Új tendert írhatnak ki a 2-es és 4-es metró szerelvényeire

Tarlós István főpolgármester szerint nagy a valószínűsége annak, hogy új tendert írnak ki a budapesti 2-es és 4-es metró szerelvényeire. • Júniusban dől el, hogy a BKV megkapja-e a 130 millió eurót

MNO
2011. 05. 06. 10:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főpolgármester pénteken sajtótájékoztatón elmondta, hogy szerdán a versailles-i bíróság másodfokon is meghallgatta a gyártó Alstomot és a BKV-t a metrókocsi-szerződés bankgaranciájának lehívása ügyében. A tárgyalásról azt mondta, „sajátos körülmények között” zajlott, több rágalom is elhangzott, amelyre nem volt módja reagálni a magyar félnek. Emiatt a városvezetés fontolgatja, hogy rágalmazás és hatóság félrevezetése miatt feljelentést tesz. Tarlós István elmondása szerint a jövő héten egyeztetni fog Orbán Viktor miniszterelnökkel az új tender kiírásáról. Hangsúlyozta, hogy néhány hónap van már csak hátra a végső határidőig.

A főpolgármester közlése szerint az Alstom olyan vádakat fogalmazott meg, amelyek nem igazak, és a francia bíró nem adott módot arra, hogy a magyar fél ezekre reagáljon. Nem igaz, hogy az új városvezetés megállapodott volna az oroszokkal az olcsóbb szerelvények beszerzéséről, a BKV-nál az Alstom állításával ellentétben nem volt általános sztrájk, és a szerelvények beszerzésének összegét nem a BKV működésére akarják fordítani – hangsúlyozta Tarlós István, hozzátéve: utóbbi „úgy ostobaság, ahogy van”. Ezen vádak miatt – amelyek a tárgyaláson hangzottak el – Budapest várhatóan rágalmazás és hatóság félrevezetése miatt feljelentést tesz.

Ez a „rosszhiszeműség iskolapéldája”

Elmondta azt is, hogy az Alstom összekeverte azon nyilatkozatait, amelyeket a metróépítés második ütemével kapcsolatban tett (a főpolgármester azt mondta, hogy a második ütemre nincs Budapestnek pénze), a franciák pedig az első ütemre értettek. Ez a főpolgármester szerint a „rosszhiszeműség iskolapéldája„ volt az Alstom részéről. Közölte: ha a másodfokú bíróság is az Alstom javára dönt, akkor a francia semmítőszéknél van jogorvoslati lehetőség, amivel élni is fognak. Ha az Alstom stílusa nem változik, akkor minimális lesz a kármentés esélye – jelentette ki, hozzátéve: Budapest ma is kész megállapodni az Alstommal, de amíg a cégnek nincs vasúthatósági engedélye a szerelvényekre, addig nincs miről tárgyalni. Engedély nélkül a főváros nem veszi át a szerelvényeket.

Azt mondta, nem érti a francia cég viselkedését, mert szerinte sokkal kisebb presztízsveszteségnek tűnik kijavítani a metrók fékrendszerét, mint bíróságon pereskedni. A versailles-i fellebbviteli bíróság szerdán tartott másodfokú meghallgatást az ügyben, de döntést nem hozott. Két kimenetel lehetséges, vagy helybenhagyják az első fokon eljáró nanterre-i bíróság december 21-i döntését, amelyben megtiltották a szerződés teljesítésére garanciát vállaló bankoknak az összeg, 130 millió euró kifizetését, vagy hatályon kívül helyezik az elsőfokú ítéletet, és ideiglenes intézkedésként a pénz kifizetésére kötelezik a bankokat.

Korábban a nanterre-i bíróság nem jogerős döntésében megtiltotta, hogy a pénzintézetek átutalják a BKV-nak a bankgaranciát, ezt a közlekedési vállalat megfellebbezte, most másodfokon folyik a per.

Nem szerezték be az engedélyt

A BKV tavaly október 20-án bontotta fel a szerződést az Alstommal, amelyet a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek még 2006-ban. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt. A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, ám ezt az Alstom vitatta, ezért utóbbi a bírósághoz fordult. Bár az eredeti szerződésben magyar választott bíróságot neveztek meg, az ügy végül egy nanterre-i bíróságon kezdődött meg.

A francia igazságszolgáltatás december 9-én hallgatta meg a feleket, majd az Alstom december 21-én közölte, hogy a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja, hogy a BKV lehívhassa a bankgaranciát. A Nemzeti Közlekedési Hatóság október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy az Alstom által gyártott Metropolis kocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mint ha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna őket. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.

A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a négyes vonalra 114 millió euróért. Az Alstom nem kíván állásfoglalást tenni a versailles-i bíróság döntéséig, azaz június 8-ig, a perrel kapcsolatban azonban pénteki, az MTI-hez eljuttatott közleményében továbbra is hangsúlyozza: jogtalan, hogy a BKV megpróbálta lehívni a metrókocsi-szerződésben foglalt teljesítési garanciát.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.