A fideszes politikus azt is kérte a jelenlegi kabinettől, hogy a MÁV hosszú évek óta elmaradt átalakítását bízza arra a kormányra, amely politikai és társadalompolitikai legitimitással, valamint megfelelő szakmai és társadalmi egyeztetéssel képes ezt végrehajtani.
Emlékeztetett arra: 2002-ben, miután a szocialisták alakítottak kormányt, a Fidesz két dologra adott „biankó csekket” az akkori kabinetnek, ebből az egyik a MÁV átszervezése volt. Fónagy János szerint ehhez képest a magyar vasút helyzete az elmúlt hét év alatt mélypontra jutott, mára kritikussá vált. A kormány által bejelentett 40 milliárd forintos elvonásnak pedig nincsenek valódi szakmai indokai. Ez pusztán brutális költségvetési megszorítás – tette hozzá.
Rámutatott: a vasúttársaságnál az elmúlt években semmi előremutató nem történt, ráadásul eladták egyetlen üzletileg nyereséges részét, a teherszállítást. Felhívta a figyelmet arra, hogy a szakma véleménye szerint – ami egy konferencián is elhangzott nemrégiben – a kormány lépései nem szolgálják a vasút érdekeit, az elvonás és a mellékvonalak bezárása visszafordíthatatlan folyamatokat indít el. A kormány közösségi közlekedéssel kapcsolatos magatartására szerinte nagyon jellemző, hogy miközben a kormánybiztos kedden bejelentette, pénteken nyilvánosságra hozzák a MÁV 2010-es menetrendjét és ezzel együtt azt, hogy milyen szolgáltatást rendel az állam a vasúttársaságtól, ez eddig még nem történt meg.
(MTI)