BKV: nincs megegyezés az elégséges szolgáltatásokról

Eredménytelenül folytatódtak a tárgyalások a BKV Zrt. vezetősége és a szakszervezetek között az utóbbiak követeléséről, valamint az esetleges sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásokról. A másfél tucatnyi közlekedési szakszervezet a tervek szerint április 7-én lépne sztrájkba.

MNO
2008. 04. 01. 8:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az érdekvédők attól tartanak, hogy a paraméterkönyv-tervezetben rögzített járatcsökkentés leépítéseket okoz a vállalatnál. Azzal sem értenek egyet, hogy a járatcsökkentéseknek pusztán gazdasági indokai vannak, miközben szerintük a remélt megtakarítás egyáltalán nem oldaná meg a BKV Zrt. anyagi gondjait.

A hétfőn kezdődött tárgyalások ma sem vezettek eredményre. A BKV vezetőségének javaslata szerint az elégséges szolgáltatás mértéke a felszíni közösségi közlekedés esetében csúcsidőszakban 75 százalék, csúcsidőszakon kívül 66 százalék, a metrónál pedig 100 százalék csúcsidőszakban és azon kívül is. A szakszervezet képviselői ígéretet tettek arra, hogy 0 százaléknál magasabb lesz az elégséges szolgáltatás mértéke, de egyelőre konkrét arányokat nem fogalmaztak meg. Az elégséges szolgáltatásról szóló egyeztetés csütörtökön, az érdekvita pedig szerdán folytatódik.

Szakszervezetek a járatritkítások ellen

A BKV dolgozóinak több mint egyharmadát tömörítő két buszos szakszervezet március 21-én arra szólította fel a Fővárosi Önkormányzat felelős döntéshozóit, hogy a paraméterkönyv, a menetrend, a járatritkítások kérdéseiben ne hozzanak olyan döntést, ami az utasok számára káros, vagy a cég dolgozóinak érdekeit sérti.

A Cinkotai Autóbusz Üzem szakszervezete és a Fürst Autóbusz Szakszervezet által jegyzett dokumentum szerint a tervezett járatritkítások leépítéshez vezetnek majd a cégnél.

A pesti cinkotai és a budai Fürst buszos szakszervezetek emlékeztettek arra, hogy már tavaly tiltakoztak az indokolatlan járatritkítások ellen. Figyelmeztető sztrájkjuk eredményeként a cégvezetés egyebek közt kötelezettséget vállalt arra, hogy a paraméterkönyv esetleges változtatásával kapcsolatban "minden lényeges információt átad a szakszervezetek részére".

A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) április 7-én üzemkezdettől délután egy óráig hirdetett sztrájkot a 10 százalékos járatritkítási tervek ellen tiltakozva, gazdasági és szociális jogaik védelme érdekében.

Az MTI információi szerint a VTDSZSZ reprezentativitása februárban 44 százalékra esett vissza a csaknem 13 ezer fős cégnél. A VTDSZSZ és néhány más szakszervezet, így a cinkotai között tavaly megromlott a viszony, mikor a VTDSZSZ szorgalmazására az érdekképviseletek többsége gyorsan elfogadta a cégvezetés béremelési ajánlatát, amelyről néhány szervezet még tárgyalni kívánt.

Pénteken paraméterkönyv

Pénteken véglegesíti álláspontját a Főpolgármesteri Kabinet a BKV ez évi paraméterkönyvével, összmenetrendjével kapcsolatban – közölték a testület hétfői ülésének résztvevői az MTI-vel, s hangsúlyozták, hogy az újabb, immár harmadik változatba a BKV-nak minden szakmai és kerületi javaslatot be kell építenie.

Nem a pénzügyi, hanem a szakmai prioritások mellett voksolt ugyanis a városvezetés, amelynek tagjai a második változat hétfői vitájában az egy héttel korábban 6 milliárdról 3 milliárd forintra mérsékelt BKV hiánycsökkentési szándékot sem támogatták.

Szakszervezeti vezető: nem merek jósolni

A szakszervezetek elképzelése szerint a cég gazdasági problémáit mérsékelhetné, ha az állam elengedné a gázolaj jövedéki adójának áfa-tartalmát, a főváros részéről pedig a parkolási díjakból befolyó összeggel lehetne támogatni a közlekedési céget (három parkolócégből kettőben tulajdonos a Fővárosi Önkormányzat). Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy mennyi esélye van hétfőig a megegyezésnek, a szakszervezeti vezető azt mondta: „mivel egyáltalán nem a BKV-n belül fog eldőlni a probléma, hanem kormányzati és önkormányzati szinten (...) nem merek jósolni, még mindig nagy esélye van a hétfői sztrájknak és akkor ez nem fog megállni egyetlen sztrájknál, hanem a nyomásgyakorlást mindaddig fent fogjuk tartani, amíg nem oldják meg a cég helyzetét, mert ha most nem lesz rendbe rakva, később már késő lesz”.

(mti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.