December közepétől a vasúttal utazók legnagyobb csoportja, a budapesti elővárosi utasok komoly színvonalromlással néznek szembe. A délelőtti személyvonatok zömmel csak iskolaidőszakban fognak közlekedni, akkor, amikor az iskolások épp a tanórákon ülnek, ráadásul egyes esti vonatok megszüntetése sem magyarázható az iskolaszünettel. Nyáron viszont a diákok mellett a bevásárló, ügyet intéző utasokat is „szamárpadba” ültetik: az elővárosi vonatok követése duplájára nő az eddiginek – szerepel az egyesület nyilatkozatában.
A Veresegyház–Vác vonalon a csúcsidőben járó gyorsított vonatok megszűnnek, tanszünetben 60 percesre nő a vonatkövetés. A főváros és Mende, illetve Monor között 6, Gödöllő esetében pedig napi 8 vonatot kell az utasoknak nélkülözniük, itt is órásra növelik a követési időt. A zsúfolt elővárosi vonatok megszüntetésével a kormány és a MÁV vezetése újabb hathatós intézkedéseket tesz az elővárosi közlekedés ellehetetlenítése, a hosszabb dugók és a nagyobb légszennyezés érdekében – teszik hozzá.
Vidéken sem jobb a helyzet, a távolsági utasok sem ússzák meg az új menetrend hátrányos következményeit: a kelet-magyarországi sikeres ütemes menetrendet szétverve rosszabb csatlakozásokra, kevesebb eljutási lehetőségre lehet majd számítani – áll a VEKE közleményében. Kiskunhalas felé 8 helyett 6 pár távolsági vonat marad, Debrecen, Nyíregyháza, Eger, Miskolc, Szeged felé az eddigi ütemes menetrendet szétverték, számos vonat tűnt el a menetrendből.
A VEKE ugyan rokonszenvez pár kedvező újdonsággal, az összkép azonban katasztrofális. Az utasokat az egyéni közlekedésre kényszerítő, utasellenes intézkedéseknek csak kára van – írják közleményükben. Semmilyen valódi megtakarítás nem jelentkezik, hiszen ugyanannyi vasutasra, ugyanannyi járműre lesz szükség, azonban az alacsonyabb szintű szolgáltatás utasriasztó hatása miatt akár jelentős jegyárbevételtől is eleshet a vasút.
A VEKE felszólítja Molnár Csaba frissen kinevezett közlekedési minisztert, hogy első intézkedéseként azonnal vizsgáltassa felül a kiadott menetrendet, és januártól állítsa vissza a zavaros elvek alapján megszüntetett elővárosi és távolsági járatokat. Az ország és a MÁV vezetőinek dolga az utasok kiszolgálása, nem a közpénzek pazarlása, több pénzből rosszabb szolgáltatást biztosító vasúttársaság fenntartása – zárul a nyilatkozat.
(OS)