Nem lózung ez, hanem bringasáv

Fontos hiánypótló bringaútszakaszt adtak át Budapesten; a Fóti úti két sárga sáv nem kamu, teljesen más szemlélettel készült, mint a sokat szidott régi kerékpárutak.

2011. 11. 09. 17:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár megérdemelte volna a főváros volt vezetése, hogy a számok tükrében idiotisztikusan pazarlónak minősítse a korábbi útrehabilitációs szemléletet az új szakembergárda, Újpesten inkább megmutatták, hogy lehet másképp; elkészült a Fóti út kerékpársávja, ami első, de nem utolsó példája annak, hogy Budapest irányítása látja: nem kerékpározók, tömegközlekedők és gyalogosok vannak, hanem emberek, akik bringáznak, gyalogolnak vagy járművel közlekednek. Zárójelben jegyezzük meg, hogy éppen jókor történt az átadás, ugyanis a Fóti útba torkolló egyik utcán, az Attilán kizárólag kerékpárral lehet végigmenni, az ugyanis egy szakaszon fel van túrva, el kell, hogy hagyják az autósok…



Az utat bemutató rövid, helyszíni sajtótájékoztatón Wintermantel Zsolt, a házigazda kerület polgármestere a főváros közlekedési tanácsnokaként „soha nem látott útfejlesztési programról” beszélt, mondván, rendszerszemléletű gondolkodás vette kezdetét a budapesti útépítések terén.

– Nem közúti, nem kerékpáros, nem tömegközlekedési, hanem átfogó közlekedésfejlesztési projektet látunk – fűzte tovább immár Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, elmondva még, hogy például az 1-es, 3-as villamos továbbépítésekor és a 4-es metrónál sem csak az adott szempontot veszik figyelembe, hanem az összes ágazat érdekeit nézik. Vitézy kifejtette: 37 nagyobb útszakasz újul meg most a jövő évbe hajlóan, hátrahagyva azt a korábbi gyakorlatot, mely szerint az útfelújítás csak egy egyszerű burkolatcsere. „Bele fogunk nyúlni a forgalmi rendbe, ahol erre szükség van” – mutatott a Fóti út irányába a BKK vezetője.

Hogy az új szemlélet nem lózung, a számok keményen megmondják. Ha például a járdára tették volna a Fóti bringasávot, mindennel együtt 225 milliót is megevett volna a dolog, így viszont 4 millióból megoldották; a felfestés és a piktogramok kerültek ennyibe – az autók sávja és a járda közötti, biztonságos zónában. „Olcsó és hatékony. Ezért hoztuk létre a BKK-t! Újpesten egyébként, ha a Fővárosi Közgyűlés november végén rábólint, kezdődhet Budapest talán legrosszabb utcájának, a Görgey utcának a felújítása is” – zárta konkrét ígérettel Vitézy Dávid.

A kerékpárosok részéről László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke beállt egy kis plakát mellé, és onnan mondta: örül, hogy szempontjaik természetessé váltak a közlekedésben. A mellé tűzött kis képeken elmagyarázta, hogy a Fóti úton megvalósult elképzeléssel hogyan spórolták meg épített kilométerenként a közpénzt, nem különb módon, hogy miként csökken majd a balesetek száma, illetve változhat a megoszlása.

A Fóti úti biciklisták új sávja tulajdonképpen azért jelentős, mert így már bringaút köti össze a belső városrészeket a Megyeri híddal, s csatlakozik a Váci úti EuroVelo nemzetközi kerékpárúthoz is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.