Az érdekvédők attól tartanak, hogy a paraméterkönyv-tervezetben rögzített járatcsökkentés leépítéseket okoz a vállalatnál. Azzal sem értenek egyet, hogy a járatcsökkentéseknek pusztán gazdasági indokai vannak, miközben szerintük a remélt megtakarítás egyáltalán nem oldaná meg a BKV Zrt. anyagi gondjait.
A hétfőn kezdődött tárgyalások ma sem vezettek eredményre. A BKV vezetőségének javaslata szerint az elégséges szolgáltatás mértéke a felszíni közösségi közlekedés esetében csúcsidőszakban 75 százalék, csúcsidőszakon kívül 66 százalék, a metrónál pedig 100 százalék csúcsidőszakban és azon kívül is. A szakszervezet képviselői ígéretet tettek arra, hogy 0 százaléknál magasabb lesz az elégséges szolgáltatás mértéke, de egyelőre konkrét arányokat nem fogalmaztak meg. Az elégséges szolgáltatásról szóló egyeztetés csütörtökön, az érdekvita pedig szerdán folytatódik.
Szakszervezetek a járatritkítások ellen
A BKV dolgozóinak több mint egyharmadát tömörítő két buszos szakszervezet március 21-én arra szólította fel a Fővárosi Önkormányzat felelős döntéshozóit, hogy a paraméterkönyv, a menetrend, a járatritkítások kérdéseiben ne hozzanak olyan döntést, ami az utasok számára káros, vagy a cég dolgozóinak érdekeit sérti.
A Cinkotai Autóbusz Üzem szakszervezete és a Fürst Autóbusz Szakszervezet által jegyzett dokumentum szerint a tervezett járatritkítások leépítéshez vezetnek majd a cégnél.
A pesti cinkotai és a budai Fürst buszos szakszervezetek emlékeztettek arra, hogy már tavaly tiltakoztak az indokolatlan járatritkítások ellen. Figyelmeztető sztrájkjuk eredményeként a cégvezetés egyebek közt kötelezettséget vállalt arra, hogy a paraméterkönyv esetleges változtatásával kapcsolatban "minden lényeges információt átad a szakszervezetek részére".
A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) április 7-én üzemkezdettől délután egy óráig hirdetett sztrájkot a 10 százalékos járatritkítási tervek ellen tiltakozva, gazdasági és szociális jogaik védelme érdekében.
Az MTI információi szerint a VTDSZSZ reprezentativitása februárban 44 százalékra esett vissza a csaknem 13 ezer fős cégnél. A VTDSZSZ és néhány más szakszervezet, így a cinkotai között tavaly megromlott a viszony, mikor a VTDSZSZ szorgalmazására az érdekképviseletek többsége gyorsan elfogadta a cégvezetés béremelési ajánlatát, amelyről néhány szervezet még tárgyalni kívánt.
Pénteken paraméterkönyv
Pénteken véglegesíti álláspontját a Főpolgármesteri Kabinet a BKV ez évi paraméterkönyvével, összmenetrendjével kapcsolatban – közölték a testület hétfői ülésének résztvevői az MTI-vel, s hangsúlyozták, hogy az újabb, immár harmadik változatba a BKV-nak minden szakmai és kerületi javaslatot be kell építenie.
Nem a pénzügyi, hanem a szakmai prioritások mellett voksolt ugyanis a városvezetés, amelynek tagjai a második változat hétfői vitájában az egy héttel korábban 6 milliárdról 3 milliárd forintra mérsékelt BKV hiánycsökkentési szándékot sem támogatták.
Szakszervezeti vezető: nem merek jósolni
A szakszervezetek elképzelése szerint a cég gazdasági problémáit mérsékelhetné, ha az állam elengedné a gázolaj jövedéki adójának áfa-tartalmát, a főváros részéről pedig a parkolási díjakból befolyó összeggel lehetne támogatni a közlekedési céget (három parkolócégből kettőben tulajdonos a Fővárosi Önkormányzat). Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy mennyi esélye van hétfőig a megegyezésnek, a szakszervezeti vezető azt mondta: „mivel egyáltalán nem a BKV-n belül fog eldőlni a probléma, hanem kormányzati és önkormányzati szinten (...) nem merek jósolni, még mindig nagy esélye van a hétfői sztrájknak és akkor ez nem fog megállni egyetlen sztrájknál, hanem a nyomásgyakorlást mindaddig fent fogjuk tartani, amíg nem oldják meg a cég helyzetét, mert ha most nem lesz rendbe rakva, később már késő lesz”.
(mti)