Nem jelenthetnek komoly segítséget a Volán-buszok

Üzleti alapon – politikai parancs nélkül – nem várhat komoly segítséget a 24 Volán-társaságtól a főváros a pénteki BKV-sztrájk idején – mondták el közlekedésmérnökök a távirati irodának hétfőn.

MNO
2008. 04. 14. 11:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MTI annak kapcsán kérdezett meg városi közlekedési szakmérnököket, hogy a főváros vezetése tárgyalásokat kezdeményezett a Volán-társaságokkal arról, hogy egy esetleges BKV-sztrájk idején a BKV fő vonalain biztosítani lehessen a tömegközlekedést. A szakemberek hangsúlyozták: a főváros – célszerűen – a Budapest körülbelül 100 kilométeres körzetében működő 6-7 Volán-társasággal tárgyalhat a segítségnyújtásról, annak ugyanis kicsi a valószínűsége, hogy az ország ennél távolabbi nagyvárosaiban helyi járatban közlekedő 70-80 autóbuszból bármelyik jönne kisegíteni a fővárost. Mint mondták, egy átlagos megyeszékhelyen naponta 2-3 helyi járatú autóbusz van tartalékban a fogalomban lévő 50-150 helyi buszhoz.

A főváros ezeket a tartalékbuszokat kérheti. Amennyiben minden Volán odaadná a helyi tartalékbuszát, akkor körülbelül 60-70 Volán-autóbusz léphetne pénteken reggel forgalomba a BKV kék buszai helyett. Ez a BKV napi 1200 forgalomban lévő buszának csak 5 százaléka – tették hozzá. További problémát jelenthet, hogy a vidéki buszvezetők nem mindig rendelkeznek fővárosi vonalismerettel. A távolabbi városokból érkező buszok sofőrjeit el is kell szállásolni. Az ország egyes távolabbi régióiból már csütörtökön este el kellene indulniuk Budapestre, hogy a pénteket ledolgozva szombaton hajnalban hazatérhessenek, ehhez egyes esetekben – a vezetési és pihenőidők betartása miatt – akár három buszvezetőre is szükség lenne.

Mivel kevés az esély, hogy ebbe a fővárostól messzebb lévő Volán-vállalatok belemennek, a fővárosban a Budapest 100 kilométeres körzetében található 5-7 Volántól kölcsönkért 15-20 helyi autóbusz csak egy vagy két vonalat tudna kiváltani – összegezték a szakértők, akik szerint így komoly segítség a Volánoktól nem érkezhet. Nem azért, mert nem akarják, hanem mert nincs miből helyi buszt adniuk – hangsúlyozták. Az is lehetőség, hogy egy közeli megyeszékhely aznap csökkenti a városba kiadott helyi autóbuszai számát, hogy segítsen a fővárosnak. Ezt nyilván nem tűrné szótlanul az adott város önkormányzata, hiszen a közlekedési társaság közszolgáltatási szerződésben vállalta, hány buszt közlekedtet – magyarázták.

Harmadik megoldásként azt említették, hogy Budapest nem városi, hanem helyközi autóbuszokat bérelne 5-7 Volántól. Ebben az esetben számolni kell azzal, hogy a távolsági vagy helyközi forgalomra épített busz kialakítása miatt nagyon megnő az utasok le- és felszállásának ideje, akár háromszorosára is növekedhet a vonali menetidő. Ilyen buszok bevetésével körülbelül 100 kocsi közlekedhetne a fővárosban a BKV-sztrájk idején. Ez annyira kevés, hogy az utazóközönség észre sem venné, hogy járnak buszok, hiszen vonalanként egy darabot sem tudnának kiadni – mondták.

A közlekedésmérnökök véleménye szerint nagy valószínűséggel néhány Volán-társaság felajánl 2-4 helyi járatú tartalékbuszt, és lesz pár Volán-társaság, amelyik úgy dönt, hogy – a társaság további életére nézve – túlságosan nagy a kockázata a fővárosnak nyújtott jelentéktelen segítségnek. A szakértők arra is felhívták a figyelmet: a Volánoktól várható segítség lényegében nem enyhítené a közösségi közlekedés leállása miatti gondokat a fővárosban, de alkalmas arra, hogy ellentétet szüljön a Volán-buszvezetők és a BKV-sofőrök között.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.