Tíz év, 300 alkalom: az iskolák falain belül beszélnek a másságról

Újra önkéntes homoszexuális és leszbikus embereket keres a Szimpozion és a Labrisz Leszbikus Egyesület, hogy középiskolákban és felsőoktatási intézményekben beszéljenek a fiataloknak a másságról. Az oktatásért felelős államtitkárság szerint nem kifogásolható, ha a témát indokolt esetben az iskolákban is tárgyalják, ám leszögezik: a készülő Nemzeti alaptanterv keretei között előbb a családi életre nevelés programját szeretnék megerősíteni.

Mizsei Bernadett
2010. 11. 22. 14:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz éve működik a Melegség és megismerés program, amelynek keretében iskolákban beszélnek a másságról önkéntes leszbikus és homoszexuális emberek. A projektet koordináló Szimpozion és a Labrisz Leszbikus Egyesület célja egyebek mellett, hogy eloszlassák a fiatalok körében kialakult tévhiteket és félelmeket, valamint „érzékenyítést” teremtsenek a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű (LMBT) emberek problémái iránt. Szeretnék elérni továbbá, hogy bővítsék a tanárok és a diákok melegséggel kapcsolatos ismereteit. 2000 óta 300 foglalkozást tartottak. Az első években inkább vidéki szakközépiskolákból érkezett meghívás, majd budapesti iskolák, illetve gimnáziumok is felfigyeltek a programra. Később egyre több egyetemre és főiskolára jutott el a projekt, az egyházi intézmények közül egyetlen lelkészképzőben jártak. Az oktatási intézmények mellett olyan cégektől is kapnak meghívást, amelyek fontosnak tartják a diszkriminációmentes munkahelyet.

Az előadásokkal olyan környezetet kívánnak teremteni, amely tiszteletben tartja a tanulók sokféleségét, így az LMBT-tanulókat és szüleiket is. A pedagógusokat pedig arra készítik fel, hogy megfelelően tudjanak reagálni, ha valakit szexuális orientációja miatt csúfolnak vagy zaklatnak. A foglalkozásokat két, erre a feladatra speciálisan felkészített vezető tartja, egy homoszexuális férfi és egy leszbikus nő. Általában osztályfőnöki óra, iskolai nap vagy szemináriumok keretében zajlanak a foglalkozások.

Lapunk kérdésére, miszerint nem érzik-e úgy, hogy egy identitását kereső fiatalra esetleg negatív hatással lehet a másság reklámozása – főként az iskola falain belül –, az említett egyesületek úgy reagáltak: „nem reklámozzuk a melegséget, hanem beszélünk róla”. Mint fogalmaztak, melegek mindenhol vannak, így az iskolákban is, függetlenül attól, hogy ki mit gondol a melegségről. „Fontosnak tartjuk, hogy a meleg diákok ne szenvedjenek hátrányos megkülönböztetést, kiközösítést, zaklatást heteroszexuális osztálytársaiktól” – jelentették ki, hozzátéve, hogy „attól senki nem lesz meleg, hogy melegekkel találkozik”. Arra hivatkoznak, hogy a homoszexuális tizenéveseket gyakran zaklatják, bántalmazzák, és amerikai felmérések szerint a tizenéveskori öngyilkosságok aránya négyszer nagyobb a melegek, mint a heteroszexuálisok körében. Szerettünk volna megkeresni olyan intézményeket, ahol már tartottak ilyen jellegű előadást, ám a szervezők nem tartották etikusnak az iskolák elérhetőségeinek közzétételét.

A program elindulásakor az akkori oktatási miniszter, Pokorni Zoltán (Fidesz) körlevélben hívta fel az iskolaigazgatók figyelmét, hogy csak megfelelő módon képzett, diplomás tanárok tarthatnak tanórákat, és a programot nem ajánlotta. Pálinkás József egykori oktatási államtitkár pedig a parlamentben kijelentette, a Melegség és megismerés program „közelít a szexturizmust is szolgáló kerítéshez”. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium oktatásért felelős államtitkársága elődeihez hasonlóan nem tiltaná be a programot. A tárca válaszlevelében leszögezte, „a megszokottól eltérő is létezik, akkor is, ha nem beszélünk róla”. Szerintük csak a megértés alapján lehet toleránsan véleményt alkotni, így nem kifogásolható, ha a témát indokolt esetben az iskolákban is tárgyalják. Megjegyezték azonban, hogy a készülő Nemzeti alaptanterv keretei között előbb a családi életre nevelés programját igyekeznek megerősíteni az iskolákban. „A súlyos demográfiai helyzet ismeretében a nemzet jövőjét illetően rendkívül fontos, hogy a gyermekvállalást, a családalapítást a fiatalok értékként kezeljék” – olvasható válaszlevelükben.

Ékes Ilona (Fidesz), az Országgyűlés emberi jogi bizottságának tagja úgy véli, bár az emberi méltóságról fontos beszélni, és senkit nem lehet kirekeszteni nemi identitása miatt, de az a szervezet, amely nyíltan vállalja a homoszexualitás népszerűsítését, nem lehet alkalmas ilyen előadások lebonyolítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.