Nem született megállapodás, és az álláspontok sem közeledtek egymáshoz a szakszervezet és a MÁV vezetése közötti keddi egyeztetésen. Bárány Balázs, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) alelnöke az MTI-nek elmondta: emlékeztették a munkaadót arra, hogy „januárban nincs karácsony”, ezzel kilátásba helyezték a hétfőn éjféltől felfüggesztett sztrájk folytatását.
A VDSZSZ december 14-én éjfél óta sztrájkol, folytatva a februárban megkezdett, és már többször felfüggesztett akcióját. A szakszervezet 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, amely bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7 között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak. A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki. A szakszervezet továbbá – a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett – 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ez kiegészült a december 14-én hatályba lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.
A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.
A MÁV-csoport – amelynek főbb tagjai a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV Trakció Zrt., a MÁV Gépészet Zrt. – 35 ezer munkavállalójából több mint 11 ezer a VDSZSZ tagja. Nem tagja már a MÁV-csoportnak a 3.400 munkavállalót foglalkoztató MÁV Cargo. A MÁV Zrt.-nél 2008. decemberi adatok szerint 6.000, a MÁV Cargónál 1050, a MÁV-START-nál 3.000, a MÁV Gépészetnél 1.000 taggal rendelkezett a VDSZSZ.
(MTI)