Turi András hozzátette: a korábbi kampányoktól eltérően most nem az emberkereskedelem áldozatait, hanem azokat a 25-45 év közötti férfiakat célozzák meg, akik a prostitúcióra kényszerítettek szolgáltatásait veszik igénybe. A kampánnyal tájékoztatni akarják őket arról, hogy a szolgáltatás nyújtója nagy valószínűséggel bűncselekmény áldozata, akit kényszerítenek a prostitúcióra, és aki „nem tud kiszállni”.
A kampány plakátjait és szórólapjait elsősorban budapesti, Balaton-környéki és nyugat-magyarországi Mol-benzinkutak férfimosdóiban helyezik el, és bíznak abban, hogy ezzel hozzájárulnak egy olyan szemléletátalakításhoz, amely „keresletcsökkenést” eredményez.
Turi András, aki az emberkereskedelem elleni tevékenység nemzeti koordinátora is, emlékeztetett rá: tíz évvel ezelőtt kezdődtek az első civil és kormányzati kampányok az emberkereskedelem ellen, de ezek eddig kizárólag az áldozatokkal foglalkoztak. Mint mondta, 2008 márciusában a kormány elfogadta az emberkereskedelem elleni stratégiát, amely szerint e jelenség tényleges visszaszorításának egyik kulcsa a keresletcsökkentés lehet, vagyis meg kell szólítani a szolgáltatásokat igénybe vevőket is. A kampányt az IRM és az Országos Rendőr-főkapitányság szervezi, az IOM Nemzetközi Migrációs Szervezet szakmai támogatásával és a Mol bevonásával.
Végh Viktória, az IRM emberkereskedelem elleni küzdelemmel foglalkozó munkatársa elmondta: a kampány szlogenje „Te kiszállhatsz. És ő?”. Mint mondta, ezzel arra akarják rávenni a prostituáltak szolgáltatásait igénybe vevőket, hogy gondolkodjanak el azon: akihez járnak, az „kiszállhat-e a történetből”, szabad akaratából teszi-e, amit tesz, és hogy a szervezett bűnözés áldozatáról van szó.
Németh Ágnes alezredes, az ORFK bűnmegelőzési osztályvezetője elmondta: 2008-ban 190 ügy vált ismertté, amely mögött kizárólag szexuális kizsákmányolás állt. Az ORFK sajtóanyaga szerint az említett esetszám 20 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A hazai bűnügyi tapasztalatok alapján az emberkereskedelem áldozatai szinte kizárólag prostituáltak. Végh Viktória elmondta azt is, hogy a következő kampányban a koldultatás, az illegális örökbefogadás, valamint a munkára kényszerítés áldozatainak klienseit veszik célba, hasonló okok miatt.
(MTI)