BKV: nincs megegyezés az elégséges szolgáltatásokról

Eredménytelenül folytatódtak a tárgyalások a BKV Zrt. vezetősége és a szakszervezetek között az utóbbiak követeléséről, valamint az esetleges sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásokról. A másfél tucatnyi közlekedési szakszervezet a tervek szerint április 7-én lépne sztrájkba.

MNO
2008. 04. 01. 8:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az érdekvédők attól tartanak, hogy a paraméterkönyv-tervezetben rögzített járatcsökkentés leépítéseket okoz a vállalatnál. Azzal sem értenek egyet, hogy a járatcsökkentéseknek pusztán gazdasági indokai vannak, miközben szerintük a remélt megtakarítás egyáltalán nem oldaná meg a BKV Zrt. anyagi gondjait.

A hétfőn kezdődött tárgyalások ma sem vezettek eredményre. A BKV vezetőségének javaslata szerint az elégséges szolgáltatás mértéke a felszíni közösségi közlekedés esetében csúcsidőszakban 75 százalék, csúcsidőszakon kívül 66 százalék, a metrónál pedig 100 százalék csúcsidőszakban és azon kívül is. A szakszervezet képviselői ígéretet tettek arra, hogy 0 százaléknál magasabb lesz az elégséges szolgáltatás mértéke, de egyelőre konkrét arányokat nem fogalmaztak meg. Az elégséges szolgáltatásról szóló egyeztetés csütörtökön, az érdekvita pedig szerdán folytatódik.

Szakszervezetek a járatritkítások ellen

A BKV dolgozóinak több mint egyharmadát tömörítő két buszos szakszervezet március 21-én arra szólította fel a Fővárosi Önkormányzat felelős döntéshozóit, hogy a paraméterkönyv, a menetrend, a járatritkítások kérdéseiben ne hozzanak olyan döntést, ami az utasok számára káros, vagy a cég dolgozóinak érdekeit sérti.

A Cinkotai Autóbusz Üzem szakszervezete és a Fürst Autóbusz Szakszervezet által jegyzett dokumentum szerint a tervezett járatritkítások leépítéshez vezetnek majd a cégnél.

A pesti cinkotai és a budai Fürst buszos szakszervezetek emlékeztettek arra, hogy már tavaly tiltakoztak az indokolatlan járatritkítások ellen. Figyelmeztető sztrájkjuk eredményeként a cégvezetés egyebek közt kötelezettséget vállalt arra, hogy a paraméterkönyv esetleges változtatásával kapcsolatban "minden lényeges információt átad a szakszervezetek részére".

A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) április 7-én üzemkezdettől délután egy óráig hirdetett sztrájkot a 10 százalékos járatritkítási tervek ellen tiltakozva, gazdasági és szociális jogaik védelme érdekében.

Az MTI információi szerint a VTDSZSZ reprezentativitása februárban 44 százalékra esett vissza a csaknem 13 ezer fős cégnél. A VTDSZSZ és néhány más szakszervezet, így a cinkotai között tavaly megromlott a viszony, mikor a VTDSZSZ szorgalmazására az érdekképviseletek többsége gyorsan elfogadta a cégvezetés béremelési ajánlatát, amelyről néhány szervezet még tárgyalni kívánt.

Pénteken paraméterkönyv

Pénteken véglegesíti álláspontját a Főpolgármesteri Kabinet a BKV ez évi paraméterkönyvével, összmenetrendjével kapcsolatban – közölték a testület hétfői ülésének résztvevői az MTI-vel, s hangsúlyozták, hogy az újabb, immár harmadik változatba a BKV-nak minden szakmai és kerületi javaslatot be kell építenie.

Nem a pénzügyi, hanem a szakmai prioritások mellett voksolt ugyanis a városvezetés, amelynek tagjai a második változat hétfői vitájában az egy héttel korábban 6 milliárdról 3 milliárd forintra mérsékelt BKV hiánycsökkentési szándékot sem támogatták.

Szakszervezeti vezető: nem merek jósolni

A szakszervezetek elképzelése szerint a cég gazdasági problémáit mérsékelhetné, ha az állam elengedné a gázolaj jövedéki adójának áfa-tartalmát, a főváros részéről pedig a parkolási díjakból befolyó összeggel lehetne támogatni a közlekedési céget (három parkolócégből kettőben tulajdonos a Fővárosi Önkormányzat). Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy mennyi esélye van hétfőig a megegyezésnek, a szakszervezeti vezető azt mondta: „mivel egyáltalán nem a BKV-n belül fog eldőlni a probléma, hanem kormányzati és önkormányzati szinten (...) nem merek jósolni, még mindig nagy esélye van a hétfői sztrájknak és akkor ez nem fog megállni egyetlen sztrájknál, hanem a nyomásgyakorlást mindaddig fent fogjuk tartani, amíg nem oldják meg a cég helyzetét, mert ha most nem lesz rendbe rakva, később már késő lesz”.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.