Nagy Gábor Tamás, az I. kerület fideszes polgármestere elmondta: ha a BKV ritkítaná a várbuszjáratot, az kifejezetten hátrányos lenne például a nyári idegenforgalmi szezonban, mivel a budai Vár alig közelíthető meg más vonalon.
Lovas Pál (Fidesz–KDNP), a XII. kerület alpolgármestere rámutatott, hogy elfogadhatatlanok a paraméterkönyvben leírt tervezett változások, mivel a járatritkítások, az üzemidő-csökkentés és a várakozási idő növelése ellehetetlenítené a hegyvidéken a közlekedést. „Diszkrét bája ennek az egésznek, hogy az előterjesztés attól a Hagyó Miklóstól származik, aki a XII. kerület lakója” – mondta az alpolgármester, majd hozzátette: érdekes, hogy bár sok járatot érint a tervezett változás, de leginkább azokat, amelyek csak a kerületben közlekednek. Ilyen például a fogaskerekű, amely este kilenc óra után nem közlekedne, tehát hétvégenként a hegyre feljutni (a 21-es busz járatait is csökkentik) nem lehet – tette hozzá.
Szabolcs Attila (Fidesz), a XXII. kerület polgármestere elmondta, hogy Budafok-Tétény önkormányzata saját költségen komoly közlekedési tervet dolgozott ki arra, hogy milyen módon lehetne a kerületi közlekedésen javítani. Bizonyos költségeket, például a megállók építését az önkormányzat vállalta volna – tette hozzá, megjegyezve, hogy minderről biztató tárgyalások folytak a BKV-val, ezért „hideg zuhanyként” érte őt a most nyilvánosságra került tervezet. Vannak olyan buszjáratok a kerületben, amelyek munkanapokon és a hét végén csak 120 percenként járnának a paraméterkönyv tervezete szerint – mutatott rá a Szabolcs Attila.
Bús Balázs, Óbuda fideszes polgármestere nem vett részt a közös sajtótájékoztatón, ugyanakkor közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy a tervezett átszervezés az eddiginél sokkal több átszállásra kényszeríti a III. kerület lakóit. A célokkal ellentétben a tervezett változás arra ösztönzi az embereket, hogy inkább személygépkocsival közlekedjenek – áll a közleményben. Bús Balázs üdvözli Dancs Gábornak (SZDSZ), a fővárosi önkormányzat közlekedési tanácsnokának előző napi döntését, miszerint azonnali hatállyal leállítatta a járatritkítások előkészítését.
Kovács Róbert (Fidesz), a X. kerület alpolgármestere elmondta: Kőbányát több járat ritkítása is érinti, hiszen ebben a kerületben két metróvonal is fut, ezeket jelentős mértékben ritkítanák. Érintené Kőbánya közlekedését az is, hogy a gödöllői HÉV a paraméterkönyv változtatása esetén bizonyos időszakokban csak óránként járna. Ugyanezt, vagyis a járatritkítást végig lehet vezetni az összes villamos- és buszjáraton. A leglényegesebb, hogy a 9-es buszból – amely több kerületet is érint – csak minden harmadik járna, ugyanilyen a 95-ös busz is, amelyikből szintén csak minden harmadik közlekedne.
Kovács Péter, a XVI. kerület fideszes polgármestere szerint azért felháborító a BKV paraméterkönyv-tervezete, mert a kerületben fél évvel ezelőtt lépett hatályba a BKV járatátszervezési programja, amelyet féléves egyeztetés előzött meg. „Most nulla egyeztetés után meg akarják szüntetni ezeket a járatokat” – tette hozzá. A 46-os buszjáratot, a cinkotai gimnázium és az Örs vezér tere között közlekedő buszjáratot meg akarják szüntetni, ritkítani akarják a HÉV-et, a kerület egyetlen kötöttpályás közlekedési eszközét – mutatott rá a polgármester.
Derce Tamás, a IV. kerület független polgármestere elmondta, hogy Újpest a járatritkítások tekintetében az egyik legérintettebb terület. „Ez drágább lesz a lakosoknak, a BKV-nak, és hatalmas káoszt fog okozni. Lesznek olyan területek, amelyek ellátatlanul maradnak, és nő az átszállások száma is.” Semmiféle egyeztetés nem volt a kerület és a BKV között – tette hozzá.
Riz Levente (Fidesz), a XVII. kerület polgármestere rámutatott, hogy a kerületben nincsen kötöttpályás közlekedés. A kerületet nagyon rosszul érintené, ha – ahogy a tervekben szerepel – megszüntetnék a 276E jelű buszjáratot – tette hozzá. Megjegyezte, Rákoscsabán este 10 percenként jár a busz, az átszervezéssel 30 percre növekedne a várakozási idő. „Az nem hálózatátszervezés, amikor van két busz, amelyek 7-8 percenként járnak, majd összevonják őket, és az új járat esténként 30 percenként járna. Ez hálózatrombolás” – mondta Riz Levente.
A polgármesterek egyöntetű véleménye szerint a BKV paraméterkönyv-tervezete átgondolatlan, s ha az átszállások száma és a várakozási idő növekedni fog, ez az embereket arra ösztönzi majd, hogy inkább autóval közlekedjenek, mint tömegközlekedéssel.
(MTI)