A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) járatritkítás helyett új, ütemes menetrendet javasol az egész ország területére a vasúton, amit 2009 decemberétől akár be is lehetne vezetni – mondta Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport vezetője, az egyesület szóvivője pénteken Budapesten. Elmondta, hogy bázis menetrendi javaslatukban a MÁV jelenlegi járműparkja 14 százalékkal csökkenne, és a selejtezéssel, az egyszeri költségek megtakarításával 3 év alatt 4 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni úgy, hogy a közlekedés színvonala javulna, több vonat közlekedne.
Hozzátette: a menetrend kialakításakor alapelv volt a színvonalas elővárosi közlekedés megteremtése, a busz–vonat menetrendi rendszerek integrációja, a hatékony eszközfelhasználás, a Dunántúlon hiányzó ütemes menetrend kialakítása, az ország keleti részében az ütemes menetrendből kivett járatok visszaállítása. A vasúti pályát a menetrendhez igazítanák, vagyis ott fejlesztenék, ahol a közlekedés ezt indokolja.
Az egyesület szóvivője az ütemes menetrend előnyei között említette, hogy az eszközparkot, a személyzetet jobban lehet tervezni, a csatlakozásokat jobban meg lehet szervezni. Példa erre, hogy amikor a MÁV a keleti országrészben ezt sikeresen bevezette, utasszám-növekedést hozott. Számításuk szerint a VEKE menetrendi javaslata bevezetése esetén éves szinten 8-10 százalékkal lehetne növelni az utaskilométert, legalább 100 ezer kilométerrel kevesebb lezárt, utasok nélkül közlekedő vonat lenne.
Vitézy Dávid emlékeztetett arra: Oszkó Péter pénzügyminiszter többször elmondta, hogy a válságkezelés keretében 40 milliárd forint elvonásra van szükség a MÁV-nál, ami a vasúti közlekedést, a szolgáltatási szintet, a vonatok számát is érinteni fogja. A VEKE szerint a 40 milliárd forintot a kormány úgy spórolná meg, ha minden harmadik elővárosi vonatot törölné a menetrendből, holott már a jelenlegi menetrend is jelentős járatritkítást tartalmaz az előző évekhez képest, az iskolaszünetben pedig további járatokat vontak ki a forgalomból. Vitézy Dávid szerint a járatritkítások nem járnak valódi megtakarítással, ehelyett romlik a szolgáltatás színvonala, a MÁV-nál továbbra is megmarad több ezer fős adminisztrációs létszám. Úgy vélekedett, hogy a MÁV vonatközlekedése megbízhatatlan, a késések miatt az elővárosban nem tud versenyképes lenni. A VEKE szerint a közpénzen fenntartott Volán- és MÁV-szolgáltatóknak együtt kellene működniük, nem egymással versenyezni, és közösen kellene az autózással szemben versenyképes alternatívát kínálniuk. Az egyesület szerint a Volán-társaságokat régiós szinten össze kellene vonni, és a vasúttal közös irányítás alá helyezni közlekedési szövetségszerűen.
A szóvivő kitért arra, hogy mellékvonali vitákban az egyesület nem foglal állást, mert véleményük szerint nem ez a vasút versenyképességének fő kérdése. A VEKE javaslatát megküldte a miniszterelnöknek, a pénzügyminiszternek, a közlekedési miniszternek, a parlamenti pártok frakcióinak, remélve, hogy belátják, a válságkezelés nem jelentheti a magyar vasút válságának további mélyítését. A leépülési spirálból történő kitöréshez nem az utasokon, hanem a MÁV-on kell spórolni – közölte a VEKE.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.