Perelnek a buszsofőrök Vas megyében

Teljes munkaidejük elismertetése és elmaradt járandóságaik kifizetése érdekében perelte be munkáltatóját a Vasi Volán Zrt. 168 autóbusz-vezetője, a munkaügyi per hétfőn kezdődött meg a Szombathelyi Munkaügyi Bíróságon, később azonban a felek egyezség reményében a per átmeneti szüneteltetését kérték.

MNO
2008. 11. 10. 12:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A buszsofőrök annak kimondását kérik a bíróságtól, hogy esetükben az úgynevezett rendelkezésre állási időt – vagyis amikor éppen nem vezetik az autóbuszt, például két forduló között a járatuk indulására várnak vagy a járművet takarítják – munkaidőként számolják el, ennek alapján pedig három évre visszamenőleg kérik elmaradt járandóságaik megítélését. Ez a 168 vasi buszsofőr esetében fejenként 250 ezer forinttal számolva a járulékok és kamatok nélkül is meghaladja a 40 millió forintot.

A felperesek jogi képviselője a tárgyaláson elmondta: az autóbusz-vezetők jelenleg napi 12-13 órát dolgoznak heti 40 órás munkarendben, de helyközi járatoknál az sem ritka, hogy egy autóbusz-vezető 15-18 órát tölt el munkahelyén egyhuzamban. Ebbe a munkaidőbe azonban nem számít bele az úgynevezett rendelkezésre állási idő, amely ugyan a járművezetés szempontjából pihenőidőnek számít, de az autóbusz sofőrje általában nem hagyhatja el a pihenőhelyiséget, sok esetben pedig az is előfordul, hogy a buszvezető mostoha körülmények között, a járművén ülve kénytelen várakozni.

A felperesek uniós jogszabályokra, irányelvekre és precedensértékű döntésekre hivatkoznak, amelyek álláspontjuk szerint bizonyítják, hogy a rendelkezésre állási idő is munkaidőnek számít, ha azalatt munkavégzés történik. Az alperes viszont azzal érvel, hogy a munkavégzés szabályozása cégüknél mindenben megfelel az uniós előírásoknak, a rendelkezésre állási idő fogalma szerepel a munka törvénykönyvében, arról ágazati megállapodások is születtek, és tartalmazza azt a Vasi Volán Zrt.-nél érvényben lévő kollektív szerződés is. Ennek alapján az autóbusz-vezetőknek helyi forgalomban a munkabérük 60 százalékát, helyközi forgalomban pedig a munkabér 65 százalékát számolják el.

Az alperes másként értelmezi a már említett uniós irányelvet és jogszabályt, szerinte a rendelkezési idő nem ismerhető el munkaidőként, ezért a kereset elutasítását kérte. A bíró felhívására az első tárgyaláson mindkét fél úgy nyilatkozott, hogy lát esélyt peren kívüli egyezségre, így közösen a per átmeneti szüneteltetését kérték. Valószínűleg hasonló lesz a helyzet a többi már kitűzött tárgyalás esetében is.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.