Tarlós István a városfejlesztési koncepció kapcsán kijelentette: az álmodozások kora lejárt, a fejlesztéspolitika vezető elvei a reális igényekhez igazodás, a gazdasági környezethez való folyamatos alkalmazkodás, valamint a főváros egységét szem előtt tartó stratégiai gondolkodás.
A főpolgármester azt mondta: a 2014-ig tartó időszakban a városvezetés szeretné rendbe tenni az összes olyan korábban indult beruházást, amelyet az uniós támogatás elvesztése fenyeget. Szeretnék törleszteni az olyan adósságokat, mint a Széll Kálmán tér rekonstrukciója vagy a római parti árvízvédelmi mű megépítése, továbbá új városgazdai szemléletet honosítanak meg a közszolgáltatásokra vonatkozóan, vagyis visszaszerzik „az előző vezetés kezéből kicsúszott vagyonelemeket”.
Négy közlekedési projekt
Vitézy Dávid szavai szerint a négy projekt elnyerte Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter támogatását:
– az első a kisföldalattit érinti, amelynek immár 38 éves járműveit 2020-ig lecserélnék, emellett tervezik egy Hungária körúti megálló létesítését, amely kapcsolatot teremtene az 1-es villamossal és vizsgálni fogják zuglói meghosszabbítást is, az ott elképzelt területfejlesztésekkel összhangba hozva;
– a másik kulcsprojekt a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése;
– a harmadik az észak-déli regionális gyorsvasút, „egykori becenevén az ötös metró” előkészítésének megkezdése;
– a negyedik csoport a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciója, amely szintén támogatást kapott a fejlesztési tárca vezetőjétől.
A Budapesti Közlekedési Központ ezeket vizsgálja, a legreálisabbakat, leginkább megtérülőket pedig megtervezik. A vezérigazgató arra is kitért: nem gondolja, hogy a beruházások mindegyike megvalósul, de véleménye szerint akkor járnak el szakmailag helyesen, ha előkészítik és a kockázatokat, költségeket, az esetleges helyi politikai tiltakozásokat, egyéb hatásokat figyelembe véve dönt majd arról a döntéshozó, melyek lesznek a következő hét év projektjei. Mint mondta, csak olyat szabad megvalósítani, amely egyszerre szolgálja legjobban a célokat, vagyis segít a lemaradás behozásában, az agglomerációs közlekedés javításában, a járművek cseréjében.