A közgyűlés döntése értelmében január 1-jétől a BKV-vonaljegy 290 forintba kerül, a dolgozói havi bérlet 9 ezer forint, míg a diák-, a nyugdíjas- és a kisgyermekes bérlet ára 3550 forint lesz. Az éjszakai jegyet januártól megszünteti a BKV. A hetijegyet 4400 forintért, a kétheti bérletet 5950 forintért, az éves bérletet pedig 99 ezer forintért lehet majd megvenni. A BKV tarifáinak átlagosan mintegy 8 százalékos drágulását közel egy százalékkal emeli meg az úgynevezett budapesti bérlet bevezetése. Ez a bérlet a városhatáron belül a MÁV és a Volán járataira is érvényes lesz. Újdonság az is, hogy a metrókon a vonaljegy – az átszállásoktól függetlenül – egy órán át lesz érvényes. Bevezetik a negyedéves bérletet, ami 100 napra három havibérlet áráért vásárolható meg. A 10 darabos gyűjtőjegy 2600 forint lesz, míg a járművön vásárolt vonaljegyért 400 forintot kell majd fizetni. Változás továbbá, hogy a jegy nélkül utazók a pótdíjat két napon belül helyszíni pótdíjként rendezhetik.
A Világgazdaság csütörtöki számában arra hívta fel a figyelmet, hogy a budapesti tömegközlekedés a visegrádi térségben – euróban kifejezve – a legdrágább. Az újabb emeléssel a vonaljegy ára az elmúlt hetek 265 forint/eurós átlagárfolyamán eléri az 1,10 eurót, ez érezhetően magasabb a prágai tarifáknál, a varsói és a pozsonyi szintnek közel kétszerese, a bukarestinek és a belgrádinak pedig a háromszorosa – írta a gazdasági lap. A Fővárosi Közgyűlés döntött több közműdíj emeléséről is. Eszerint a kéményseprési és a szennyvízszippantási díj 7-7 százalékkal, a szemétdíj mintegy 14 százalékkal nő január 1-jével. A temetkezés felerészben közszolgáltatási tarifái átlagosan 6,7 százalékkal, szabadáras tarifái 4 százalékkal emelkednek.
Ellenzéki képviselők a vízdíjemeléssel összefüggésben arra mutattak rá, hogy a részben külföldi, részben fővárosi tulajdonban lévő cég jövőre 3,6 milliárd forintos „eredménytermeléssel”, osztalékkal számol, miközben a hálózat felújítására alig jut forrás.
Tarlós: Felesleges pluszterheket rónak az emberekre
Tarlós István, a Fidesz–KDNP-frakciószövetség nevében azt közölte: azért nem támogatják a díjemeléseket, mert azok „felesleges pluszterheket” rónak a fővárosiakra, különösen a lakótelepen élőkre. Álláspontja szerint az infláció feletti emelések sem szociálisan, sem pedig közgazdaságilag nem indokolhatók. Az egy héttel ezelőtti ülésen a szavazásnál a várost vezető MSZP–SZDSZ-koalíciónak nem volt meg az egyfős közgyűlési többsége, mivel Havas Szófia (MSZP) nem jelent meg az ülésen. A mostani ülés koalíciós többségének biztosítása is bizonytalan volt egy ideig, mert az egyik szocialista képviselő, Andó Sándor háromnegyed órás késéssel jelent meg. Az MSZP-frakció ezért szünetet kért, hogy a képviselő a napirend szavazására megérkezzen.
A közgyűlés a nap folyamán várhatóan dönt az új teherforgalmi stratégia életbe léptetéséről is. Eszerint az egész város területe teherforgalmi korlátozás alá esik, az átmenő teherforgalomnak az M0-s körgyűrűt kell használnia. Mivel az M0-s autóútnak a 10-es és 11-es út közötti szakasza nem épült meg, a tehergépjárművek használhatják az M3-as autópálya bevezető szakaszát, a Hungária és a Róbert Károly körutat, valamint több óbudai utat. Az ülés után a Fővárosi Közgyűlés közmeghallgatást tart.
(MTI)