Mosolygós oszlopok az M5-ösön

Mosolygós bohócokat formázó távvezetékoszlopokkal színesítette az M5-ös autópálya egyik szakaszát a MAVIR Zrt.

WA
2011. 11. 07. 21:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend az a gyakorlat, hogy az ipari, illetve közcélú berendezések létesítése során a beruházók megpróbálják „emberközelivé tenni” a legtöbbször hatalmas méretű tereptárgyakat. Ez az elgondolás vezérelte az MVM Csoport tulajdonában álló MAVIR Zrt.-t – magyar villamosenergia-ipari átviteli rendszerirányítót – is, amely idén harmadik alkalommal épített a hagyományostól eltérő megjelenésű távvezetékoszlopokat.

Az ilyen típusú formabontó oszlopok megtervezésekor elsősorban a műszaki-statikai szempontokat kell figyelembe venni. Másrészt azt, hogy hasonlítsanak az eredeti változatokhoz, a meglévő, szabványos oszlopelemek közül minél több felhasználható legyen a kivitelezésükkor. Nem utolsósorban pedig fontos, hogy látványra is jól mutassanak – mondta el telefonon az MTI-nek Tari Gábor, a zrt. vezérigazgatója.

Mint hozzátette: a nagyobb mennyiségű vasanyag és rácsozat felhasználása ellenére egy ilyen formatervezett oszlop megvalósítása nem kerül sokkal többe, mint a hagyományos – úgynevezett Fenyő típusú – oszlopoké. A két darab, egyenként 52 méter magas, 18 méter széles és majdnem 15 ezer kilogrammot nyomó bohócoszlopot az Albertirsa–Martonvásár 400 kV-os összeköttetés M5-ös autópályát keresztező szakaszán építették fel az ottani távvezetékoszlopok felújítási munkálatai során.

Az első látványoszlopokat a Martonvásár–Bicske 400 kV-os távvezeték M7-es autópálya-kereszteződésénél húzták fel az autópálya mindkét oldalán. Ezek különlegessége, hogy mindkettőn a cég egy-egy stilizált logója látható, amelyeket a már meglévő oszlopelemekből alakítottak ki. A második oszloppár 2010-ben készült el. Az akkor átadott Pécs–országhatár–Ernestinovo 400 kV-os nemzetközi távvezeték két, M6-os autópálya melletti oszlopát – Magyarország uniós elnöki tisztsége és Pécs „Európa Kulturális Fővárosa” címe előtt tisztelegve – nemzeti színűre festették.

Mint azt Tari Gábor elmondta, világszerte „rengeteg kitűnő látványterv” készül a távvezetékoszlopok kapcsán, ám viszonylag kevés olyan van, amely ténylegesen megvalósítható, mert a tervezéskor nem vesznek figyelembe statikai szempontokat. A már létező jó példák között szerepelnek a skandináv országok különböző alakú és színű, világító oszlopai. A részvénytársaság a jövőben is szeretne újabb formabontó oszlopokat építeni, amelyek az eddigiekhez hasonlóan a távvezetékek forgalmasabb – autópálya mentén húzódó – szakaszain kapnak majd helyet.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.