Kiterjesztik a kamionok előzési tilalmát

A közlekedési tárca a közlekedés további könnyítése és biztonságosabbá tétele érdekében újabb szakaszokra is kiterjeszti az előzési tilalmat a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművek számára. Az M1-es és M3-as autópályákon a fővárosból kifelé vezető irányban is kihelyezésre kerülnek a korlátozó táblák, illetve az M7-es autópálya Budapestről kivezető szakaszán két új helyen, az M1–M7-csomóponttól Pusztazámor–Sóskútig és a Székesfehérvárt elkerülő szakaszon sem előzhetnek a jövőben a teherjárművek – értesült az Objektív Hírügynökség.

MNO
2009. 03. 21. 9:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tehergépkocsikra vonatkozó előzési tilalom kiterjesztésével a minisztérium célja, hogy még gyorsabbá és biztonságosabbá váljon a főváros megközelítése és immáron a főváros irányából haladó forgalom is a személygépkocsival közlekedők számára. Az egy évvel ezelőtt kísérleti jelleggel bevezetett korlátozás 2008 márciusa óta van érvényben az M1-es autópályán Tatabánya–Óváros-csomópont és az M0-csomópont között három szakaszon összesen 33,6 km hosszban, valamint az M3-as autópályán Gödöllő-csomópont és a Budapest, Szentmihályi úti csomópont között egy szakaszon 16,4 km hosszban, a főváros felé vezető irányban. Most ez kiegészül újabb 50 kilométerrel az M1-es és az M3-as autópálya jobb pályáján, illetve további 16,5 kilométerrel az M7-es autópályán.

Ez azt jelenti, hogy összesen 116,5 kilométeren lesz tilos az előzés a nehéz tehergépjárművek számára a magyar autópályákon a jövőben. A korlátozás tavalyi, kísérleti jellegű bevezetését kedvező tapasztalatok kísérték: a forgalom áramlása egyenletesebbé vált, a haladási sebesség 3 százalékkal nőtt a haladósávban, valamint jelentősen – mintegy felére, 4-6 százalékra – csökkent az előzési tilalom alá vont szakaszokon a belső forgalmi sávban haladó tehergépjárművek száma. Az M1-es és M3-as Budapest-közeli szakaszain a teljes autópálya-hálózat napi 31 ezres átlagos forgalomnagyságának mintegy kétszerese, 50-70 ezer jármű halad át naponta, az M7-es érintett szakaszain pedig 45-50 ezer jármű/nap az átlagos forgalom.

A közlekedés biztonságának növelése érdekében az előzési korlátozás bevezetése mellett az elmúlt időszakban több kormányzati intézkedés is történt, ezek együttes hatásának köszönhetően csökkent a közlekedési balesetek száma. Az M1-es autópálya Hegyeshalomtól Budapestig vezető szakaszán például több mint 20 százalékkal, ezen belül a Tatabánya–Óváros-csomópont és az M0-s közötti szakaszon több mint 30 százalékkal történt kevesebb baleset az eltelt egy év folyamán, míg a követési távolság be nem tartása miatti balesetek száma ezt meghaladóan, mintegy 40 százalékkal csökkent ezen a szakaszon. A táblázást az Állami Autópálya Kezelő Zrt. munkatársai megkezdték, és április elejéig folyamatosan végzik.

A korlátozásban a jelenlegi intézkedés után érintett autópálya-szakaszok a következők: az M1-es autópálya (három szakaszon, mindkét irányban) 17,2–53,5 km között, 33,6 km; az M3-as autópálya (mindkét irányban) 26,6–10,2 km között, hossza 16,4 km; az M7-es autópálya M1–M7-csomópont és Pusztazámor–Sóskút-csomópont között (Budapest felől); valamint az M7-es autópálya Székesfehérvárt elkerülő szakaszán az 57-es és a 64-es kilométer között (Budapest felől).

A tárca vizsgálja a korlátozás további kiterjesztésének lehetőségét, és dolgozik az intézkedés célzottabb, csak a kiemelkedően terhelt napszakokra (így például a reggeli órákra) vonatkozó bevezetése lehetőségének megteremtésén. Hosszú távon pedig még hatékonyabb megoldást jelenthet a dinamikus forgalomszabályozást biztosító változtatható jelzésképű táblák teljes magyar autópálya-hálózaton történő kiépítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.