Benyújtották a a társadalmi részvételről szóló törvényt

Januártól a társadalom legszélesebb rétegei számára válhat lehetővé a jogszabályok előkészítése során véleménye, észrevételeinek kifejtése a társadalmi részvételről szóló törvény tervezete szerint, amelyet szombaton nyújtott be a közigazgatási és igazságügyi tárca vezetője. Benyújtotta a kormány a jogalkotásról szóló törvény tervezetét is.

MNO
2010. 10. 16. 14:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A javaslat a jogalkotásról szóló új törvényhez kapcsolódva a jogszabály-előkészítés során alkalmazandó társadalmi egyeztetés keretszabályait kívánja meghatározni, megteremtve annak lehetőségét, hogy a lehető legtöbb vélemény becsatornázásával és mérlegelésével megalapozott jogszabályok születhessenek. A javaslat rögzíti, hogy társadalmi egyeztetésre kell bocsátani a törvények, a kormányrendeletek, a miniszteri rendeletek tervezeteit, azok indokolásával együtt. A tervezet társadalmi egyeztetésre bocsátását megelőzően a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter döntése alapján társadalmi egyeztetésre lehet bocsátani a tervezet koncepcióját is.

Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a fizetési kötelezettségekről, az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, az európai uniós, illetve nemzetközi forrásokból nyújtott támogatásokról, a nemzetközi szerződés kihirdetéséről, valamint a szervezet és intézmény alapításáról szóló jogszabályok tervezeteit. Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, koncepció, ha az egyeztetés a Magyar Köztársaság különösen fontos honvédelmi, nemzetbiztonsági, pénzügyi, külügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné. Nem kell továbbá társadalmi egyeztetésre bocsátani a jogszabály tervezetét, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik. Az előterjesztés szerint a társadalmi egyeztetés során biztosítani kell, hogy a véleményezési folyamatban a vélemények lehető legszélesebb köre jelenjen meg, illetve a jogszabályok előkészítése során biztosítani kell az egyeztetések átláthatóságát, azok minél teljesebb körű nyilvánosságát.

Az indítvány a társadalmi egyeztetésnek több formáját rögzíti: a honlapon megadott elérhetőségen keresztül biztosított véleményezést, és a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter által bevont személyek, intézmények és szervezetek által történő közvetlen véleményezést. A javaslat alapján a jogszabályok előkészítéséért felelős miniszter stratégiai partnerségi viszonyt alakít ki a civil szervezetekkel, az egyházakkal, a szakmai, tudományos szervezetekkel, az országos kisebbségi önkormányzatokkal, érdekképviseleti szervezetekkel, köztestületekkel, valamint a felsőoktatási intézmények képviselőivel.

A társadalmi egyeztetésre bocsátásért, annak lefolytatásáért és a beérkezett vélemények feldolgozásáért a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter tartozik felelősséggel. A véleményezési határidő megegyezik a kormányzati szervekkel való egyeztetésre bocsátás során megállapított határidővel, kivételes esetben a jogszabály előkészítéséért felelős miniszter ettől eltérő időtartamot is meghatározhat. A javaslat rögzíti azt is, hogy a kormány alkotmányos funkciójának tervezett formában történő ellátása, illetve annak érdekében, hogy minél többen megfelelő időben értesüljenek arról, hogy egy adott időszakban milyen jogszabályok előkészítése várható, a kormány jogalkotási tervet készít és tesz közzé.

A jogalkotási terv tartalmazza, hogy az Országgyűlés soron következő rendes ülésszakához igazodóan az adott fél évben mely törvények és kormányrendeletek előkészítése várható. Az indítvánnyal új alapokra kívánják helyezni a jogszabályok előkészítése során az érdekérvényesítést, például azzal, hogy egyenlő lehetőségeket biztosítanak mind a természetes személyek, mind a különböző egyéb szervezetek részére, hogy hangot adjanak véleményüknek. Az indítvány egyben hatályon kívül helyezi a lobbitevékenységről szóló 2006. évi törvény rendelkezéseit.

Benyújtotta a kormány a jogalkotásról szóló törvény tervezetét

Az előterjesztés – amely elfogadását követően az Alkotmánybíróság (Ab) által az idei év végével megsemmisített jogalkotási törvényt válthatja fel – a jogszabályok tartalmi követelményeire koncentrál, hatályos elődjénél szűkebben tárgyalva előkészítésük eljárási vonatkozásait. Meghatározza, hogy mely szempontokat kell áttekinteni a törvények, rendeletek hatásvizsgálatakor, valamint rendelkezik a Nemzeti Jogszabálytár létrehozásáról. A Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter által jegyzett javaslat a még hatályos jogalkotási törvénnyel ellentétben nem sorolja fel a jogszabálytípusokat, és nem írja le az érdekegyeztetés folyamatát. Ennek oka, hogy a jövőben az alkotmány tartalmazza majd a jogszabályok típusait, továbbá a kizárólagos törvényhozási tárgyköröket, míg a civil szféra és az érdekképviseletek bevonásának rendjét a társadalmi részvételről szóló – ugyancsak szombaton beterjesztett – törvény ismerteti. Az új törvény a korábbitól eltérően nem szabályozza a jogalkotás folyamatát sem: a törvényalkotás fázisainak leírása kizárólag a házszabályban, a kormány és a miniszterek rendeleteinek elfogadási eljárása pedig kormányhatározatban kap helyet.

A törvényjavaslat ugyanakkor az eddiginél pontosabban meghatározott hatásvizsgálathoz köti a jogszabályok előkészítését. Így – önkormányzati rendeletek esetében is – vizsgálni kell az indítványok várható társadalmi, gazdasági, költségvetési és környezeti hatásait, az alkalmazásukhoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket, utólag pedig a tapasztalatok felmérése lesz kötelező. Az előterjesztés a miniszteri rendeletek esetében is előírja az indokolási kötelezettséget, a szabályozás várható hatásainak bemutatását. A tervezet rögzíti a jogalkotás alapvető tartalmi követelményeit: az egyértelmű értelmezhetőséget, a visszaható hatály tilalmát és a felkészülési idő biztosítását. Kimondja, a jogszabály megalkotásakor biztosítani kell, hogy megfeleljen az alkotmányból eredő követelményeknek, a nemzetközi, valamint az uniós jogból eredő kötelezettségeknek, továbbá illeszkednie kell a jogrendszer egységébe.

Az igazságügyért felelős miniszter kiemelt szerepe a kormányzati jogszabály-előkészítésben megmarad; feladata a jogrendszer egységéről gondoskodni, míg az indítványok szakmai tartalmáért a szakminiszter felel. Az előterjesztés arról is rendelkezik, hogy ha az igazságügyért felelős miniszter egy miniszteri rendelettel alkotmányossági vagy európai uniós jogi szempontból nem ért egyet, a vitás kérdésben a kormány dönt.

Változás, hogy az állami irányítás egyéb jogi eszközeiként ismert jogszabálytípusok gyűjtőneve a továbbiakban közjogi szervezetszabályozó eszköz lehet. A javaslat indoklása szerint azért, mert az előbbi kifejezés a szocialista jogfelfogás öröksége. Mindössze két ilyen jogi aktus marad meg: a normatív határozat és a normatív utasítás. A javaslat ugyanakkor bővíti a kibocsátásra jogosultak körét, elismerve, hogy az alkotmányban megjelölt szervek és személyek – például az Alkotmánybíróság és az ombudsmanok – saját szervezetükre nézve kötelező normatív szabályozást alkothatnak.

A tárca javaslata – az Alkotmánybíróság határozatával összhangban – kimondja, hogy a jövőben nincs lehetőség nem kötelező jogi iránymutatások kiadására, az együttes miniszteri rendeleteket pedig a más miniszterrel egyetértésben kiadott rendeletek váltják fel.

A jogalkotásról szóló új törvény elfogadását az teszi szükségessé, hogy az Alkotmánybíróság tavaly decemberben kimondta: az 1987-ben meghozott, majd többször módosított jogalkotási törvény alkotmányellenes. Az indoklás szerint a jogszabály szövege nincs összhangban az alkotmányban rögzített jogforrási rendszerrel, és noha bizonyos passzusai nem ellentétesek az alaptörvénnyel, ha az alkotmányellenes részeket megsemmisítik, a jogszabály többi rendelkezése értelmezhetetlenné válik. Ebből kiindulva az Ab a törvény teljes megsemmisítéséről döntött, az idei év végéig adva időt az új szabályozás megalkotására.

A kormány javaslatának indoklása szerint a koncepció célja, hogy a jogalkotási törvény elavult rendszerét olyan szabályozás váltsa fel, amely figyelembe veszi az alkotmányos berendezkedésben végbement változásokat és a jogalkotás gyakorlatát. Ezért – olvasható az indoklásban – az új jogalkotási törvény tárgyköreinek megválasztásakor a hangsúlyokat máshová kellett helyezni, mint amit a hatályos norma tükröz, egyszersmind szabályozni szükséges a többi között a jogszabályok kihirdetésének követelményrendszerét, valamint a helyesbítés kérdését, amelyek tekintetében az Ab mulasztást állapított meg.

A szöveg a jogszabályok helyesbítését csak az aláírt és a kihirdetett szöveg eltérésének esetére, illetve az aláíró kezdeményezésére teszi lehetővé – a kihirdetéstől számított tíz munkanapon belül –, feltéve, hogy a jogszabály még nem lépett hatályba. A javaslat az eddiginél részletesebben határozza meg a jogszabályok kihirdetésének rendjét és a Magyar Közlöny funkcióját is. Az elektronikus dokumentumként kiadott hivatalos lapban – az önkormányzati rendeletek kivételével – minden jogszabályt ki kell hirdetni, a közjogi szervezetszabályozó eszközöket pedig közzé kell tenni.

Rendelkezik az indítvány a mindenki számára ingyenesen elérhető elektronikus Nemzeti Jogszabálytár felállításáról is, amely a kormányzati portálon egységes szerkezetben tartalmazza a jogszabályokat. Ezeken kívül a hatályos törvényhez hasonlóan, de annál részletesebben általános szabályt ad a jogszabályok területi és személyi hatályára. Az új jogalkotási törvény – amelynek sürgős tárgyalását kérte a házelnöktől Navracsics Tibor – 2011. január elsején léphet hatályba.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.