Sztrájkot helyezett kilátásba a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), miután vezetői nem jutottak megállapodásra a MÁV-társaságok képviselőivel a munkaügyi egyeztetés immár 58., pénteki fordulóján sem Budapesten – ezt Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke közölte a tárgyalást követően. Bárány Balázs a sztrájk időpontját nem nevezte meg, annyit mondott, hogy arról időben tájékoztatni fogják a munkáltatót és a közvéleményt. A távirati iroda kérdésére az alelnök nem tartotta elképzelhetetlennek azt sem, hogy már szombaton megkezdődjön a munkabeszüntetés, de hozzátette, hogy még nem döntöttek a sztrájkról.
Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője a tárgyalást követően a távirati iroda kérdésére elmondta: sztrájk esetén a MÁV mindent el fog követni, hogy a lehető legtöbb járat közlekedjen. Hozzátette: bíznak benne, hogy a vasutasok megértik, a MÁV nem tudja teljesíteni a VDSZSZ követeléseit, így csak kevesen fognak csatlakozni a munkabeszüntetéshez.
A pénteki fordulón a szakszervezeti oldal bevonta a tárgyalásba a decemberben bevezetni tervezett új menetrend kérdését is. Bárány Balázs úgy vélte: amellett, hogy a változtatások milliárdos veszteséget okoznak majd, több ezer vasutas számára a munkába járást is ellehetetlenítik.
Azt követelik, hogy a MÁV Zrt. tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az új menetrend ne kerüljön bevezetésre, továbbá hogy kezdődjenek egyeztetések a munkavállalói oldallal. Sigulinszki Tibor válaszában elmondta: a MÁV Start Zrt. szolgáltatását állami megrendelés alapján teljesíti, így ez alapján állították össze a menetrendet is. A VDSZSZ képviselői felvetették azt is, hogy a MÁV Cargo privatizációjának sikeres lezárása után itt lenne az ideje annak, hogy „a MÁV – Kóka János volt gazdasági miniszter korábbi ígéretéhez híven – a befolyó vételárból 250 ezer forintot kifizessen minden vasutas számára”.
A VDSZSZ ezen hivatkozását az érintettek többször cáfolták, a közlekedési tárca álláspontja szerint Kóka János ígérete arra vonatkozott, hogy a MÁV Cargo munkavállalói részesülnek a társaság privatizációjának eredményéből, amire törvényi kötelezettség is vonatkozott. Sigulinszki Tibor reakciójában rámutatott, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételét a vasúttársaság hiteltörlesztésre, a MÁV Start tőkepótlására, valamint a szolgáltatási színvonal emelésére kívánja fordítani.
A VDSZSZ további követelései a pénteki fordulón a korábbiakhoz képest nem változtak. A szakszervezet követeli a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak 10 százalékos többlet-béremelés biztosítását, a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon folyó személyszállítás fenntartását, a vártnál magasabb infláció 1,1 százalékos béremeléssel való kompenzálását, valamint hogy munkáltatói érdekből ne legyen az idén létszámleépítés a társaságoknál. A munkáltató álláspontja szintén változatlan, megerősítették, hogy nem tudják teljesíteni a szakszervezeti követeléseket.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.