BKV-sztrájk: egyezség nincs, de a garanciák megérkezhetnek

Ezúttal sem sikerült egyezségre jutnia a BKV menedzsmentjének és a sztrájkot jelentő szakszervezeteknek. Ennek ellenére a munkáltató arra kérte a szakszervezeteket, hogy legyenek türelemmel, mert „szerdán megérkezhetnek az állam és a főváros részéről a kért garanciák”. • 1300 busz hiányozhat a forgalomból a BKV-sztrájk idején • Elrendelte a nyomozást a rendőrség a BKV-irodaház ügyében

MNO
2008. 12. 16. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sikerült egyezségre jutnia a BKV menedzsmentjének és a sztrájkot jelentő – zömében – buszos szakszervezeteknek a keddi tárgyaláson, a szerdai egyeztetés lehet az utolsó a csütörtöki félnapos sztrájk előtt – közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője. A szóvivő elmondta, hogy az álláspontok nem közeledtek a keddi egyeztetésen sem. A munkáltató továbbra sem tudja garantálni a cég finanszírozási gondjainak megoldását, de arra kérte a szakszervezeteteket, hogy legyenek türelemmel, mert „szerdán megérkezhetnek az állam és a főváros részéről a kért garanciák”.

Nemes Gábor beszámolt arról, hogy legközelebb szerdán délután ülnek tárgyalóasztalhoz; a szakszervezetek azt várják, hogy a tárgyaláson jelenjen meg mind az állam, mind a főváros részéről egy-egy képviselő. Az esetleges csütörtöki sztrájkról annyit közölt, hogy a szakszervezetek tervei szerint az autóbusz-ágazat teljes létszámban venne részt benne, így az alvállalkozók kivételével egyetlen busz sem menne ki a forgalomba.

Bartha Pál, a sztrájkbizottság tagja elmondta, hogy az elégséges szolgáltatásról sem sikerült egyezségre jutni a munkáltatóval. A BKV 90 százalékos szolgáltatást szeretne csúcsidőben, és 50 százalékosat azon kívül. Az érdekképviseletek viszont ragaszkodnak a 60 százalékhoz, ami a teljes busz-ágazat leállásával is tartható, mivel a villamos-, metró- és HÉV-ágazat, valamint az alvállalkozók nem vennének részt a munkabeszüntetésben. Bartha Pál szólt arról is, hogy a tervezett sztrájk üzemkezdettől (4.30) 13 óráig tartana. A forgalmi rend a sztrájk befejeztével mintegy két és fél óra alatt állna helyre, ahogy a korábbi tapasztalatok mutatják.

A szakszervezetek öt pontban foglalták össze követeléseiket: szülessen törvényi szabályozás a városi közlekedés finanszírozásának rendezésére, az állam növelje a normatív támogatást és a finanszírozás átalakításával teremtse meg a cég stabil működését, a főváros vállalja át a BKV 80 milliárdos tartozásából keletkezett kamatterheket, vagy ennek megfelelő támogatással segítse a cég működését. A követelések között az is megfogalmazódott, hogy a főváros ne a jegyárak növelésével pótolja a cég működéséhez hiányzó költségeket, hanem hozzon létre külön alapot, amely fedezetül szolgálhatna a BKV működéséhez.

A sztrájkbizottság szerint 30 milliárd forint azonnali gyorssegélyre van szüksége a cégnek, hogy az idei és a következő évi tervezett hiányt pótolni tudják, és ne kerüljön veszélybe a BKV működése. A HÉV és a metróvonalakon egyáltalán nem lesz sztrájk, és várhatóan a villamosok valamint a trolik is szinte teljes körű szolgáltatást nyújtanak majd. A BKV Zrt. két alvállalkozója – a Nógrád Volán és a VT Transman – elsősorban Észak-Pesten és Dél-Budán bérel viszonylatokat, összesen mintegy 20 járatot közlekedtetve. A sztrájk idején menetrend szerint jár a főként Budafokon és a XI. kerületben közlekedő 150-es, a 14-es és a 114-es, a 41-es és a 41 gyors, a 250-es, az 50-es, az 58-as, a 13-113-113A, a 87-87A-187 jelzésű autóbusz. A hétköznapi menetrend szerint járnak majd a IV., a XIV. és a XVII. kerületben közlekedő 30-as, 88-as, 120-as, 147-es, 170-es gyors jelzésű buszok.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.