Járatritkítás helyett új vasúti menetrendet javasol a VEKE

Három év alatt 4 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni a vasúti közlekedésben a selejtezéssel, illetve az egyszeri költségek megtakarításával, ráadásul a közlekedés színvonala is javulna – többek között ezt tartalmazza a VEKE menetrendre vonatkozó javaslata, amelyet a szervezet szerint akár már 2009 decemberétől be lehetne vezetni.

MNO
2009. 06. 26. 11:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) járatritkítás helyett új, ütemes menetrendet javasol az egész ország területére a vasúton, amit 2009 decemberétől akár be is lehetne vezetni – mondta Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport vezetője, az egyesület szóvivője pénteken Budapesten. Elmondta, hogy bázis menetrendi javaslatukban a MÁV jelenlegi járműparkja 14 százalékkal csökkenne, és a selejtezéssel, az egyszeri költségek megtakarításával 3 év alatt 4 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni úgy, hogy a közlekedés színvonala javulna, több vonat közlekedne.

Hozzátette: a menetrend kialakításakor alapelv volt a színvonalas elővárosi közlekedés megteremtése, a busz–vonat menetrendi rendszerek integrációja, a hatékony eszközfelhasználás, a Dunántúlon hiányzó ütemes menetrend kialakítása, az ország keleti részében az ütemes menetrendből kivett járatok visszaállítása. A vasúti pályát a menetrendhez igazítanák, vagyis ott fejlesztenék, ahol a közlekedés ezt indokolja.

Az egyesület szóvivője az ütemes menetrend előnyei között említette, hogy az eszközparkot, a személyzetet jobban lehet tervezni, a csatlakozásokat jobban meg lehet szervezni. Példa erre, hogy amikor a MÁV a keleti országrészben ezt sikeresen bevezette, utasszám-növekedést hozott. Számításuk szerint a VEKE menetrendi javaslata bevezetése esetén éves szinten 8-10 százalékkal lehetne növelni az utaskilométert, legalább 100 ezer kilométerrel kevesebb lezárt, utasok nélkül közlekedő vonat lenne.

Vitézy Dávid emlékeztetett arra: Oszkó Péter pénzügyminiszter többször elmondta, hogy a válságkezelés keretében 40 milliárd forint elvonásra van szükség a MÁV-nál, ami a vasúti közlekedést, a szolgáltatási szintet, a vonatok számát is érinteni fogja. A VEKE szerint a 40 milliárd forintot a kormány úgy spórolná meg, ha minden harmadik elővárosi vonatot törölné a menetrendből, holott már a jelenlegi menetrend is jelentős járatritkítást tartalmaz az előző évekhez képest, az iskolaszünetben pedig további járatokat vontak ki a forgalomból. Vitézy Dávid szerint a járatritkítások nem járnak valódi megtakarítással, ehelyett romlik a szolgáltatás színvonala, a MÁV-nál továbbra is megmarad több ezer fős adminisztrációs létszám. Úgy vélekedett, hogy a MÁV vonatközlekedése megbízhatatlan, a késések miatt az elővárosban nem tud versenyképes lenni. A VEKE szerint a közpénzen fenntartott Volán- és MÁV-szolgáltatóknak együtt kellene működniük, nem egymással versenyezni, és közösen kellene az autózással szemben versenyképes alternatívát kínálniuk. Az egyesület szerint a Volán-társaságokat régiós szinten össze kellene vonni, és a vasúttal közös irányítás alá helyezni közlekedési szövetségszerűen.

A szóvivő kitért arra, hogy mellékvonali vitákban az egyesület nem foglal állást, mert véleményük szerint nem ez a vasút versenyképességének fő kérdése. A VEKE javaslatát megküldte a miniszterelnöknek, a pénzügyminiszternek, a közlekedési miniszternek, a parlamenti pártok frakcióinak, remélve, hogy belátják, a válságkezelés nem jelentheti a magyar vasút válságának további mélyítését. A leépülési spirálból történő kitöréshez nem az utasokon, hanem a MÁV-on kell spórolni – közölte a VEKE.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.