Folytatódik a sztrájk – Gyurcsány kezében van a megoldás?

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöksége hétfőn úgy döntött, hogy folytatják a gördülő sztrájkot határozatlan ideig – mondta Gaskó István, a VDSZSZ elnöke hétfőn sajtótájékoztatón, Budapesten. Elmondta: a munkáltatóval hétfőn tartott egyeztetésen nem változtak az álláspontok. Gaskó szerint Gyurcsány Ferenc miniszterelnök fogságában van a MÁV. A Nemzeti Közlekedési Hatóság kiemelten kezeli a sztrájk ideje alatt a vasúti közlekedés biztonságát, és folyamatosan, szúrópróbaszerű ellenőrzéseket végez – közölte a hatóság. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerint a sztrájk támogatottsága nem csökkent a kedd esti műszakváltás után sem.• Folytatódik a sztrájk: nincs MÁV-VDSZSZ megegyezés

MNO
2008. 12. 15. 20:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hírTV Nyugati pályaudvaron tartózkodó tudósítója a MÁV hivatalos adatait közölve elmondta: A főváros Keleti pályaudvara részlegesen fogad és indít, a Déli nem fogad és nem indít, a Nyugati fogad és indít vonatokat – bár ez utóbbival kapcsolatban ellentétesek a tapasztalatok. Este 7 óra környékén ugyanis mindössze egy IC szerelvény gördült be a pályaudvarra, de annak utasai sem tudták megmondani, honnan érkezett a vonat, ugyanis a megkérdezettek is útközben szálltak fel a szerelvényre, és helyjegyet sem kellett váltaniuk. Az ország más városaiban: Szolnok fogad és indít szerelvényeket, Pécsett bénult a vasúti közlekedés, Sárbogárdon a beérkező vonatok rendre továbbindulnak, Kaposváron szintén áll a vasút, Csakúgy, mint Egerben és Kelet-Magyarországon.


A hírTV helyszíni tudósítója este 9 óra után arról tájékoztatott a Nyugati pályaudvarról, hogy néha kiindul 1-1 szerelvény, ekkor pedig a közelben álló utasok odasietnek az induló vonathoz. A hírek szerint Szobra, Szegedre, Szolnokra és Veresegyházára indult néhány vonat az elmúlt órákban. A pályaudvar érdeklődőit arra kérik az információs pultnál, hogy amint meglátnak számukra kellő információt, azonnal keressék meg a vonatukat. A tudósító megerősítette azon korábbi értesüléseket, hogy a Keleti pályaudvaron voltak, akik vasárnap álló, kivilágított szerelvényen éjszakáztak, ezzel kapcsolatban azonban a MÁV felhívta a figyelmet, inkább a váróteremben tegyék ezt. Az esetlegesen elinduló vonatok mind személyvonatként közlekednek – tehát sem Intercityk, sem teherszállítók nem járnak.

A VDSZSZ honlapján közöltek szerint a Keleti pályaudvaron minden áll, az utastájékoztató tábla üres, a jegyvizsgálók, a kocsivizsgálók és a tolatócsapat tagjai sztrájkolnak. A Nyugatiból nagy ritkán indul egy-egy vonat. Hatvanban és Szolnokon teljes a sztrájk a kocsivizsgálók és a jegyvizsgálók körében. Cegléden az összes jegyvizsgáló sztrájkol. Szeged nem indít és nem fogad vonatot, egy váltókezelő vette csak fel a munkát, a többiek sztrájkolnak. Békéscsabán az éjszakai szolgálatra érkezett mindhárom kocsivizsgáló sztrájkba lépett. Debrecen területén a 180 jegyvizsgáló közül 10-12 vette fel a munkát. Miskolcon a kocsivizsgálók állnak. Sátoraljaújhelyen mindkét jegyvizsgáló sztrájkba lépett – olvasható a honlapon.

Gaskó emlékeztetett arra, hogy követeléseik változatlanok. Továbbra is követelnek 250 ezer forintot vasutasonként a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, és 10 százalék kiszervezési pótlékot a leányvállalatoknak.

Gaskó rámutatott, azért időzítették vasárnap nulla órára a gördülő sztrájk újraindítását, mert tiltakoznak a vasárnap hatályba léptetett új menetrend ellen is, mert szerintük nagyfokú hozzá nem értéssel készült. A hétfői tárgyalásokon a szakszervezet kompromisszumos javaslatai ellenére nem jutottak előbbre, a MÁV a nulla megoldás mellett kardoskodik, mintha szándékosan provokálná a vasutasokat, hogy még határozottabban álljanak a sztrájk követelések mögé – mondta az elnök.

Gaskó István kitért arra, hogy nem sikerült megállapodni a sztrájk idején nyújtott még elégséges szolgáltatásról sem. A szakszervezet szerint a 1995-ben az akkori sztrájk idejére elfogadott mértéket tartják elfogadhatónak. Megjegyezte: 1995-ben kétszer akkora kereslet volt a vasúti személyszállítási teljesítmény iránt, mint most. A VDSZSZ elnöke hangsúlyozta: a vasárnapi munkabeszüntetés óta a vasúti hálózaton leállt a forgalom, nincs garancia a vonatok közlekedésére, ennek az az oka, hogy nincs megállapodás a még elégséges szolgáltatásról. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy szerdán 8.15-kor folytatják az egyeztetést a munkáltatóval, ennek eredményét újra értékelik, és ezt követően tájékoztatnak a további lépéseikről.

Gaskó István VDSZSZ-elnök szerint a kormány nem engedi, hogy a MÁV megállapodjon a VDSZSZ-szel, mert Gyurcsány Ferenc miniszterelnök fogságában van a MÁV. S miután „a kormányfő utasítása miatt nem tudnak megegyezni”, így véleménye szerint a megoldás is az ő kezében van.

Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke elmondta: a munkáltató kezdi felrúgni a biztonságra vonatkozó szabályokat a sztrájk alatti vonatok közlekedtetése során. Ezt a hatóság felé jelezték.

Kérdésre válaszolva Gaskó István közölte: a 250 ezer forint követelése is már kompromisszum eredménye. Három évvel ezelőtt az akkori közlekedési miniszterrel abban állapodtak meg, hogy egyenlő mértékben részesednek a vasutasok az árufuvarozási részleg privatizációjából. A MÁV Cargónál megkezdődött a részvények kiosztása 1,3 millió forint nagyságrendben. Ez alapján 700 ezer forintot kellene kapniuk, de ezt leengedték 250 ezerre, aminek kifizetését két év alatt is el tudnák fogadni. A 10 százalék kiszervezési pótlékra vonatkozó követelésük teljesítése is lehetséges volna több lépésben, akár három évre elosztva.

A VDSZSZ elnöke szerint mindkét követelés teljesítéséhez rendelkezésre állnak a források a MÁV-társaságoknál.

Gaskó István kérdésre válaszolva közölte: hétfőn, a MÁV Zrt. igazgatóságának és felügyelőbizottságának együttes ülésén kiderült, a MÁV Cargo eladásból származó 102,5 milliárd forint bevétel egy részét a MÁV lebegteti, várva az utasítást a kormánytól, hogy a HÉV megvásárlására kell-e fordítani, vagy másra.

(MTI, hírTV)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.