Horváth és Ikvai-Szabó újabb BKV-tarifaemelést akar

A BKV viteldíjainak átlagosan 4 százalékos emelését javasolta a közgyűlésnek Horváth Csaba és Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes – derült ki az MTI birtokába csütörtökön került előterjesztés szövegéből. • Ha folyamatosan emeli az árait a BKV, miért nincs haszon?

MNO
2009. 11. 19. 19:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két változatot is készítettek, mindkét verzió szerint a legnagyobb mértékben a vonaljegyek drágulnának: 6,7 százalékkal kellene többet fizetni értük, így az ár a jelenlegi 300 forintról 320 forintra emelkedne. A gyűjtőjegy 3,7 százalékkal 2700-ról 2800 forintra, a havi Budapest-bérlet 4,3 százalékkal 9400-ról 9800 forintra, a tanulóbérlet pedig 2-4 százalékkal 3700 forintról 3800-3850 forintra emelkedne.

Nem változna viszont a napijegy és a hetijegy, de változatlan maradna a családi jegy ára is. Az előterjesztés szerint azért, hogy így támogassák azokat, akik nem rendszeresen használják a budapesti közösségi közlekedést.

Bevezetnék a tanulmányi félévre érvényes, szemeszterre szóló bérletet, amelynek ára 18 ezer forint lenne. Megszüntetnék a B jelű éves bérletet, helyette egy bárki számára hozzáférhető bérlettípust javasolnak bevezetni – olvasható a dokumentumban.

Változnának a büntetési tételek is: bár az előterjesztésben a főpolgármester-helyettesek úgy fogalmaztak, megfelelő mértékűek a pótdíjak, mégis kétezer forintra emelnék a bérletbemutatás díját, az éves, negyedéves és szemeszterre szóló bérleteknél azonban ezt a tételt ezer forintra csökkentenék.

Az előterjesztés mellékletében lévő táblázat szerint a módosításoknak köszönhetően a bruttó menetdíjbevételek változattól függően 700-780 millió forint pluszbevételt hoznának, míg a bruttó árkiegészítés 60-150 millió forinttal csökkenne. A összes nettó menetdíjbevétel így 49,4 milliárd forintról 50 milliárd forintra növekedhet.

A tarifaemelést azzal indokolták, hogy visszaesett a BKV szolgáltatásai iránti kereslet, romlott a pótdíjbehajtás hatékonysága és a fizetőképesség. Figyelembe vették az utazóközönség teherbíró képességét, a jegy- és bérletárak jövedelmekhez viszonyított arányát is.

Megjegyezték az előterjesztés készítői, hogy célszerű a 2010-re érvényes kedvezményes éves bérletek vásárlását ösztönözni egyrészt a korán befolyó bevételek kedvező pénzügyi hatásai miatt, másrészt pedig a természetbeni juttatásként adható helyi bérletekre kivetett adó várható keresletcsökkentő hatása miatt.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint az áremelés értelmetlen. Emlékeztettek, hogy a BKV tarifáit 2009-ben két alkalommal emelték. Bár a tervezet 4 százalékos emelést tartalmaz, a VEKE szerint a BKV jegyárbevétele várhatóan csak 0,6 százalékkal lenne több.

Közleményükben kiemelték azt is: nemcsak drágábbak a budapesti jegyek és bérletek számos európai országénál, de szerintük elavult a jegyrendszer is.

A VEKE úgy véli, már csak azt érik el a főváros vezetői, hogy többen blicceljenek, többen váltsanak autóra, tehát az áremelés már a bevételek növekedését sem hozza magával. Emiatt a VEKE arra szólította fel Horváth Csabát és Ikvai-Szabó Imrét, hogy vonják vissza „káros és végiggondolatlan” előterjesztésüket.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.