Kényszertársulásokat hoznak létre a kis iskolák Borsodban

Kényszertársulásokat hoznak létre a fenntartók az iskolakezdés előtt, hogy megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak, és megkapják a nélkülözhetetlen normatív forrásokat – mondta pénteki sajtótájékoztatóján a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés fideszes elnöke. A politikus hozzátette: 16 intézmény önállósága szűnt meg, vált tagintézménnyé.

MNO
2008. 08. 29. 12:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ódor Ferenc úgy fogalmazott: az intézményfenntartó társulások szinte évenként változnak. Kiválnak tagok, vagy újak csatlakoznak, sok esetben „csak papírforma szerint”. Az érintett önkormányzatok között azonban feszültségeket teremt a kialakult helyzet – jelentette ki. Borsod-Abaúj-Zemplén aprófalvas szerkezetű térség, ahol hatványozottan jelennek meg ezek a problémák. A településszerkezetből adódóan számos kistelepülést érint az intézményfenntartás gondja, és a minőségi oktatás, ellátás megoldása – tette hozzá.

A megye számos településén nemrég felújított iskolaépületek állnak üresen. Tavaly 13 nevelési-oktatási intézmény szűnt meg, és több mint 70 intézményi átszervezésre került sor. Idén az átszervezésekre vonatkozó kérelmek száma nem érte el a 30-at, 16 intézmény önállósága szűnt meg, vált tagintézménnyé, Balajt községben pedig már nem csengetnek be az idei tanévre – fejtette ki az elnök. Hangsúlyozta: a még meglévő iskolák esetében a legnagyobb hiányosság az épületek, kötelező helyiségek kialakításával, korszerűsítésével kapcsolatban jelentkezik. Példaként említette, hogy bár számos pályázati lehetőség volt akadálymentesítésre, vagy az energiatakarékossággal kapcsolatos fejlesztésre, éppen a leghátrányosabb helyzetű települések, kis iskolák nem tudtak ezzel élni.

Úgy fogalmazott, hogy örvendetes az iskolafelújítási program, ám ennek a konkrét eredményére még várni kell. A pedagógus elbocsátások kapcsán arról számolt be, hogy míg a rendszerváltáskor 90 ezer főállású pedagógus volt az országban, mára ez a szám 78 ezerre csökkent. Hasonlóképp csökkent az iskolák száma is, az ezredfordulón 3400 iskolával számolhatott az ország, mára 2520 maradt. Borsodban ez a negatív tendencia még inkább érződik. Az iskolák bezárásával pusztul a vidék – tette hozzá.

A tankönyvellátás, és az iskolakezdés családot érintő nehézségei kapcsán megjegyezte: a megye helyzetéből adódóan ezek a gondok is hatványozottan jelennek meg. A megyei önkormányzat 24 nevelési-oktatási intézményben látja el a fenntartói kötelezettségeket a tankönyvtámogatás terén is.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.