Mosolygós oszlopok az M5-ösön

Mosolygós bohócokat formázó távvezetékoszlopokkal színesítette az M5-ös autópálya egyik szakaszát a MAVIR Zrt.

WA
2011. 11. 07. 21:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend az a gyakorlat, hogy az ipari, illetve közcélú berendezések létesítése során a beruházók megpróbálják „emberközelivé tenni” a legtöbbször hatalmas méretű tereptárgyakat. Ez az elgondolás vezérelte az MVM Csoport tulajdonában álló MAVIR Zrt.-t – magyar villamosenergia-ipari átviteli rendszerirányítót – is, amely idén harmadik alkalommal épített a hagyományostól eltérő megjelenésű távvezetékoszlopokat.

Az ilyen típusú formabontó oszlopok megtervezésekor elsősorban a műszaki-statikai szempontokat kell figyelembe venni. Másrészt azt, hogy hasonlítsanak az eredeti változatokhoz, a meglévő, szabványos oszlopelemek közül minél több felhasználható legyen a kivitelezésükkor. Nem utolsósorban pedig fontos, hogy látványra is jól mutassanak – mondta el telefonon az MTI-nek Tari Gábor, a zrt. vezérigazgatója.

Mint hozzátette: a nagyobb mennyiségű vasanyag és rácsozat felhasználása ellenére egy ilyen formatervezett oszlop megvalósítása nem kerül sokkal többe, mint a hagyományos – úgynevezett Fenyő típusú – oszlopoké. A két darab, egyenként 52 méter magas, 18 méter széles és majdnem 15 ezer kilogrammot nyomó bohócoszlopot az Albertirsa–Martonvásár 400 kV-os összeköttetés M5-ös autópályát keresztező szakaszán építették fel az ottani távvezetékoszlopok felújítási munkálatai során.

Az első látványoszlopokat a Martonvásár–Bicske 400 kV-os távvezeték M7-es autópálya-kereszteződésénél húzták fel az autópálya mindkét oldalán. Ezek különlegessége, hogy mindkettőn a cég egy-egy stilizált logója látható, amelyeket a már meglévő oszlopelemekből alakítottak ki. A második oszloppár 2010-ben készült el. Az akkor átadott Pécs–országhatár–Ernestinovo 400 kV-os nemzetközi távvezeték két, M6-os autópálya melletti oszlopát – Magyarország uniós elnöki tisztsége és Pécs „Európa Kulturális Fővárosa” címe előtt tisztelegve – nemzeti színűre festették.

Mint azt Tari Gábor elmondta, világszerte „rengeteg kitűnő látványterv” készül a távvezetékoszlopok kapcsán, ám viszonylag kevés olyan van, amely ténylegesen megvalósítható, mert a tervezéskor nem vesznek figyelembe statikai szempontokat. A már létező jó példák között szerepelnek a skandináv országok különböző alakú és színű, világító oszlopai. A részvénytársaság a jövőben is szeretne újabb formabontó oszlopokat építeni, amelyek az eddigiekhez hasonlóan a távvezetékek forgalmasabb – autópálya mentén húzódó – szakaszain kapnak majd helyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.