Tarlós felülvizsgáltatná a megmaradt matuzsálemeket

Műszakilag felülvizsgálhatják a budapesti metróüzemet, ha a képviselők elfogadják Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester ezt célzó előterjesztését, amelyet kedden publikáltak Budapest honlapján.

MNO
2011. 05. 24. 9:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére készített előterjesztésben Tarlós István úgy fogalmaz, hogy a BKV-nak 154 „lejárt szavatosságú” metrókocsija van, de a magyar szabályok műszaki állapothoz és nem életkorhoz kötik a forgalomban való részvételt. A pontos műszaki állapotról viszont nincs információja a fővárosnak.

Kocsis István, a BKV vezérigazgatója arról tájékoztatta Tarlós Istvánt, hogy 11 darab 35 és 40 év közötti metrókocsit tovább üzemeltetnének, de ezek általános és rendkívüli felülvizsgálatát el kell végezni. Erre a BKV már keresi a forrást és a technológiát. A cél az is, hogy összeállítsanak egy járműpark-fejlesztési csomagot, amellyel elérhető, hogy ne legyen 30 évnél idősebb szerelvény a forgalomban.

A főpolgármester előterjesztésében azt írta, mivel az elmúlt hetekben elszaporodtak a műszaki hibák a 3-as vonalon, elengedhetetlennek tartja az észak–déli vonal műszaki felülvizsgálatát. Tarlós István kifejtette, hogy a műszaki audit öt területre terjed ki: a metrószerelvények karbantartási rendszerének teljes felülvizsgálatára; elemezni fogják a szerelvények további üzemelésének életkorukból fakadó kockázatait; vizsgálják a felhasznált, beépített alkatrészeket, a beépítés folyamatát; a szerelvények általános műszaki állapotát; és azt is, hogy a szerelvények lecseréléséig milyen lehetőségei, kockázatai lehetnek az üzemeltetésnek. Az auditot kizárólag minősített, nemzetközi referenciákkal rendelkező intézet végezheti, a feladatok elsősorban a 3-as metróvonalra terjednek ki, de a 2-es metró üzemvitelét is vizsgálnák.

A legfiatabbak is 25 éve szolgálnak

Tarlós István múlt pénteken jelentette be, hogy megkezdték 43 darab, 40 évnél idősebb metrókocsi kivonását a 2-es és 3-as vonalról, mert potenciális balesetveszélyt jelentenek. A főpolgármester elmondta, a metrótűzesetek miatt a BKV vezérigazgatója megkereste a szerelvényeket korábban gyártó orosz céget, és azt a tájékoztatást kapták, hogy a 30 év feletti szerelvények közlekedtetése már biztonsági kockázatot jelent.

A BKV állományában egy 2011. februári jelentés szerint három típusú metrókocsi van. A legfiatalabbak a 81714/81717-es típusú szerelvények, de ezek is átlagosan 25,8 évesek. A társaságnak 194 ilyen típusú kocsija van. Ev, EvA és Ev3 típusú kocsiból 174 darabot használ a BKV, ezek átlagos életkora 37,1 év. Korábban azzal számoltak, hogy az Alstom-kocsik szállításának csúszása miatt a 3-as vonalon szolgáló, selejtezésre tervezett Ev3-asokat továbbra is üzemben tartják érdemi felújítás nélkül.

A kisföldalatti szerelvényeiből 23 fut, ezek átlagosan 36,7 évesek, karosszériahibák sorozatban fordultak elő. A BKV 2010-re tervezte, hogy elvégzi ezen kocsik nagyjavítását, amellyel 7-10 évig tovább üzemelhetnek. Egy közlekedési szakportálon olvasható cikk szerint az első, Ev típusú szerelvényeket 1966-ban rendelték meg, majd 1970–72-ben állították forgalomba őket. A később rendelt szerelvények kapták az Ev3-as megjelölést, EvA-val pedig a 2000 és 2002 között felújított 45 darab kocsit jelölik.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.