A péntek 13. mellett minden bizonnyal a MÁV Trakció elavult járműparkja is hozzájárult ahhoz, hogy 75 percet ácsorgott a szemerkélő esőben a péntek esti Alpokalja-Kékfrankos IC Szombathelyre tartó része Csornán. Pedig jól indult minden, a Sopronba tartó első vontrészt lecsatolták és a Szombathelyre tartó maradék kocsikra rá is tolatott a MÁV M41-es dízelmozdonya. A bajok akkor kezdődtek, amikor el kellett volna indulni. A mozgásképtelenné vált mozdony miatt várakozni kényszerülő utasok sorsukba beletörődve ücsörögtek a fokozatosan kihűlő kocsikban.
Szólt a duda
A zsúfolt, a hétvégére hazautazó diákokkal teli szerelvényről előbb a csornai állomáson „szolgáló” kisebb teljesítményű motoros mozdonnyal próbálták levenni a lerobbant M 41-est, de a helyzet tragikomikumát fokozva ennek meg beragadt a jelzőkürtje, így legalább húsz perces folyamatos dudálással „zenésítette meg” a tehetetlenséget. Laikus számítások szerint a legközelebbi, tartalék mozdonyt is állomásoztató pályaudvar Győrben van, ahonnan kevesebb, mint húsz perc alatt érkezhetett volna mentesítés. Ennek ellenére a csendesen morgolódó utasokat a kalauzok arról tájékoztatták, hogy Szombathelyről érkezik majd a segítség. Egy a vasi megyeszékhelyről jövő mozdonynak viszont a pálya állapota miatt is legalább egy órára van szüksége ahhoz, hogy Csornára érjen.
Az IC két mozdonnyal és a pórul járt utasokkal végül a 22:02-es menetrendi érkezés helyett csak 23:15-kor futott be a szombathelyi állomásra. Öröm az ürömben, hogy a Szentgotthárd felé induló utolsó szerelvény egy félórás késés árán, de bevárta az IC-t, így nem kényszerültek a vasútállomáson éjszakázni az érintett utasok. Az érkezés előtt a szolgálatban lévő kalauzok elnézést kértek a kellemetlenségekért és közölték, hogy az IC pótjegyeket 24 órán belül visszaváltják a MÁV pénztárában. Így a Szentgotthárd felé átszálló utasok csak akkor juthattak volna pénzükhöz, ha szombaton a vasi megyeszékhelyre utaznak és felkeresik a MÁV pénztárait.
Az MNO információi szerint Győrből azért nem érkezett segítség, mert Magyarország egyik legnagyobb pályaudvarán már nem tartanak tartalék motormozdonyt ilyen célokra. Informátorunk arról is tud, hogy januárban – szintén egy M41-es lerobbanása miatt – kimaradt egy Celldömölk és Győr között közlekedő menetrendszerinti járat is. Tehát nem egyedi az eset, a helyzetet jól ismerő szakember elmondta, hogy az M41-es dízelmozdonyok kritikus állapotban vannak. Csapnivaló a karbantartásuk, már régóta fődarabokat kellene cserélni, de gondok vannak a mozdonyok vezérlésével, a motorokkal és a hajtóművekkel is.
A MÁV változata
A bosszantó esettel kapcsolatosan írásban kérdeztük meg a MÁV sajtóosztályát, ahol pontosították a történetet. Ezek szerint már az Alpokalja-Kékfrankos IC csornai érkezése előtt hiába próbálkozott a masiniszta az M41-2318 pályaszámú mozdony dízelmotorjának elindításával. (Érdekes: a mozdony mégis valahogy rátolatott a szerelvényre, mert Szombathelyen ott volt a segítségére beállított mozdony mögött.) A sajtóosztály közlése szerint a mozdonyvezető 21:11-kor kért segélygépet. Segélyjárműnek az M62-306 pályaszámú mozdonyt jelölték ki a szakemberek, amely 21:10 órakor haladt át Csorna állomáson egy tehervonattal, amelyet a forgalmi szakemberek Jánossomorján állítottak meg, ahonnan a mozdony 22:10-kor ért vissza Csornára. Az IC a sajtóosztály közleménye szerint is 22:16 órakor indult el végül Szombathely felé – tehát 75 percet vesztegelt a csornai állomáson. A válaszlevélben az is szerepel, hogy a segélygépet azért nem Győrből hozták, mert ott nincs ekkora vonat továbbításához megfelelő teljesítményű dízelmozdony. Furcsa módon azt is hozzátették, hogy „ha lett volna, akkor Győrből is ennyi idő alatt ért volna oda a mozdony” Csornára.