Kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés, Kelet-Magyarország megbénult

Kiszámíthatatlan a vasúti közlekedés vasárnap reggel a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Kelet-Magyarországon hajnalban indított sztrájkja miatt. Elindultak ugyan a vonatok a keleti országrészbe, köztük Békéscsabára, Sátoraljaújhelyre és Szolnokra, azonban azt nem tudják garantálni, hogy a szerelvények meg is érkeznek a célállomásaikra. Sok utas nem tudott a sztrájkról.• Ferihegy: a sztrájk ötödik napján tárgyal a BA és a szakszervezet• Vasárnaptól Kelet-Magyarországon gördül tovább a sztrájkvonat

MNO
2008. 12. 14. 9:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gaskó István, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke azt mondta: a vasúti közlekedés megbénult Kelet-Magyarországon, és annyian vettek részt a sztrájkban, ahányan ezt meg tudták oldani. A VDSZSZ vasárnap 11 órakor sajtótájékoztatót tart a sztrájkkal kapcsolatban. Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke ugyanakkor arról tájékoztatott, hogy Debrecen és Miskolc területén a vonatok 50-50 százaléka közlekedett, a többi érintett térségben 90 százalékban jártak a vonatok. A Dunántúlon zavartalan a vasúti közlekedés, a budapesti főpályaudvarokon dolgoznak a vasutasok, fogadják és indítják a járatokat. A távolsági belföldi forgalomban és az InterCityk közlekedésében azonban járatkimaradásokra számítani kell a sztrájk alatt. Az MTI helyszíni tudósítójának tapasztalata szerint szinte teljesen zavartalan volt a forgalom a Keleti pályaudvaron vasárnap reggel.

Elindultak a vonatok a keleti országrészbe, köztük Békéscsabára, Sátoraljaújhelyre és Szolnokra, azonban azt nem tudják garantálni, hogy a szerelvények meg is érkeznek a célállomásaikra. Az érkező szerelvények egyelőre szintén menetrend szerint közlekedtek Szolnok és Hatvan felől. A Keleti pályaudvaron a jegypénztárak és a pályaudvar árusai is nyitva tartanak. A szegedi Nagyállomás nem indít és nem fogad vonatot a VDSZSZ helyi vezetőjének tájékoztatása szerint; a sztrájk támogatottsága a jelenleg műszakban levőknél száz százalék, és várhatóan egész nap az is marad. A borsodi megyeszékhely legnagyobb állomásán a Tiszai pályaudvaron teljesen kiszámíthatatlan a vonatközlekedés, nem indulnak és nem is fogadnak vonatokat. Szolnokról elindultak a vonatok, normálisnak tűnt a vasúti közlekedés vasárnap reggel, a vasútállomáson az információs tábla négy vonat indulásáról tájékoztatott, az információs pult és több pénztár is nyitva volt. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, a térség legnagyobb, nyíregyházi pályaudvarára vasárnap reggel 5 óráig egyetlen szerelvény sem érkezett, és nem is indult onnan.

Sokan nem tudtak a sztrájkról

A vonatok tíz százaléka indult el a debreceni vasútállomásról vasárnap kora reggel, több tucat ember várakozott az állomáson, sokan nem tudtak a sztrájkról, és a helyszínen sem kaptak információt az utazási lehetőségekről – tapasztalta az MTI tudósítója a helyszínen. A folyosók mellett, a büfékben és a várótermekben is sokan várakoztak, az utastájékoztató tábla mindössze egy vonat, a Budapestre tartó Intercity indulását jelezte. Sokan zúgolódtak és kétségbeesetten telefonáltak, a sztrájk többeket váratlanul ért. Barna István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) területi vezetője és ügyvivője az MTI megkeresésére elmondta: a körülbelül 50-55 járatból 5-6 indult el a reggeli órákban, mintegy 10 százalék volt a sztrájktörők aránya. Elmondása szerint az Intercity vonat indulása félrevezetés, hiszen az csupán egy Intercity-kocsikból álló személyvonat. A sztrájk hatásáról szólva közölte: a kocsivizsgálók 100 százaléka beállt a sztrájkolók közé, így csak korlátozott utaskapacitású motorvonatok közlekednek Nyíregyháza, Püspökladány és Mátészalka viszonylatában azok közül, amelyek egyáltalán elindulnak. A térségben a kalauzok 98 százaléka, a mozdonyjavítók mintegy 90 százaléka nem vette fel a munkát, így az Intercity, a távolsági és a nemzetközi vonatok egyáltalán nem közlekednek – mondta. Barna István a júniusi munkabeszüntetésnél sikeresebbnek minősítette a mostani sztrájkot. Szavai szerint a dolgozók becsapva érzik magukat, az elmaradt bérfejlesztések és a MÁV Cargo eladásának körülményei miatt – utalt a privatizációs bevételekből juttatandó egyszeri kifizetéseket érintő VDSZSZ követelésekre. Barna István hozzátette: a sztrájkolók aránya várhatóan állandó lesz, a sztrájk akár több napig is tarthat, követeléseik nem teljesülése esetén pedig januárban újra beszüntethetik a munkát.

Járatkimaradásokra számítani kell

A MÁV START Zrt. adatai szerint Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Szolidaritás sztrájkja alatt reggel 8 óráig az éjszakai műszakban 612 vezényelt kocsivizsgáló és jegyvizsgálóból 61-en sztrájkoltak, 551-en dolgoztak – közölte Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke. MÁV Zrt. adatai alapján az éjszakai műszakban a forgalomirányítók közül Debrecenben a 257 szolgálatra vezényelt dolgozó közül 7-en, Szegeden a 202 beosztott vasutasból 7-en, Miskolcon a 137 vezényelt munkatárs közül 28-an nem vették fel a munkát. Kavalecz Imre elmondta: Debrecen és Miskolc területén a vonatok 50-50 százaléka közlekedett, a többi érintett térségben 90 százalékban jártak a vonatok. A Dunántúlon zavartalan a vasúti közlekedés, a budapesti főpályaudvarokon dolgoznak a vasutasok, fogadják és indítják a járatokat. A távolsági belföldi forgalomban és az InterCityk közlekedésében járatkimaradásokra számítani kell a sztrájk alatt. A központi forgalomirányítás azon dolgozik, hogy a vonatokat a lehetőségekhez képest közlekedtesse a forgalmi és vasútbiztonsági előírások betartása mellett. Kavalecz Imre elmondta: ezüstvasárnap a többi vasárnaphoz képest általában 50 százalékkal növekszik a vasúton utazók száma. A VDSZSZ Szolidaritás a mostani munkabeszüntetéssel ismét lehetetlen helyzetbe hozza az utasokat – fogalmazott.

Szeged már fogadott vonatokat

A reggeli műszakváltás után már Szeged állomás is indít és fogad vonatot – közölte Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke vasárnap délelőtt. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének szegedi vezetője, Veréb Olga tájékoztatása szerint ez nem teljesen fedi a valóságot. Az igaz – mondta, hogy két vonatot fogadott a szegedi Nagyállomás, mert a sztrájkoló kollégáit leváltották, de indítani továbbra sem indítanak. Hozzátette: kollégáit folyamatosan leváltják, reggel óta már kilenc sztrájkoló helyett érkezett olyan dolgozó, aki felvette a munkát. Ettől függetlenül még így is 15-16 vasutas vesz részt a munkabeszüntetésben, ami egyelőre elegendő ahhoz, hogy az állomásról ne induljon vonat. A Tisza Volántól kért autóbusszal egyébként reggel óta viszik az utasokat a Szeged-Kiskundorozsmai állomásra, de a sztrájkolók ott is tartják magukat, és összesen két vonat indult el az állomásról fél órával ezelőtt – tette hozzá a helyi VDSZSZ vezető. Mező István, a Tisza Volán közszolgálati divízióigazgatója elmondta: egyelőre tartalékban vannak buszaik, csak az az egy dolgozik, amelyet a két vasútállomás közötti közlekedésre igényelt a MÁV. A társaság reggeli budapesti járata rendben elindult, a szokásosnál kissé több utassal ugyan, de nem kellett második buszt beállítani. A tizenegy órakor induló fővárosi járathoz azonban a számítások szerint már kiegészítő kocsit kell indítani – tette hozzá Mező István.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.