Alkotmányos aggályok: ebben Lázár sem biztos

Lázár János nem teljesen biztos abban, hogy kiállja az alkotmányosság próbáját a határon túliak szavazójoga, a nemzetiségek esetében is hasonló a helyzet.

Kovács András
2011. 11. 23. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyik legfontosabb különbség a jelenlegi és az új választási törvény között, hogy a Lázár János-féle koncepcióban a többségi elv erősebben érvényesül, mint az arányosság elve – mondta el lapunknak Boros Tamás, a Policy Solutions igazgatója. Ismertetése szerint az egyéni választókörzetben megválasztásra kerülő képviselők aránya az eddigi 46 százalékról 53 százalékra nő, ráadásul az új rendszerben nem csak az elveszett – azaz mandátumra nem váltott – szavazatok kerülnek az országos listára, hanem a mandátumot szerző jelölt szavazatainak az a része is, amennyivel „túlnyerte” magát a második helyezetthez képest.


Jön a pártszövetségek kora


Boros úgy látja, a kompenzáció fogalma a Fidesz tervezetében tehát nemcsak a vesztesekre, hanem a győztesekre is vonatkozik. Mindez összességében azt eredményezi, hogy a következő parlament várhatóan igen erős kormánytöbbséggel fog rendelkezni, ugyanakkor a közepes pártok a rájuk leadott szavazati aránynál jóval kisebb reprezentációval fognak bírni – vélte a szakember.

Az egyfordulós rendszer révén az utólagos koalíciók helyett a pártszövetségek kora fog eljönni Magyarországon – jósolja Boros. A szakértő szerint ez a szabályozás jelen pillanatban egyértelműen a kormánypártokat segíti, de hogy 2014-ben és az azt követő választásokon nem lesz-e a Fideszhez hasonló politikai tömb a baloldalon, azt ma még nem lehet látni. Tény azonban, hogy a balliberális oldal szavazói az elmúlt huszonegy évben sosem tudtak olyan szorosan egyetlen párt mögé felzárkózni, mint ahogy az a jobboldalon működött – tette hozzá.

„Ebben nem vagyok egészen biztos”

A határon túli magyarok akkor voksolhatnának, ha regisztrálják magukat a névjegyzékbe, de nekik csak egy szavazatuk lenne, egyéni jelöltre nem, csak listára szavazhatnának – fogalmazott hétfői sajtótájékoztatóján Lázár János, a Fidesz frakcióvezetője. „Hogy ez kiállja-e majd az alkotmányosság próbáját, abban nem vagyok egészen biztos”, létezik ugyanis olyan alkotmányjogi megközelítés, amely szerint választó és választó között nem lehet különbség – tette hozzá. Ennek kapcsán érdemes azt a kérdést is föltenni, hogy vajon a nemzetiségek esetében nem merülnek-e föl hasonló aggályok.


Aggályos ez a rendezés


A kisebbségi jogok általában többletjogokkal járnak, mivel így kompenzálják őket a többséggel szemben – mondta el az MNO-nak Szentpéteri Nagy Richard alkotmányjogász, a Méltányosság Politikaelemző Központ főmunkatársa. Példaként hozta föl Szlovéniát, ahol a magyar és olasz kisebbségnek van egy-egy képviselői helye, de ettől függetlenül az adott nemzetiség állampolgárai az országos pártokra is leadhatják a szavazatukat. A szakértő szerint így próbálják segíteni a kisebbséget a többségi nemzettel szemben.

Szentpéteri úgy látja, hogy van egy olyan ígérete a mostani kormánynak, hogy biztosítja a nemzetiségek képviseletét, amiből nem kívánnak engedni. Szerinte az alkotmányból nem következik az, hogy a kisebbségeknek parlamenti képviseletet kell biztosítani. Összességében alkotmányosan aggályos a nemzetiségi képviselet ilyen formájú tervezett rendezése – véli az alkotmányjogász.

Virtuális körzetek jöhetnek

Azáltal, hogy a tervezet különbséget tesz az egyes magyar állampolgárok között lakóhely alapján, sérülhet az egyenlő választójog elve – véli Boros. A Lázár-féle koncepció szerint ugyanis a határon túl élő magyar állampolgárok csak az országos listára szavazhatnak, egyéni képviselőre nem. Amennyiben az ügy az Alkotmánybíróság elé kerül és a bíróság alkotmányellenesnek ítéli, akkor például virtuális választókörzetek felállításával tudja a parlament a hibát orvosolni – tette hozzá.

A nemzetiségi szavazatok ügyében a Policy Solutions igazgatója kevésbé látja megalapozottnak az aggályokat, hiszen a hazai nemzetiségeknek ugyanúgy két szavazatuk lesz, mint a többségi magyaroknak. Problémát az jelenthet, hogy egy nemzetiségi jelölt megválasztásához kevesebb szavazat is elég lehet, mint egy nem nemzetiségi jelölt parlamentbe juttatásához – hangsúlyozta a szakértő. A tervezetből nem derül ki egyértelműen, hogyan kívánja-e a Fidesz bevezetni az előregisztráció intézményét, azaz kell-e majd az állampolgároknak külön kérniük a választások előtt felvételüket a névjegyzékbe. Amennyiben igen, akkor ez a rendelkezés nem csupán a leendő parlamenti pártok legitimációját csökkentené, hanem alkotmányos aggályokat is felvetne – zárta szavait a politológus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.