Szakszervezetek: a Malév tönkretétele a BA igazi célja

Még mindig tart a sztrájk Ferihegyen. Az érkező gépek szombaton nagyjából tartották a menetrendet, az indulók viszont több órás késéssel szálltak fel, vagy törölték őket. A szombati négyórás tárgyalás elmaradt, mivel a Budapest Airport Zrt. (BA) képviselői nem mentek el a megbeszélésre. Palkovics Imre szerint a kialakult helyzetért a BA vezetését terheli a felelősség, ezért a MOSZ Munkaügyi Bírósághoz fordul. A szakszervezetek szerint Malév tönkretétele a BA igazi célja. Mindeközben a nemzetközi légitársaságok egyre türelmetlenebbek. A szombat esti órákra a várakozásokkal ellentétben nyugodtan, sorok nélkül zajlik a ferihegyi forgalom. • Hét szombati járatát törölte a Malév

MNO
2008. 12. 13. 17:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megbeszélés a szakszervezetek és a BA között elmaradt. Így továbbra is fenntartják a sztrájkot addig, amíg nincs megegyezés. A BA vezetése korábban azt közölte: hétfőn készek tárgyalóasztalhoz ülni, illetve akkor, ha a 2B terminálon a helyzet optimálisabbá válik. Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének (MOSZ) elnöke szakértőként vett volna részt a 4 órás tárgyaláson. Palkovics úgy fogalmazott, a kialakult helyzetért a BA vezetését terheli a felelősség. A cég nem tesz eleget tárgyalási kötelezettségének, ezért már vasárnap a Munkaügyi Bírósághoz fordulnak.

„Nem kerülhet sor a bezárásra”

A nemzetközi légitársaságok egyre türelmetlenebbek. Kora délutáni, közös sajtótájékoztatójukon munkaügyi közvetítő bevonását követelték. Lichtenberger Tamás, a Budapestre Üzemelő Légitársaságok Érdekképviseletének elnöke úgy fogalmazott: nem kerülhet sor a Ferihegyi Repülőtér bezárására, azt minden eszközzel meg kell akadályozni.

A Malév tönkretétele a BA igazi célja?

Jól jönne a Malév ellehetetlenülése a Budapest Airportnak, mert erre hivatkozva kibújhatna privatizációs szerződésének azon pontjai alól, amelyek teljesítése eddig is gondot okozott – olvasható a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) és a Reptéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) szombati közleményében. Ez a logikus magyarázat arra, miért nem hajlandó megkezdeni sem a tárgyalásokat a szakszervezetekkel – írják. Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója szombaton munkatársa útján üzente meg: nem tesz eleget a szakszervezetek invitálásának, és nem vesz részt a tíz órára kitűzött egyeztetésen – áll a közleményben. A légiközlekedési ágazat többi szereplője, légitársaságok, földi kiszolgáló cégek egyaránt megdöbbenéssel szemlélik, hogy a magyar sztrájkjoggal ellentétesen, a cégvezetés meg sem próbál megállapodni a munkavállalókkal.

A szakszervezetek szerint a BA valószínűleg két legyet szeretne ütni egy csapásra. Úgy vélik, hogy a BA arra számít, hogy a sztrájk elfojtásával megtöri a dolgozói érdekképviseletet a repülőtéren. Másrészt a Malév járatainak elmaradására hivatkozva mentességet kérhetne a repülőtér privatizációs szerződésébe foglalt kötelezettségeinek teljesítése alól – írják.

Mint ismeretes, az Állami Számvevőszék jelentése megállapította, hogy a német tulajdonú vállalatnak 46,5 millió euró, akkori árfolyamon számolva 11,8 milliárd forint teljesítetlen tartozása van. Ennek elengedésén felül egy újabb, a privatizációs szerződés által nem engedett, nagyarányú leépítési hullámhoz, és a szolgáltatások színvonalának további csökkentéséhez is szabad kezet remél a vállalat.

Miután Jost Lammers vezérigazgató nem jelent meg a mai egyeztetésen, és a cég továbbra is elzárkózik bármiféle érdemi egyeztetés elől, egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a fentiek jelentik a BA valós motivációját – állítják a szakszervezetek. A LESZ és az RDSZSZ kijelentette: a sztrájkalapjaik kellően fel vannak töltve ahhoz, hogy akár az év végén túl is fenntartsák a munkabeszüntetést, anélkül, hogy partnerszervezeteik segítségét kellene kérniük. Ugyanakkor továbbra is készek a nap bármely órájában tárgyalóasztalhoz ülni a BA vezérkarával, hogy áttekintsék a dolgozók 12 pontos követelését. Szükség esetén pedig készek megvizsgálni, hogy milyen eszközeik vannak a Malév megsegítésére, hogy a repülőtér legnagyobb ügyfele ne lehetetlenüljön el, és az ott dolgozók állása ne kerüljön veszélybe.

(hírTV/MNO/MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.