Kényszertársulásokat hoznak létre a kis iskolák Borsodban

Kényszertársulásokat hoznak létre a fenntartók az iskolakezdés előtt, hogy megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak, és megkapják a nélkülözhetetlen normatív forrásokat – mondta pénteki sajtótájékoztatóján a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés fideszes elnöke. A politikus hozzátette: 16 intézmény önállósága szűnt meg, vált tagintézménnyé.

MNO
2008. 08. 29. 12:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ódor Ferenc úgy fogalmazott: az intézményfenntartó társulások szinte évenként változnak. Kiválnak tagok, vagy újak csatlakoznak, sok esetben „csak papírforma szerint”. Az érintett önkormányzatok között azonban feszültségeket teremt a kialakult helyzet – jelentette ki. Borsod-Abaúj-Zemplén aprófalvas szerkezetű térség, ahol hatványozottan jelennek meg ezek a problémák. A településszerkezetből adódóan számos kistelepülést érint az intézményfenntartás gondja, és a minőségi oktatás, ellátás megoldása – tette hozzá.

A megye számos településén nemrég felújított iskolaépületek állnak üresen. Tavaly 13 nevelési-oktatási intézmény szűnt meg, és több mint 70 intézményi átszervezésre került sor. Idén az átszervezésekre vonatkozó kérelmek száma nem érte el a 30-at, 16 intézmény önállósága szűnt meg, vált tagintézménnyé, Balajt községben pedig már nem csengetnek be az idei tanévre – fejtette ki az elnök. Hangsúlyozta: a még meglévő iskolák esetében a legnagyobb hiányosság az épületek, kötelező helyiségek kialakításával, korszerűsítésével kapcsolatban jelentkezik. Példaként említette, hogy bár számos pályázati lehetőség volt akadálymentesítésre, vagy az energiatakarékossággal kapcsolatos fejlesztésre, éppen a leghátrányosabb helyzetű települések, kis iskolák nem tudtak ezzel élni.

Úgy fogalmazott, hogy örvendetes az iskolafelújítási program, ám ennek a konkrét eredményére még várni kell. A pedagógus elbocsátások kapcsán arról számolt be, hogy míg a rendszerváltáskor 90 ezer főállású pedagógus volt az országban, mára ez a szám 78 ezerre csökkent. Hasonlóképp csökkent az iskolák száma is, az ezredfordulón 3400 iskolával számolhatott az ország, mára 2520 maradt. Borsodban ez a negatív tendencia még inkább érződik. Az iskolák bezárásával pusztul a vidék – tette hozzá.

A tankönyvellátás, és az iskolakezdés családot érintő nehézségei kapcsán megjegyezte: a megye helyzetéből adódóan ezek a gondok is hatványozottan jelennek meg. A megyei önkormányzat 24 nevelési-oktatási intézményben látja el a fenntartói kötelezettségeket a tankönyvtámogatás terén is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.