A fórum érdemben nem tudott vitázni az adó- és járulékcsökkentési javaslatokról, mert Veres János pénzügyminiszter elmondta: még nem tisztázódott, hogy milyen és mekkora forrásból lehet finanszírozni ezeket az intézkedéseket. Erről április 30. után döntenek. A fórumon szó volt az „Út a munkához” programról is, a szakszervezetek bírálták azt a szigorító javaslatot, hogy a munkanélküliek járadékából és segélyezéséből zárják ki azokat, akik feketemunkával egészítik ki ezt a jövedelmet. A munkáltatói oldal szerint viszont a rendcsinálás alapvető érdek.
A sztrájktörvény módosítási igényét indokolva Dávid Ferenc, a munkáltatói oldal szóvivője elmondta: a sztrájkjog érvényesülése nem akadályozhatja más alkotmányos jog érvényesülését. Így például a közszolgáltatások igénybe vételéhez, a munkába való eljutáshoz, a munkavégzéshez ugyanolyan alapvető joga van a dolgozóknak, mint a sztrájkhoz és a munkáltatóknak is alapvető joguk tulajdonuk működtetése. A jelenlegi sztrájktörvény nem tisztázza a sztrájkkal való visszaélés alapeseteit, nem teszi kötelezővé a sztrájk időbeni bejelentését, nem szabályozza egyértelműen a még elégséges szolgáltatás ügyét. Ez utóbbi az egyik legkomolyabb probléma.
Csizmár Gábor, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára elmondta: a jelenlegi sztrájkokat olyan cégeknél tartják a szakszervezetek, amelyek jelentős állami támogatásban részesülnek. Így például a MÁV 180 milliárd forintos, a BKV 53 milliárd forintos támogatást kap a költségvetéstől és a sztrájkot ezen felüli támogatásokért indítják a szakszervezetek. Az államtitkár szerint az OÉT valamennyi résztvevőjének felelőssége van abban, hogy a közszolgáltatások igénybe vehetők-e. A törvénymódosítást – mivel az kétharmados törvényről van szó – csak akkor nyújtja be a kormány, ha annak szövegéről teljes egyetértésre jut az OÉT-ben a munkáltatói és a munkavállalói oldallal. Lehetséges viszont – mondta Csizmár Gábor -, hogy a problémát a munkáltatóknak és a szakszervezeteknek tett OÉT-ajánlás is mérsékelné, a követendő gyakorlatot javasolhatná az országos fórum. A témát mindenesetre meg kell vitatni, a kormány ezért kész a munkáltatói előterjesztésről tárgyalni az OÉT-ben. A kormánynak is vannak szakértői előmunkálatai a sztrájktörvényhez. Az államtitkár utalt arra is, hogy a Magyar Munkajogi Társaság például április 23-án konferenciát tart a kérdés megvitatása érdekében.
A szakszervezetek elutasítják a sztrájktörvény-módosítást
A szakszervezeti oldal kategorikusan elutasította a sztrájktörvény módosítására vonatkozó igényt. Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének elnöke elmondta: nem a sztrájktörvényt kellene módosítani, hanem a sztrájk-tárgyalásokon alkalmazott gyakorlatot. Nem szabad ugyanis összekeverni az alapköveteléseket a még elégséges szolgáltatások ügyével. Ezt szakmaiatlannak nevezte a szakszervezeti vezető. Horváth Lajos, a Liga Szakszervezetek alelnöke szerint az állami támogatásoknak semmi köze sincs a sztrájkhoz. Varga László, a Szakszervezetek Együttműködési Fórumának elnöke, a munkavállalói oldal soros elnökeként kijelentette: a sztrájkjog a munkavállalók alapvető alkotmányos joga, annak módosítását nem fogadják el. Az adó- és járulékcsökkentésekről szóló vitában Veres János pénzügyminiszter határozottan kijelentette: a források keresésénél egy biztos, hogy az idei 4 százalékos és a jövő évre tervezett 3,2 százalékos GDP-arányos hiányból nem lehet engedni. Az állampapír-hozam növekedés elvitte azt a forrást, amellyel a korábbi javaslatok számoltak. Ennek ellenére a kormány határozott szándéka, hogy előálljon a versenyképességet javító javaslatokkal.
Rolek Ferenc: A kormány fordítva ül a lovon
Rolek Ferenc, a munkáltatói oldal szóvivője szerint a kormány fordítva ül a lovon. Mindig a költségvetési hiányból indul ki és a maradékelv alapján, ami marad, abból finanszírozná az adó- és járulékcsökkentést, a gazdaság dinamizálását. Nem vitatva a hiánycél teljesítésének elsődlegességét, a további prioritások között jóval előrébb kellene helyezni a versenyképesség javítását, mert e nélkül nem dinamizálható a magyar gazdaság. Ezzel végső soron Pataky Péter, a munkavállalói oldal szóvivője is egyetértett, aki szerint a költségvetési hiányt nem szabad összekeverni a gazdaságot élénkítő követelményekkel. Nyilvánvaló, hogy Veres János a költségvetési hiány csökkentését képviseli, de kíváncsiak lennének azokra a további kormányzati javaslatokra is, hogy miként lehetne a gazdaságot egy dinamikusabb pályára állítani.
Az „Út a munkához” programról szólva Simon Gábor, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára elmondta: a rendszeres szociális segély megállapításának egyik feltétele lesz a legalább 15 napnyi közhasznú munkavégzés, vagy ilyen időtartamú képzésben való részvétel. Ez alatt a 15 nap alatt eldönthető az illető személy munkavállalási készsége, ezért egyes szakmai körökben ezt a munkavégzési kötelezettséget munkatesztnek nevezik. A rendszeres szociális segélyben részesülőknek ezt követően negyedévente legalább ugyancsak 15 napnyi közfoglalkoztatásban kell majd részt venni rotációs alapon, ez évente tehát 60 napot jelent. Ez alatt ugyancsak lemérhető a munkavégzési készség. Azt szeretnék elérni, hogy a családok ne elsősorban a segélyre rendezkedjenek be, hanem minél többen vállaljanak közfoglalkoztatásban való részvételt, mert ez lehetőséget ad arra is, hogy többen helyezkedhessenek el tartós munkakörökben.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.