Kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés, Kelet-Magyarország megbénult

Kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés vasárnap reggel a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Kelet-Magyarországon hajnalban indított sztrájkja miatt. Elindultak ugyan a vonatok a keleti országrészbe, köztük Békéscsabára, Sátoraljaújhelyre és Szolnokra, azonban azt nem tudják garantálni, hogy a szerelvények meg is érkeznek a célállomásaikra. Sok utas nem tudott a sztrájkról.• Ferihegy: a sztrájk ötödik napján tárgyal a BA és a szakszervezet• Vasárnaptól Kelet-Magyarországon gördül tovább a sztrájkvonat

MNO
2008. 12. 14. 9:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gaskó István, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke azt mondta: a vasúti közlekedés megbénult Kelet-Magyarországon, és annyian vettek részt a sztrájkban, ahányan ezt meg tudták oldani. A VDSZSZ vasárnap 11 órakor sajtótájékoztatót tart a sztrájkkal kapcsolatban. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke ugyanakkor arról tájékoztatott, hogy Debrecen és Miskolc területén a vonatok 50-50 százaléka közlekedett, a többi érintett térségben 90 százalékban jártak a vonatok. A Dunántúlon zavartalan a vasúti közlekedés, a budapesti főpályaudvarokon dolgoznak a vasutasok, fogadják és indítják a járatokat. A távolsági belföldi forgalomban és az InterCityk közlekedésében azonban járatkimaradásokra számítani kell a sztrájk alatt. Az MTI helyszíni tudósítójának tapasztalata szerint szinte teljesen zavartalan volt a forgalom a Keleti pályaudvaron vasárnap reggel.

Elindultak a vonatok a keleti országrészbe, köztük Békéscsabára, Sátoraljaújhelyre és Szolnokra, azonban azt nem tudják garantálni, hogy a szerelvények meg is érkeznek a célállomásaikra. Az érkező szerelvények egyelőre szintén menetrend szerint közlekedtek Szolnok és Hatvan felől. A Keleti pályaudvaron a jegypénztárak és a pályaudvar árusai is nyitva tartanak. A szegedi Nagyállomás nem indít és nem fogad vonatot a VDSZSZ helyi vezetőjének tájékoztatása szerint; a sztrájk támogatottsága a jelenleg műszakban levőknél száz százalék, és várhatóan egész nap az is marad. A borsodi megyeszékhely legnagyobb állomásán a Tiszai pályaudvaron teljesen kiszámíthatatlan a vonatközlekedés, nem indulnak és nem is fogadnak vonatokat. Szolnokról elindultak a vonatok, normálisnak tűnt a vasúti közlekedés vasárnap reggel, a vasútállomáson az információs tábla négy vonat indulásáról tájékoztatott, az információs pult és több pénztár is nyitva volt. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, a térség legnagyobb, nyíregyházi pályaudvarára vasárnap reggel 5 óráig egyetlen szerelvény sem érkezett, és nem is indult onnan.

Sokan nem tudtak a sztrájkról

A vonatok tíz százaléka indult el a debreceni vasútállomásról vasárnap kora reggel, több tucat ember várakozott az állomáson, sokan nem tudtak a sztrájkról, és a helyszínen sem kaptak információt az utazási lehetőségekről – tapasztalta az MTI tudósítója a helyszínen. A folyosók mellett, a büfékben és a várótermekben is sokan várakoztak, az utastájékoztató tábla mindössze egy vonat, a Budapestre tartó Intercity indulását jelezte. Sokan zúgolódtak és kétségbeesetten telefonáltak, a sztrájk többeket váratlanul ért. Barna István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) területi vezetője és ügyvivője az MTI megkeresésére elmondta: a körülbelül 50-55 járatból 5-6 indult el a reggeli órákban, mintegy 10 százalék volt a sztrájktörők aránya. Elmondása szerint az Intercity vonat indulása félrevezetés, hiszen az csupán egy Intercity-kocsikból álló személyvonat. A sztrájk hatásáról szólva közölte: a kocsivizsgálók 100 százaléka beállt a sztrájkolók közé, így csak korlátozott utaskapacitású motorvonatok közlekednek Nyíregyháza, Püspökladány és Mátészalka viszonylatában azok közül, amelyek egyáltalán elindulnak. A térségben a kalauzok 98 százaléka, a mozdonyjavítók mintegy 90 százaléka nem vette fel a munkát, így az Intercity, a távolsági és a nemzetközi vonatok egyáltalán nem közlekednek – mondta. Barna István a júniusi munkabeszüntetésnél sikeresebbnek minősítette a mostani sztrájkot. Szavai szerint a dolgozók becsapva érzik magukat, az elmaradt bérfejlesztések és a MÁV Cargo eladásának körülményei miatt – utalt a privatizációs bevételekből juttatandó egyszeri kifizetéseket érintő VDSZSZ követelésekre. Barna István hozzátette: a sztrájkolók aránya várhatóan állandó lesz, a sztrájk akár több napig is tarthat, követeléseik nem teljesülése esetén pedig januárban újra beszüntethetik a munkát.

Járatkimaradásokra számítani kell

A MÁV START Zrt. adatai szerint Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Szolidaritás sztrájkja alatt reggel 8 óráig az éjszakai műszakban 612 vezényelt kocsivizsgáló és jegyvizsgálóból 61-en sztrájkoltak, 551-en dolgoztak – közölte Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke. MÁV Zrt. adatai alapján az éjszakai műszakban a forgalomirányítók közül Debrecenben a 257 szolgálatra vezényelt dolgozó közül 7-en, Szegeden a 202 beosztott vasutasból 7-en, Miskolcon a 137 vezényelt munkatárs közül 28-an nem vették fel a munkát. Kavalecz Imre elmondta: Debrecen és Miskolc területén a vonatok 50-50 százaléka közlekedett, a többi érintett térségben 90 százalékban jártak a vonatok. A Dunántúlon zavartalan a vasúti közlekedés, a budapesti főpályaudvarokon dolgoznak a vasutasok, fogadják és indítják a járatokat. A távolsági belföldi forgalomban és az InterCityk közlekedésében járatkimaradásokra számítani kell a sztrájk alatt. A központi forgalomirányítás azon dolgozik, hogy a vonatokat a lehetőségekhez képest közlekedtesse a forgalmi és vasútbiztonsági előírások betartása mellett. Kavalecz Imre elmondta: ezüstvasárnap a többi vasárnaphoz képest általában 50 százalékkal növekszik a vasúton utazók száma. A VDSZSZ Szolidaritás a mostani munkabeszüntetéssel ismét lehetetlen helyzetbe hozza az utasokat – fogalmazott.

Szeged már fogadott vonatokat

A reggeli műszakváltás után már Szeged állomás is indít és fogad vonatot – közölte Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke vasárnap délelőtt. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének szegedi vezetője, Veréb Olga tájékoztatása szerint ez nem teljesen fedi a valóságot. Az igaz – mondta, hogy két vonatot fogadott a szegedi Nagyállomás, mert a sztrájkoló kollégáit leváltották, de indítani továbbra sem indítanak. Hozzátette: kollégáit folyamatosan leváltják, reggel óta már kilenc sztrájkoló helyett érkezett olyan dolgozó, aki felvette a munkát. Ettől függetlenül még így is 15-16 vasutas vesz részt a munkabeszüntetésben, ami egyelőre elegendő ahhoz, hogy az állomásról ne induljon vonat. A Tisza Volántól kért autóbusszal egyébként reggel óta viszik az utasokat a Szeged-Kiskundorozsmai állomásra, de a sztrájkolók ott is tartják magukat, és összesen két vonat indult el az állomásról fél órával ezelőtt – tette hozzá a helyi VDSZSZ vezető. Mező István, a Tisza Volán közszolgálati divízióigazgatója elmondta: egyelőre tartalékban vannak buszaik, csak az az egy dolgozik, amelyet a két vasútállomás közötti közlekedésre igényelt a MÁV. A társaság reggeli budapesti járata rendben elindult, a szokásosnál kissé több utassal ugyan, de nem kellett második buszt beállítani. A tizenegy órakor induló fővárosi járathoz azonban a számítások szerint már kiegészítő kocsit kell indítani – tette hozzá Mező István.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.