Vasárnaptól Kelet-Magyarországon gördül tovább a sztrájkvonat

Vasárnap 00.00 órától határozatlan ideig folytatódik a vasutassztrájk – jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke szombaton Budapesten. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a februárban megkezdett és már többször felfüggesztett sztrájk egyelőre az ország Dunától keletre fekvő területeit érinti, kivétel ez alól a főváros és Pest megye.• Szisztematikus szétverik a magyar vasúti közlekedést?• Új vasúti és Volán menetrend lesz vasárnaptól

MNO
2008. 12. 13. 13:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasutassztrájkkal érintett területek Volán-táraságai elfogadják a MÁV-START Zrt. által kiadott, a sztrájk ideje alatt érvényes vasúti bérleteket – közölte a társaság szombaton. A Volán-társaságok járatai a vasúti bérlettel megegyező viszonylatban vehetők igénybe. Azokon a területeken, amelyeket érint a sztrájk, a nagyobb állomásokon MÁV-START-os munkatársak segítik az utasok tájékoztatását.


Pest megyében ugyan nem lesz sztrájk, de Cegléden – sztrájk-technikai okok miatt – igen. A sztrájk megegyezés hiányában továbbgördülhet, illetve – az elnökség tervei szerint – összehangolják az egyéb ágazatokban folyó tiltakozásokkal és munkabeszüntetésekkel. Az elégséges szolgáltatás mértékéről nem sikerült egyezségre jutni – tette hozzá. Elhangzott azonban az is, nem tudják garantálni, hogy nem csatlakoznak a sztrájkhoz a munkavállalók a nyugati országrészben is. Gaskó István hangsúlyozta, eredeti követeléseik mellett azt várják a MÁV-tól, hogy vonja vissza a a vasárnap életbe lépő új menetrendet, mert az sem az utasoknak, sem a dolgozóknak nem felel meg.

Az elnök emlékeztetett: továbbra is követelik, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből, ez mintegy 8 milliárd forintot tenne ki, illetve visszamenőleg 10 százalék kiszervezési pótlékért harcolnak a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak. A MÁV-társaságok korábban több alkalommal is kijelentették, hogy a VDSZSZ követelései jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlanok.

Bárány Balázs Péter, a VDSZSZ alelnöke, aki szintén jelen volt a sajtótájékoztatón, szólt arról, hogy értesüléseik szerint a MÁV negyvenezer forintos fizetést helyezett kilátásba azoknak a munkavállalóknak, akik nem vesznek részt a sztrájkban. Az elmúlt 11 hónapban a vasúttársaság és a szakszervezet mintegy hatvan alkalommal egyeztetett; a február elején kezdődött munkabeszüntetést többször is felfüggesztették, legutóbb július 14-én. A MÁV és a VDSZSZ legközelebb hétfőn ülnek újra tárgyalóasztalhoz.

A vonatok közlekedése kiszámíthatatlan lesz

A vasúttársaság értesíti az utasokat, hogy a sztrájk ideje alatt a vasútvonalakon járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, a vonatok közlekedése ebben az időszakban kiszámíthatatlan lesz. Közölte: a vasúttársaság központi irányítói ugyanakkor készen állnak arra, hogy a vonatközlekedést operatív módon irányítsák. A MÁV a pályaudvarokon tájékoztatja az utasokat, de a munkabeszüntetés miatt a jegykiadás is bizonytalan lesz. Emiatt az utasok a vonatokon pótdíj nélkül is jegyet válthatnak – áll a közleményben.

A MÁV nem enged

Továbbra sem áll módjában teljesíteni a MÁV Zrt.-nek a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) követeléseit. A MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt összeget a tulajdonosi döntés, illetve jóváhagyás után a magyar vasút fejlesztésére, a szolgáltatások minőségi javítására, tőkepótlásra és a kedvezőtlen hitelek törlesztésére fordítja a MÁV – közölte Kavalecz Imre, a vasúttársaság sajtófőnöke szombaton. Közleménye szerint ez az utasok érdeke, de a vasutasoké is, mert a jobb szolgáltatásokkal vonzóbbá tehető a vasút, ami biztos munkahelyeket teremt továbbra is.

Kavalecz Imre hangsúlyozta: a MÁV Csoport nem enged, nem engedhet a szakszervezet alaptalan követelésének, mert a vasúti társaságoknak minden egyes forintra szükségük van. Véleményük szerint irreális az a követelés, miszerint a MÁV Cargo privatizációjából befolyt összegből a MÁV Csoportnál dolgozó 35 ezer munkavállaló kapjon fejenként nettó 250 ezer fontot. Ez a követelés jogi és gazdasági értelemben is jogszabályba ütközik, ezért teljesíthetetlen. A vasúttársaságok az utasok és a fuvaroztató partnerek érdekében ragaszkodnak álláspontjukhoz: a sztrájk ideje alatt is a megfelelő vonatmennyiség biztosítja a minimális szolgáltatást, a közszolgáltatási feladatokat szolgáltatói felelősséggel csak ilyen formában tudják biztosítani. A MÁV álláspontja szerint az iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak erre ki kell terjednie. Ez csak a MÁV által javasolt vonatmennyiséggel elégíthető ki, amit a VDSZSZ most sem fogadott el.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.