Horváth és Ikvai-Szabó újabb BKV-tarifaemelést akar

A BKV viteldíjainak átlagosan 4 százalékos emelését javasolta a közgyűlésnek Horváth Csaba és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes – derült ki az MTI birtokába csütörtökön került előterjesztés szövegéből. • Ha folyamatosan emeli az árait a BKV, miért nincs haszon?

MNO
2009. 11. 19. 19:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két változatot is készítettek, mindkét verzió szerint a legnagyobb mértékben a vonaljegyek drágulnának: 6,7 százalékkal kellene többet fizetni értük, így az ár a jelenlegi 300 forintról 320 forintra emelkedne. A gyűjtőjegy 3,7 százalékkal 2700-ról 2800 forintra, a havi Budapest-bérlet 4,3 százalékkal 9400-ról 9800 forintra, a tanulóbérlet pedig 2-4 százalékkal 3700 forintról 3800-3850 forintra emelkedne.

Nem változna viszont a napijegy és a hetijegy, de változatlan maradna a családi jegy ára is. Az előterjesztés szerint azért, hogy így támogassák azokat, akik nem rendszeresen használják a budapesti közösségi közlekedést.

Bevezetnék a tanulmányi félévre érvényes, szemeszterre szóló bérletet, amelynek ára 18 ezer forint lenne. Megszüntetnék a B jelű éves bérletet, helyette egy bárki számára hozzáférhető bérlettípust javasolnak bevezetni – olvasható a dokumentumban.

Változnának a büntetési tételek is: bár az előterjesztésben a főpolgármester-helyettesek úgy fogalmaztak, megfelelő mértékűek a pótdíjak, mégis kétezer forintra emelnék a bérletbemutatás díját, az éves, negyedéves és szemeszterre szóló bérleteknél azonban ezt a tételt ezer forintra csökkentenék.

Az előterjesztés mellékletében lévő táblázat szerint a módosításoknak köszönhetően a bruttó menetdíjbevételek változattól függően 700-780 millió forint pluszbevételt hoznának, míg a bruttó árkiegészítés 60-150 millió forinttal csökkenne. A összes nettó menetdíjbevétel így 49,4 milliárd forintról 50 milliárd forintra növekedhet.

A tarifaemelést azzal indokolták, hogy visszaesett a BKV szolgáltatásai iránti kereslet, romlott a pótdíjbehajtás hatékonysága és a fizetőképesség. Figyelembe vették az utazóközönség teherbíró képességét, a jegy- és bérletárak jövedelmekhez viszonyított arányát is.

Megjegyezték az előterjesztés készítői, hogy célszerű a 2010-re érvényes kedvezményes éves bérletek vásárlását ösztönözni egyrészt a korán befolyó bevételek kedvező pénzügyi hatásai miatt, másrészt pedig a természetbeni juttatásként adható helyi bérletekre kivetett adó várható keresletcsökkentő hatása miatt.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint az áremelés értelmetlen. Emlékeztettek, hogy a BKV tarifáit 2009-ben két alkalommal emelték. Bár a tervezet 4 százalékos emelést tartalmaz, a VEKE szerint a BKV jegyárbevétele várhatóan csak 0,6 százalékkal lenne több.

Közleményükben kiemelték azt is: nemcsak drágábbak a budapesti jegyek és bérletek számos európai országénál, de szerintük elavult a jegyrendszer is.

A VEKE úgy véli, már csak azt érik el a főváros vezetői, hogy többen blicceljenek, többen váltsanak autóra, tehát az áremelés már a bevételek növekedését sem hozza magával. Emiatt a VEKE arra szólította fel Horváth Csabát és Ikvai-Szabó Imrét, hogy vonják vissza „káros és végiggondolatlan” előterjesztésüket.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.