Perelnek a buszsofőrök Vas megyében

Teljes munkaidejük elismertetése és elmaradt járandóságaik kifizetése érdekében perelte be munkáltatóját a Vasi Volán Zrt. 168 autóbusz-vezetője, a munkaügyi per hétfőn kezdődött meg a Szombathelyi Munkaügyi Bíróságon, később azonban a felek egyezség reményében a per átmeneti szüneteltetését kérték.

MNO
2008. 11. 10. 12:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A buszsofőrök annak kimondását kérik a bíróságtól, hogy esetükben az úgynevezett rendelkezésre állási időt – vagyis amikor éppen nem vezetik az autóbuszt, például két forduló között a járatuk indulására várnak vagy a járművet takarítják – munkaidőként számolják el, ennek alapján pedig három évre visszamenőleg kérik elmaradt járandóságaik megítélését. Ez a 168 vasi buszsofőr esetében fejenként 250 ezer forinttal számolva a járulékok és kamatok nélkül is meghaladja a 40 millió forintot.

A felperesek jogi képviselője a tárgyaláson elmondta: az autóbusz-vezetők jelenleg napi 12-13 órát dolgoznak heti 40 órás munkarendben, de helyközi járatoknál az sem ritka, hogy egy autóbusz-vezető 15-18 órát tölt el munkahelyén egyhuzamban. Ebbe a munkaidőbe azonban nem számít bele az úgynevezett rendelkezésre állási idő, amely ugyan a járművezetés szempontjából pihenőidőnek számít, de az autóbusz sofőrje általában nem hagyhatja el a pihenőhelyiséget, sok esetben pedig az is előfordul, hogy a buszvezető mostoha körülmények között, a járművén ülve kénytelen várakozni.

A felperesek uniós jogszabályokra, irányelvekre és precedensértékű döntésekre hivatkoznak, amelyek álláspontjuk szerint bizonyítják, hogy a rendelkezésre állási idő is munkaidőnek számít, ha azalatt munkavégzés történik. Az alperes viszont azzal érvel, hogy a munkavégzés szabályozása cégüknél mindenben megfelel az uniós előírásoknak, a rendelkezésre állási idő fogalma szerepel a munka törvénykönyvében, arról ágazati megállapodások is születtek, és tartalmazza azt a Vasi Volán Zrt.-nél érvényben lévő kollektív szerződés is. Ennek alapján az autóbusz-vezetőknek helyi forgalomban a munkabérük 60 százalékát, helyközi forgalomban pedig a munkabér 65 százalékát számolják el.

Az alperes másként értelmezi a már említett uniós irányelvet és jogszabályt, szerinte a rendelkezési idő nem ismerhető el munkaidőként, ezért a kereset elutasítását kérte. A bíró felhívására az első tárgyaláson mindkét fél úgy nyilatkozott, hogy lát esélyt peren kívüli egyezségre, így közösen a per átmeneti szüneteltetését kérték. Valószínűleg hasonló lesz a helyzet a többi már kitűzött tárgyalás esetében is.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.