Taroltak a magyar diákok a nemzetközi felmérésen

Kimagasló eredményeket értek el az általános iskolák 4. és 8. évfolyamain tanuló magyar diákok a természettudományos és matematikai ismereteket vizsgáló nemzetközi TIMSS-felmérésen – mondta Csillag Márta, az oktatási tárca főosztályvezetője csütörtöki sajtótájékoztatón. A hátrányosabb helyzetű magyar tanulókat nagyobb arányban oktató intézmények tanulói viszont nehezebb helyzetbe kerülnek, mint sok más országban.

MNO
2008. 12. 11. 9:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar diákok mindenhol a legjobb harmadban végeztek az 59 ország 425 ezer tanulójának részvételével rendezett tavalyi vizsgálaton. Különösen jól szerepeltek a 8. osztályosok, akik korosztályuk élvonalában vannak, a 4. évfolyamon pedig a természettudományos feladatokat oldották meg kiemelkedően a magyar diákok – közölték a tárca illetékesei.

Magyarország egyike annak a nyolc országnak, ahol a 4.osztályos diákok eredménye javult a természettudományos területen, az első, 1995-ös felméréshez képest. A nyolcadik évfolyamon a matematikai feladatok megoldásánál csak öt ország ért el jobb eredményt, Tajvan, a Koreai Köztársaság, Szingapúr, Hongkong és Japán. A legrosszabbul a matematika-feladatok mentek negyedikben, de itt is az európai élvonalban vannak a magyar diákok, jobb eredményt 13 ország ért el nálunk. A magyar diákok az ausztrál, az olasz, az osztrák és a svéd diákokkal teljesítettek hasonló szinten.

A diákoknak matematikából algebrai és geometriai feladatokat egyaránt meg kellett oldaniuk, míg a természettudományos feladatok között negyedikben az élő- és fizikai világra, a földtudományra vonatkozók szerepeltek, nyolcadikban pedig biológiai, kémiai és fizikai kérdések is voltak. Negyedikben különösen az élő világgal összefüggő kérdések mentek jól, nyolcadikban pedig a fizikával kapcsolatos feladatok sikerültek kiemelkedően.

Brassói Sándor, az oktatási tárca közoktatási főosztályvezető-helyettese az MTI kérdésére elmondta: a negyedik évfolyamon a természettudományos eredmények kimagasló javulása többek között az iskolákban folyó nem szakrendszerű oktatásnak is köszönhető. Kiderült az is, hogy nem azon múlik a jó eredmény, hogy külön, vagy integráltan oktatják a természettudományos ismereteket, mindkét módszer jól működik. Az oktatási tárca most megvárja, hogy az Országos Köznevelési Tanács mit javasol e kérdésben.

Balázs Ildikó az Oktatási Hivatal osztályvezetője a TIMSS-felmérést összehasonlítva a PISA-vizsgálattal elmondta, hogy utóbbinál, másik korosztályt, a 15 éveseket mérik. Hozzátette: a TIMSS-vizsgálatban a nyolcadikosok jó eredményei fakadhatnak abból is, hogy a mérés tavasszal zajlik, a felvételik után, amikor a tanulók még jól felkészültek. A TIMSS tantárgy-alapú mérés, a feladatok jobban hasonlítottak ahhoz, amivel a diákok a tanórákon találkoztak, míg a PISA a tudás alkalmazásának képességét veszi górcső alá.

A TIMSS-felmérésben – amelyet négyévenként tartanak – Magyarországon 4.osztályban 5.221-en, 8.évfolyamon 5.315-en vettek részt, mindkét évfolyamon 14 különböző tesztfüzetet töltöttek ki a diákok. Negyedik osztályban összesen 350, 8. osztályban 430 kérdésre kellett választ adniuk a diákoknak. A feladatok megoldására negyedikben kétszer 36 perc, nyolcadikban kétszer 45 perc állt rendelkezésre. A vizsgálat más felmérésekhez hasonlóan megállapította ismét, hogy Magyarországon a szülők iskolai végzettsége és ezzel összefüggésben a család gazdasági és szociális háttere erősebben befolyásolja a magyar diákok eredményeit és jövőbeni kilátásait, mint más országokban. A magyar diákok eredménye érzékenyebben reagál minden olyan tényezőre, mint például, hogy van otthon számítógép, internet-hozzáférés. A diákok képességei között viszonylag korán kialakuló különbségek odavezetnek, hogy Magyarországon a hátrányosabb helyzetű tanulókat nagyobb arányban oktató intézmények tanulói hátrányosabb helyzetbe kerülnek, mint sok más országban.

A TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study – A matematika és természettudomány nemzetközi összehasonlító teljesítménymérése) felméréssorozat célja, hogy a 4. és 8. évfolyamon tanuló diákok matematika és természettudományi ismereteit vizsgálja, illetve ezzel összefüggésben képet adjon az iskolai és otthoni tanítási-tanulási szokásokról.

(MTI)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.