. Egyetért-e ön azzal, hogy a fekvőbeteg-gyógyintézeti ellátásért a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-jétől ne kelljen kórházi napidíjat fizetni?
2. Egyetért-e ön azzal, hogy a háziorvosi ellátásért, fogászati ellátásért és a járóbeteg-szakellátásért a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-étől ne kelljen vizitdíjat fizetni?
3. Egyetért-e ön azzal, hogy az államilag támogatott felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatóknak ne kelljen képzési hozzájárulást fizetniük?

Kulcsár Anna

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.