Világos lesz, hogy mit nem tolerálhat a rendőrség

Lehet, hogy amikor először találkozott vele, a rendőrség még nem tudta a megfelelő választ arra, ha visszaéltek a polgárőri jogosítványokkal és a gyülekezési joggal. A hétfői Btk.-módosítások és a polgárőrtörvény várható módosítása viszont már világossá teszik a testület számára, mi az, amit nem tolerálhat például a gyöngyöspataihoz hasonló esetekben – nyilatkozta Répássy Róbert az igazságügyi tárca igazságügyért felelős államtitkára a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában hétfő este.• Három évre is rács mögé kerülhet az „egyenruhás bűnöző”

MNO
2011. 05. 03. 10:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elég világosak az új szabályok – így reagált Répássy arra felvetésre, hogy vajon miként tudják majd betartani az új Btk.-szabályokat; a Szebb Jövőért Polgárőr Egyesület például már keresi a tovább működés lehetőségeit a törvényes keretek között. Az igazságügyért felelős államtitkár részletezte is a parlament által hétfőn elfogadott törvényi szigorításokat, első helyen említve a nemzeti-etnikai kisebbségek ellen elkövetett garázdaság bűntettének tényállását, melyet e csoportok tagjaiban félelmet keltve valósítanak meg elkövetők.

Kiemelte: ezt az új tényállást speciálisan a gyöngyöspataihoz hasonló eseményekhez szabva iktatták be a büntető törvénykönyvbe. Azokra a véleményekre, melyek szerint eddig is tiltotta a törvény, hogy a kisebbséghez tartozása miatt bárkit atrocitás érjen, és csupán be kellett volna tartani a már létezett szabályokat, az államtitkár úgy reagált: lehet, hogy a kriminológusok ezt állítják, de a bíróságok nem ezt állították.

„A bíróságok – láttuk a gyöngyöspatai események kapcsán – egyáltalán nem úgy reagáltak erre az ügyre. Ez azt mondatta velünk, hogy módosításra van szükség, mégpedig egy pontosabb tényállást kell beiktatni a Btk.-ba. A kifejezetten etnikai feszültségkeltés célzatával történő garázdaságra most ez az új szabály ad megoldást” – hangoztatta Répássy Róbert.

Polgárőrködés – csak a rendőrséggel megállapodás alapján

A másik új büntető törvénykönyvi tényállásról – amely azt szankcionálja, ha egy jogszabály által fel nem jogosított szervezet akar közbiztonságot, közrendet fenntartani – az államtitkár úgy nyilatkozott: eddig is világos volt, hogy csak az állam jogosult a törvények betartását és végrehajtását akár erőszakkal is kikényszeríteni; magángárdák és civil szervezetek nem. Ez a Btk.-módosítás és a polgárőrtörvény folyamatban lévő változtatása a polgárőr tevékenység formájában létezett kiskapukat is bezárja.

A jövőben ugyanis az végezhet polgárőr tevékenységet, aki a rendőrséggel együttműködési megállapodást köt, és csak az abban foglalt megállapodást végezheti – hangzott az interjúban. „A polgárőr tevékenység, amely a bűnmegelőzés és a közbiztonság szempontjából nagyon hasznos tevékenység, csak rendőrségi kontroll alatt működhet”– hangoztatta Répássy, aki szerint a dolognak eddig is így kellett volna működnie. Ám a jövőben még szigorúbban fogják kizárni a jogszabályok, hogy a polgárőr tevékenység révén, vagy annak leple, látszata alatt próbáljanak etnikai feszültséget kelteni, vagy bármilyen, közbiztonságot veszélyeztető tevékenységet folytatni.

Mi dönt a határeseteknél?

A közelmúltban a Jobbik az egyik településen – egy gyilkosság hatására – erőszak elleni demonstrációt tartott. Ez beleférhet abba a „valamely csoportban-kisebbségben félelmet keltő tevékenység” kategóriába, holott ezt politikai demonstrációnak hirdették meg. Ezeket az eseteket hogyan tudják majd kezelni? – kérdezte a Közbeszéd.

Világossá kell tenni, hogy az egyesülési és gyülekezési jog mindig csak békés cselekményre irányulhat – reagált Répássy, aki elismerte: a verbális bűncselekményekkel, a sértegetésekkel szemben a Btk. más szabályaiban kell keresni a megoldást. A politikus emlékeztetett rá: ha valaki egy félelemkeltő, erőszakos cselekedetet nagy tömegben követ el, ezt nem hagyhatja a jog szó nélkül. „Van egy határ, ahol a gyülekezési jog gyakorlása mások szabadságjogaiba ütközik – ilyenkor a rendőrségnek ráadásul feloszlatási kötelezettsége is van” – hangzott a nyilatkozatban.

Fel van-e készülve erre a rendőrség? Éppen Gyöngyöspata kapcsán érték kritikák a rendőröket, miszerint megelőzhető lett volna az ottani összetűzés, ha a rendőrség időben, kellő módon lép fel, és olyan bizonyítékokat gyűjt, ami alapján a bíróság képes szankcionálni – vetette fel a Közbeszéd.

Most már felkészült a rendőrség. Lehet, hogy, mikor első alkalommal találkozott a problémával, hogy visszaélnek a polgárőri jogosítványokkal és a gyülekezési joggal, még nem tudta a megfelelő választ – hangoztatta Répássy Róbert, aki úgy látja: a szabálysértési törvény módosításával és részben a büntetőjogi megoldással elég világos utasítást kapott a rendőrség, hogy mely magatartást nem tolerálhat. Az államtitkár elismerte: a helyszínen döntési joggal bíró rendőri vezetőnek továbbra is nagy lesz a felelőssége, mivel el kell döntenie, hogy meddig terjed a gyülekezési jog, és hol kezdődik a törvénytelenség.

„A Jobbik politikai pecsenyesütögetése nyilvánvaló”

Annak mi az üzenete az ön olvasatában, hogy az LMP és az MSZP is megszavazta a Btk.-módosítást, a Jobbik viszont nemmel szavazott? – kérdezte a Közbeszéd. A Jobbik helyzete érthető, mivel politikailag ő támogatja ezeket a magukat polgárőrnek nevező gárdistákat; a párt részéről tehát a politikai pecsenyesütögetés eléggé nyilvánvaló – hangzott az államtitkári válasz. A másik két ellenzéki párt döntését úgy értékelte Répássy, hogy azok régóta azon az állásponton vannak, miszerint fel kell lépni ezekkel a cselekményekkel szemben, legfeljebb a módszerekben és a jogi megoldásban van a vita velük. „Mindkét ellenzéki párt elmondta, hogy ők ugyan az irányokkal egyetértenek, ám a konkrét megoldással nem – de mégis, hogy valami történjen végre, ezért megszavazzák ezt a szabályt, így kilencvenszázalékos többséggel fogadta el az Országgyűlés” – hangoztatta az igazságügyért felelős államtitkár a Közbeszéd stúdiójában.

A bírói függetlenség nem sérülhet

Mi igaz azokból az információkból, hogy az új alkotmány nyomán annyira átszervezik a bírói rendszert, hogy 2012-től már nem Baka András lesz a Legfelsőbb Bíróság vagy a Kúria elnöke? Illetve abból, hogy számos döntés – költségvetés, bírói vezetők kinevezése – átkerül az igazságügyi tárcához, és az átalakítási folyamat koordinálásával Áder Jánost bíznák meg, hazahívva őt az Európai Parlamentből? – kérdezte a Közbeszéd. Nem tudok ilyen döntésekről – reagált Répássy. Az viszont kétségtelenül igaz, hogy az új alaptörvény részben kötelezettséget ró a bírói szervezetre vonatkozó törvények tekintetében – ilyen például a Kúria átnevezése –, és megnyit bizonyos lehetőségeket. Például, hogy a bírósági igazgatásban az igazságügyi minisztérium is részt vegyen – mondta az államtitkár.

„Sietve leszögezem, hogy csak európai modellek képzelhetők el. Európában több országban is részt vesznek az igazságügyi minisztériumok a bírósági igazgatási tevékenységben. Egy közös ezekben a modellekben: a bíró ítélkezési függetlensége garantált. Ezt Magyarország új alaptörvénye garantálja. Megint más kérdés, hogy kinek kell az igazságszolgáltatás infrastruktúráját, a bíróságokat igazgatni. Ez elválasztandó attól a kérdéstől, hogy a bíró független és csak a törvénynek van alárendelve” – szögezte le Répássy Róbert igazságügyért felelős államtitkár a Közbeszéd stúdiójában.

(DunaTV)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.