A magyarországi vonalsűrűség – figyelembe véve a vasúti és az autóbusz-hálózatot – messze az uniós átlag fölött van, a járatok kihasználtsága azonban az egyik legrosszabb – mondta a helyközi közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos a Regionalizmus és közösségi közlekedés című kétnapos nemzetközi konferencia nyitóelőadásán. Ezen a területen tehát jelentős kapacitástöbblet van, amelyet csökkenteni kell, ez azonban nem jelentheti az ellátási kötelezettség megsértését – fogalmazott a kormánybiztos.
Antali Károly elmondta: nem sikerült elérni a szakmailag szükségesnek vélt méretcsökkentést azzal, hogy a személyszállítást egyes vasúti szárnyvonalakon szüneteltetik. Az eredetileg tervezett 59 vonalszakasz – mintegy 2900 kilométert érintő – szűkítése helyett csupán 29 szakaszon, 1019 kilométeren fog szünetelni a személyszállítás. Hozzátette: ez a döntés azonban nem szakmai és nem környezetvédelmi megfontolások alapján született, s a várható megtakarítás is a tervezett 17 milliárd forint helyett 6 milliárd forint lesz. A szakember fontos feladatnak nevezte a menetdíjkedvezmény-rendszer átalakítását, a kedvezmények tételes és a támogatások mértékét is érintő felülvizsgálatát.
A helyközi közösségi közlekedés finanszírozásában jelenleg 70 százalékos az állami részvétel. A cél, hogy a személyszállítással foglalkozó cégek bevételük felét ne az államtól kapják – mondta. Az átlátható helyzet megteremtése érdekében minden szolgáltatónál legkésőbb 2010. február 28-ig be kell vezetni a regisztrációs jegyet, amellyel nyomon követhetők lesznek az ingyenes utazások – közölte Antali Károly.
(MTI)