Ezen a téren hozott is némi eredményt az eredetvizsgálat, de eközben indokolatlanul nagy költséggel terheli az autósokat – véli a GVH. A versenyhivatal szerint az állam túlságosan széleskörűen vezette be a vizsgálatot és az azt végző szervezeteket nem versenyeztette meg. Indokolatlanul magas árakat ismertek el igazgatási, szolgáltatási díjként – írja a Népszabadság.
Az autólopások száma ugyan visszaszorult az elmúlt években, ám a lízingcsalások ellen – amelyekből ötször több történik manapság, mint öt évvel ezelőtt – nem véd az eredetvizsgálat. Mivel ezeknek az eljárásoknak az eszközparkja sok vállalkozásnál megvan, ezért a GVH szerint piaci alapokra kellene helyezni az eredetvizsgálat szolgáltatását, ami az árakat mérséklő versenyhez vezethetne. Emellett meg kell fontolni a eredetvizsgálat kötelező jellegének eltörlését, ami ugyan a lopások kisebb növekedésével járhat, de sok kiadást megtakaríthat az autósoknak.
A GVH csütörtöki közleménye szerint túl drága és nem eléggé hatékony a gépjármű eredetvizsgálat jelenlegi rendszere, ezért a rendszer felülvizsgálatát szorgalmazza. Közleménye szerint a költségek csökkentésére az állami felügyelet hatékonyságának, átláthatóságának javításával, esetleg a szolgáltatás piaci alapokra helyezésével lenne mód.
A GVH szerint a rendszer, a verseny tisztasága szempontjából különösen vitatható körülmények között működik. Hibának tartják, hogy állami szervezetek, jelentős többletköltséggel az eredetvizsgálattal párhuzamos rendszereket alakítottak ki. A GVH megemlíti, hogy az eredetvizsgálat területén tevékenykedő vállalkozások maguk is jogsértést követtek el. A piacon eredetvizsgálati kijelölést szerzett vállalatok ellen 2002-ben indult GVH eljárás tiltott árkartell miatt. A GVH megállapította a jogsértést, eltiltotta a vállalatokat a további kartellezéstől, s összesen 27,3 millió forint bírságot szabott ki. A GVH döntését 2006-ban a Fővárosi Ítélőtábla is helyben hagyta. A GVH arra a következtetésre jutott, hogy a kötelező eredetvizsgálati rendszer túlságosan sok anomáliával terhelt.
(napi.hu/MTI)