Vasárnaptól Kelet-Magyarországon gördül tovább a sztrájkvonat

Vasárnap 00.00 órától határozatlan ideig folytatódik a vasutassztrájk – jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke szombaton Budapesten. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a februárban megkezdett és már többször felfüggesztett sztrájk egyelőre az ország Dunától keletre fekvő területeit érinti, kivétel ez alól a főváros és Pest megye.• Szisztematikus szétverik a magyar vasúti közlekedést?• Új vasúti és Volán menetrend lesz vasárnaptól

MNO
2008. 12. 13. 13:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasutassztrájkkal érintett területek Volán-táraságai elfogadják a MÁV-START Zrt. által kiadott, a sztrájk ideje alatt érvényes vasúti bérleteket – közölte a társaság szombaton. A Volán-társaságok járatai a vasúti bérlettel megegyező viszonylatban vehetők igénybe. Azokon a területeken, amelyeket érint a sztrájk, a nagyobb állomásokon MÁV-START-os munkatársak segítik az utasok tájékoztatását.


Pest megyében ugyan nem lesz sztrájk, de Cegléden – sztrájk-technikai okok miatt – igen. A sztrájk megegyezés hiányában továbbgördülhet, illetve – az elnökség tervei szerint – összehangolják az egyéb ágazatokban folyó tiltakozásokkal és munkabeszüntetésekkel. Az elégséges szolgáltatás mértékéről nem sikerült egyezségre jutni – tette hozzá. Elhangzott azonban az is, nem tudják garantálni, hogy nem csatlakoznak a sztrájkhoz a munkavállalók a nyugati országrészben is. Gaskó István hangsúlyozta, eredeti követeléseik mellett azt várják a MÁV-tól, hogy vonja vissza a a vasárnap életbe lépő új menetrendet, mert az sem az utasoknak, sem a dolgozóknak nem felel meg.

Az elnök emlékeztetett: továbbra is követelik, hogy minden vasutas kapjon 250 ezer forintot a MÁV Cargo 102,5 milliárd forintos privatizációs bevételéből, ez mintegy 8 milliárd forintot tenne ki, illetve visszamenőleg 10 százalék kiszervezési pótlékért harcolnak a MÁV-ból kikerült leányvállalatok dolgozóinak. A MÁV-társaságok korábban több alkalommal is kijelentették, hogy a VDSZSZ követelései jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlanok.

Bárány Balázs Péter, a VDSZSZ alelnöke, aki szintén jelen volt a sajtótájékoztatón, szólt arról, hogy értesüléseik szerint a MÁV negyvenezer forintos fizetést helyezett kilátásba azoknak a munkavállalóknak, akik nem vesznek részt a sztrájkban. Az elmúlt 11 hónapban a vasúttársaság és a szakszervezet mintegy hatvan alkalommal egyeztetett; a február elején kezdődött munkabeszüntetést többször is felfüggesztették, legutóbb július 14-én. A MÁV és a VDSZSZ legközelebb hétfőn ülnek újra tárgyalóasztalhoz.

A vonatok közlekedése kiszámíthatatlan lesz

A vasúttársaság értesíti az utasokat, hogy a sztrájk ideje alatt a vasútvonalakon járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, a vonatok közlekedése ebben az időszakban kiszámíthatatlan lesz. Közölte: a vasúttársaság központi irányítói ugyanakkor készen állnak arra, hogy a vonatközlekedést operatív módon irányítsák. A MÁV a pályaudvarokon tájékoztatja az utasokat, de a munkabeszüntetés miatt a jegykiadás is bizonytalan lesz. Emiatt az utasok a vonatokon pótdíj nélkül is jegyet válthatnak – áll a közleményben.

A MÁV nem enged

Továbbra sem áll módjában teljesíteni a MÁV Zrt.-nek a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) követeléseit. A MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt összeget a tulajdonosi döntés, illetve jóváhagyás után a magyar vasút fejlesztésére, a szolgáltatások minőségi javítására, tőkepótlásra és a kedvezőtlen hitelek törlesztésére fordítja a MÁV – közölte Kavalecz Imre, a vasúttársaság sajtófőnöke szombaton. Közleménye szerint ez az utasok érdeke, de a vasutasoké is, mert a jobb szolgáltatásokkal vonzóbbá tehető a vasút, ami biztos munkahelyeket teremt továbbra is.

Kavalecz Imre hangsúlyozta: a MÁV Csoport nem enged, nem engedhet a szakszervezet alaptalan követelésének, mert a vasúti társaságoknak minden egyes forintra szükségük van. Véleményük szerint irreális az a követelés, miszerint a MÁV Cargo privatizációjából befolyt összegből a MÁV Csoportnál dolgozó 35 ezer munkavállaló kapjon fejenként nettó 250 ezer fontot. Ez a követelés jogi és gazdasági értelemben is jogszabályba ütközik, ezért teljesíthetetlen. A vasúttársaságok az utasok és a fuvaroztató partnerek érdekében ragaszkodnak álláspontjukhoz: a sztrájk ideje alatt is a megfelelő vonatmennyiség biztosítja a minimális szolgáltatást, a közszolgáltatási feladatokat szolgáltatói felelősséggel csak ilyen formában tudják biztosítani. A MÁV álláspontja szerint az iskolába és munkába járás biztosítása az alapvető társadalmi közszükségletek körébe tartozik, vagyis a még elégséges szolgáltatásoknak erre ki kell terjednie. Ez csak a MÁV által javasolt vonatmennyiséggel elégíthető ki, amit a VDSZSZ most sem fogadott el.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.