Alkotmányba foglaltatik: házasság egy férfi és egy nő között lehet

Az alkotmány-előkészítő eseti bizottság alapvető jogokkal és kötelességekkel foglalkozó munkacsoportja rögzítené az új alaptörvényben, hogy házasság kizárólag egy férfi és egy nő között jöhet létre. A javaslatot a testület MSZP-s és LMP-s tagjai nem támogatják. A kormányoldal emellett kivenné az alkotmányból azt a passzust, amely magyarországi lakóhelyhez köti a választójogot.

MNO
2010. 10. 21. 5:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A munkacsoport által készített, az MTI birtokába került részkoncepcióból kiderül: a testület tagjai között egyetértés volt abban, hogy az alapvető jogoknak és kötelességeknek az új alkotmányban a normaszöveg elején, az első fejezetben vagy közvetlenül az államformára, szuverenitásra vonatkozó rész után kell helyet kapniuk. A munkacsoport indokoltnak tartja kimondani az új alaptörvényben, hogy kizárólag egy férfi és egy nő között jöhet létre házasság, továbbá, hogy „a család nemzedékek szövetsége”. Fontosnak tartják a gyermeknevelés és a munkavállalás összeegyeztethetőségét elősegítő állami törekvés alkotmányban való rögzítését is. Annak kimondását, hogy a házasság kizárólag egy férfi és egy nő között jöhet létre, az MSZP és az LMP nem támogatja

A részkoncepció szól a választójogról is, amellyel kapcsolatban a napokban a fideszes Gulyás Gergely nyilatkozata váltott ki vitát a parlamenti pártok között. Gulyás Gergely – az alapvető jogok és kötelességek munkacsoport vezetője és egyben az alkotmány-előkészítő eseti bizottság alelnöke – szerdán az MTI-nek nyilatkozva kifejtette: azt tartaná helyesnek, ha az alkotmányban a választójoggal kapcsolatban a magyarországi lakóhely kikötése nem szerepelne, csak a magyar állampolgárság. Mindezt azzal, hogy a további jogosultságokat vagy korlátozásokat a választójogi törvényben kellene szabályozni. Álláspontja szerint ugyanakkor indokolt, hogy a határon túli magyarok választójogot kapjanak valamilyen formában.

Az MTI birtokába került részkoncepció a választójoggal kapcsolatban azt javasolja, hogy az általános, egyenlő és titkos választójog a magyar állampolgárokat külön, kétharmados törvényben foglalt korlátozásokkal illesse meg. Az indoklás szerint – amelyben megfogalmazott célokkal az MSZP nem ért egyet – a munkacsoport szükségesnek tartja, hogy az országgyűlési képviselők választásán valamennyi magyar állampolgárnak választójoga legyen, ezért elhagynák azt a megszorítást, amely a választásra való jogosultságot magyarországi lakóhelyhez köti. A kormánypártok képviselői szükségesnek tartották rögzíteni, hogy a nemzetközi gyakorlattal a módosító javaslat a legcsekélyebb mértékben sem ellentétes. Helyesnek és megőrzendőnek tartják a Magyarországon élő nemzeti kisebbségekre vonatkozó azon szabályozást, amely szerint az említett közösségek államalkotó tényezők, ennek megfelelően kedvezményes mandátumszerzésre jogosultak.

Éppen ezért – Magyarország történelmi sajátosságaira is figyelemmel – nem tartanak helyesnek olyan szabályozást, amely a magyar nemzethez tartozó magyar állampolgárok választójogát magyarországi lakóhelytől teszi függővé, illetve ennek hiányában nem biztosítja a választójogot – írják, hozzátéve, hogy elfogadható kompromisszumnak tartanák, ha a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező magyar állampolgárok meghatározott számú képviselőt külön szabályok szerint választhatnának. Ez azonban alkotmányi szintű szabályozást nem igényel, a választójogi törvényben kell dönteni róla. Az alapjogi fejezetben nevesített alkotmányos alapjogok közül az élethez a munkacsoport és emberi méltósághoz való jogot említené elsőként. Szabályoznák azt is, hogy a magzati élet védelmével kapcsolatosan az államnak intézményvédelmi kötelezettsége van. „Szükségesnek tartjuk rögzíteni, hogy az állam védi az emberi életet annak minden szakaszában” – írják. Az élethez és emberi méltósághoz való jog pontjában konszenzus volt a testületben, azzal, hogy az MSZP megfogalmazása szerint „az állam köteles védelmet (de nem alanyi jogot) nyújtani a még meg nem született, de emberként fejlődő életnek – mint az élethez és emberi méltósághoz való jog későbbi érvényesülése feltételének – is”. A halálbüntetés általános tilalmával a munkacsoport egyetért, annak alkotmányban való rögzítésének szükségességéről azonban megoszlanak a vélemények.

A munkához való jogot érintően a testület kimondaná: állami kötelezettség az állampolgárok munkához való jogának elősegítése, állampolgári kötelezettség ugyanakkor, hogy mindenki saját lehetősége és választása szerint olyan munkát végezzen, amely elősegíti a társadalom anyagi és szellemi fejlődését. Ez utóbbi alkotmányos cél természetesen egyedi esetben nem eredményezhet olyan kötelezettséget, amely a kényszermunka tilalmával ellentétes lenne – hangsúlyozzák. Konszenzus volt a munkacsoport tagjai között abban, hogy a sorkatonai szolgálat jelenlegi szabályozása megfelelő, ezért megőriznék az alkotmányban: békeidőben nincs kötelező sorkatonai szolgálat. Beépítenék ugyanakkor az alaptörvénybe, hogy a Magyar Köztársaság honvédsége olyan önkéntes haderőt tart fenn, amelyben a katonai szolgálat teljesítése szabad döntés és az önkéntes haderőbe történő felvételre bármely magyar állampolgár jogosult. Indokoltnak tartják a petíciós jog, az információszabadság és az egészséges környezethez való jog alkotmányos szinten történő rögzítését, azzal hogy e jogok gyakorlásának részleteiről és korlátairól külön törvény rendelkezzen. Az MSZP és az LMP ugyanakkor további alapjogi felsorolásra tesz javaslatot.

A tagok javasolják azt is, hogy az alapjogok korlátozásával kapcsolatosan kidolgozott „szükségességi-arányossági teszt” kerüljön be az új alkotmányba. A munkacsoport a visszamenőleges hatályú rendelkezések tilalmának alaptörvényben történő rögzítését ugyancsak indokoltnak tartja.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.