Az MTI annak kapcsán kérdezett meg városi közlekedési szakmérnököket, hogy a főváros vezetése tárgyalásokat kezdeményezett a Volán-társaságokkal arról, hogy egy esetleges BKV-sztrájk idején a BKV fő vonalain biztosítani lehessen a tömegközlekedést. A szakemberek hangsúlyozták: a főváros – célszerűen – a Budapest körülbelül 100 kilométeres körzetében működő 6-7 Volán-társasággal tárgyalhat a segítségnyújtásról, annak ugyanis kicsi a valószínűsége, hogy az ország ennél távolabbi nagyvárosaiban helyi járatban közlekedő 70-80 autóbuszból bármelyik jönne kisegíteni a fővárost. Mint mondták, egy átlagos megyeszékhelyen naponta 2-3 helyi járatú autóbusz van tartalékban a fogalomban lévő 50-150 helyi buszhoz.
A főváros ezeket a tartalékbuszokat kérheti. Amennyiben minden Volán odaadná a helyi tartalékbuszát, akkor körülbelül 60-70 Volán-autóbusz léphetne pénteken reggel forgalomba a BKV kék buszai helyett. Ez a BKV napi 1200 forgalomban lévő buszának csak 5 százaléka – tették hozzá. További problémát jelenthet, hogy a vidéki buszvezetők nem mindig rendelkeznek fővárosi vonalismerettel. A távolabbi városokból érkező buszok sofőrjeit el is kell szállásolni. Az ország egyes távolabbi régióiból már csütörtökön este el kellene indulniuk Budapestre, hogy a pénteket ledolgozva szombaton hajnalban hazatérhessenek, ehhez egyes esetekben – a vezetési és pihenőidők betartása miatt – akár három buszvezetőre is szükség lenne.
Mivel kevés az esély, hogy ebbe a fővárostól messzebb lévő Volán-vállalatok belemennek, a fővárosban a Budapest 100 kilométeres körzetében található 5-7 Volántól kölcsönkért 15-20 helyi autóbusz csak egy vagy két vonalat tudna kiváltani – összegezték a szakértők, akik szerint így komoly segítség a Volánoktól nem érkezhet. Nem azért, mert nem akarják, hanem mert nincs miből helyi buszt adniuk – hangsúlyozták. Az is lehetőség, hogy egy közeli megyeszékhely aznap csökkenti a városba kiadott helyi autóbuszai számát, hogy segítsen a fővárosnak. Ezt nyilván nem tűrné szótlanul az adott város önkormányzata, hiszen a közlekedési társaság közszolgáltatási szerződésben vállalta, hány buszt közlekedtet – magyarázták.
Harmadik megoldásként azt említették, hogy Budapest nem városi, hanem helyközi autóbuszokat bérelne 5-7 Volántól. Ebben az esetben számolni kell azzal, hogy a távolsági vagy helyközi forgalomra épített busz kialakítása miatt nagyon megnő az utasok le- és felszállásának ideje, akár háromszorosára is növekedhet a vonali menetidő. Ilyen buszok bevetésével körülbelül 100 kocsi közlekedhetne a fővárosban a BKV-sztrájk idején. Ez annyira kevés, hogy az utazóközönség észre sem venné, hogy járnak buszok, hiszen vonalanként egy darabot sem tudnának kiadni – mondták.
A közlekedésmérnökök véleménye szerint nagy valószínűséggel néhány Volán-társaság felajánl 2-4 helyi járatú tartalékbuszt, és lesz pár Volán-társaság, amelyik úgy dönt, hogy – a társaság további életére nézve – túlságosan nagy a kockázata a fővárosnak nyújtott jelentéktelen segítségnek. A szakértők arra is felhívták a figyelmet: a Volánoktól várható segítség lényegében nem enyhítené a közösségi közlekedés leállása miatti gondokat a fővárosban, de alkalmas arra, hogy ellentétet szüljön a Volán-buszvezetők és a BKV-sofőrök között.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.