A politikát „személyes védőpajzsnak” tekintik a fiatalok

A diákok számára kevésbé fontos a szolidaritás, mint három éve, az emberek közötti társadalmi különbségek csökkentését sem tartják annyira szem előtt – közölte az Iskola és társadalom 2008 kutatásról tartott konferencián és sajtótájékoztatón Csákó Mihály, az ELTE Társadalomtudományi Kara szociológia tanszékének docense csütörtökön Budapesten.

MNO
2009. 01. 29. 12:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az országosan hatezer kilencedik és tizenegyedik osztályos diák megkérdezésével készült felmérés eredményét felidézve rámutatott arra: az idősebb diákok körében jobban kimutatható a társadalmi szociális érzékenység tompulása, mint fiatalabb társaiknál. A politikát ugyanakkor „személyes védőpajzsnak tekintik a fiatalok”, tehát a politikai részvétel felértékelődött, míg a szolidaritás fogalma leértékelődött megítélésük szerint. A társadalmi problémák megoldását a gyermekek a politikától várják – összegezte kutatásainak eredményeit a szakember.

Az ELTE, valamint a debreceni, a pécsi, a szegedi egyetem és egy székesfehérvári kutatóintézet közös, 2008 őszén végzett felmérése szerint a fiatalok gyorsan lemásolták véleményalkotásukban a felnőtt társadalmat. A lányok szociálisan érzékenyebbek, mint a fiúk, utóbbiak viszont kicsit aktívabbak lánytársaiknál – tette hozzá Csákó Mihály. Ruff Tamás, az Echo Survey Szociológiai Kutató Intézet munkatársa kifejtette: a diákok többsége úgy érzi, hogy a diákönkormányzatok döntéseibe, az iskolai házirend kialakításába alig van beleszólása, az iskolai önkormányzat a leginkább végrehajtja azt, amit a tanári kar előír.

A diákönkormányzat tagjait felméréseik szerint az esetek alig tíz százalékában választják titkos szavazással, a megkérdezettek 17 százaléka azt sem tudta, hogy működik iskolájukban ilyen szervezet. Az iskolai demokráciában a legfontosabb a diákok véleménye szerint az, hogy a szabályok tanárra és tanulóra egyaránt érvényesek legyenek, lehetőség szerint a pedagógusok orvosolják a diákok problémáit, illetve tisztességesen tájékoztassák őket – folytatta a kutató. Az iskolai demokráciával való elégedettségi mutató a gimnazisták körében a legmagasabb, a szakiskolásoknál a legalacsonyabb, a lányok és a kilencedikesek pedig az oktatási intézményeket demokratikusabbnak ítélik meg, mint idősebb és fiútársaik – közölte Ruff Tamás.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.