Senki sem tudja megmondani, hányan haltak bele

Az egykor Horty főhadiszállásaként szolgáló Gellért Szállóban a kommunizmus bűneiről beszélgettek a korszak szakértői.

Gabay Balázs
2011. 11. 10. 19:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy volt a sürgés-forgás a szálloda teaszalonjában a Konrad Adenauer és a Barankovics István Alapítvány által rendezett konferencián, melynek előadói a kommunizmus által Magyarországon és a nagyvilágban elkövetett bűnök okára, miértjére keresték a választ.

21 éve, november 9-ről 10-re virradó éjszaka leomlott a berlini fal, amely az önök és a németek számára is hatalmas jelentőségű esemény volt – vágott a közepébe Hans Kaiser, az alapítvány magyarországi elnöke. A döntő események azonban Magyarországon történtek – tette hozzá a volt SPÖ-miniszter. „Amiért ma itt vagyunk, az a szabadságjogok tiszteletben tartására, a kommunizmus bűneire való emlékezés. Az emlékezés egyfelől felelősség, másfelől a tenni akarás jele. Nem szabad megengedni, hogy többet ez előforduljon. Ha a szabadságot veszély fenyegeti, harcolnunk kell érte, ezt soha nem szabad elfelejtenünk.”

Egy olyan párt képviselőjeként állok most önök előtt, amelynek elődjét, a Demokrata Néppártot és annak politikusait üldözték, a határon túlra kergették, börtönbe zárták. Egy őrült ideológia mentén cselekedtek az üldözők, a kommunizmus nevében pusztítottak – emlékezett Harrach Péter, a KDNP alelnöke. Elmondta, sokan vannak a teremben, akik átélték, emlékeznek a szörnyű eseményekre, de még többen a falakon kívül, akik viszont nem. Az események bemutatásában a médiának és az iskoláknak van a legnagyobb felelőssége. A kommunizmusnál kevésbé kártékony, de veszélyes ideológia most is hódít Európában: az ultraliberalizmus. Ahol a közösség, a hagyományok, a normák nem erősek, ott tombolhat eme új ideológia. Nem szabad hagyni, hogy ezen értékeket elodázza ez az idea – hangsúlyozta megnyitóbeszédében a politikus.

50 egyházit „szabadítottak fel” örökre

Csallóközi Zoltán Tamás, a miniszterelnök-helyettes kabinetfőnöke előadásában kitért rá: a megszálló szovjet hadsereg mintegy 50 papot, lelkészt ölt meg a „felszabadítás” idején 1945-ben. A püspökök burkoltan felszólították a háború után rendezett első választáson voksolókat, hogy ne szavazzanak az elnyomókra. A folyamat nem is vezethetett máshoz, mint az egyházi szervezetek módszeres felszámolásához 1946/47-ben. Az 1947-ben rendezett „kék cédulás választásokon” a papok, szerzetesek és apácák már részt sem vehettek. Mindszenty József bíborost 1948-ban ítélték el koncepciós perben. XII. Piusz pápa a következő év januárjában fel is emelte szavát a magyar katolikus és többi egyház egyre fokozódó elnyomása okán.

1950 nyarán felszámolták a szerzetesrendeket, sokaknak csupán néhány percük maradt, hogy a kitelepítést megelőzően összekapkodják legszükségesebb csomagjaikat. Az egyházügyi hivatal felállításával bezárult a kör: államosították az egyházak teljes irányítását, mely egészen a rendszerváltásig így maradt.

Mindszenty előre látta

Családok ezreit tette tönkre teljesen az a kommunista „jogeszköz”, melyet koncepciós pernek hívnak – kezdte Kahler Frigyes bíró, akinek több kötete is megjelent a korszakról. A „lázadó” papság és a hívek tömegeit egyszerűen ki szerette volna irtani a kommunista rezsim. Ezt Mindszenty József előre látta, és akárhányszor a hadifoglyokról, jogtalanul elítéltekről beszéltek, felemelte a szavát. Révai József, a kommunista „trojka” egyik prominense már a rendszer kezdetekor leszögezte: a reakciósokat – antikommunistákat – üldözni kell. A kommunista igazságszolgáltatás a jogellenesség tételét kiejtette a jogi szabályozásból, ezzel útját állta a rendszerrel szembeni bármilyen fellépésnek – magyarázta a bíró.

Az ateizmus államvallássá tétele volt mindennek az alapja, ennek érdekében egymásba gyűrűző koncepciós perek sorozatával juttatták rács mögé a katolikus papok sokaságát. A folyamat végcélja nem lehetett más, mint Mindszenty elítélése – fejtette ki Kahler Frigyes, és Kádár János szavait idézte emlékeztetőül: „mi a munkás-paraszt hatalomért harcolunk, ezért küzdünk tűzzel-vassal a klerikalizmus ellen”.

Névtelenek ezrei

2500-ra teszik az 1956-os forradalom halálos áldozatainak a számát – emelte ki a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Állam- és Jogtudományi Kar Polgári Jogi Tanszékének vezetője. Jobbágyi Gábor elmondta, az ő lakásukba is becsapódott egy tüzérségi lövedék, nagymamája bele is halt a robbanásba. A korabeli statisztikai hivatal adatait átböngészve a tanszékvezető kijelentette: 12-13 ezerrel többen haltak meg, mint azt a történészek zöme vallja. Ennek végtelenül egyszerű az oka, emelte ki: ahogy a dokumentumok szerint nagymamám tüdőgyulladásban hunyt el, a forradalomban halálos sebet szenvedő emberek esetében sem a halál igazi okát jelölték meg. Azt én sem tudom pontosan megmondani, hányan haltak meg a forradalom áldozataként, de a szám valahol 10-40 ezer közé tehető – hangsúlyozta.

Azt sem kutatták megfelelően ezidáig, hányan vesztették életüket sebesülésben. A salgótarjáni sortűz áldozatainak számát például 45-ben rögzítették, holott a sortűz napján a kórház orvosának beszámolójából kiderül: 27 ember a szállítás közben halt meg, kilenc pedig a műtétet követően. A város jegyzője pedig még ennél is több halottról tud – emelte ki a tanszékvezető.

Jobbágyi Gábor előadásából világossá vált: van még mit kutatnia a történészeknek. A romhalmazzá váló házak alatt életüket vesztő, a bombázásban és az orvlövészek „áldozatos munkájának” köszönhetően elhunyt áldozatokról ugyanis máig nincsenek megfelelő adatok. A megtorlásban meggyilkoltak közül csak a bírósági adatokra hivatkoznak a szerzők, pedig a statáriális kivégzésekkel együtt 350-400 helyett mintegy 6500-9000 ember vesztette életét – világított rá Jobbágyi, majd azzal zárta: az áldozatok számának csökkentése utólag tudatos politikai lépés volt.

1990-ben szabadultak az utolsó politikai foglyok

Ahhoz, hogy Magyarország az ENSZ tagjává válhasson, amnesztiát kellett végrehajtania, a kádárizmust így sikerült nemzetközileg legitimálni – szögezte le Tamáska Péter. A levéltárosként végzett, újságíróként is tevékenykedő kutató elmondta, az utolsó politikai foglyokat 1990 márciusában engedték szabadon. Tamáska Wittner Mária nevét úgy említette, mint a legkegyetlenebb sorsú női elítéltek egyikét. A Fidesz politikusa a sötétzárkát is megjárta, mielőtt 1970-ben kiszabadult volna. Az elítéltek kategorizálását jól jelzi, hogy sokan csak azért rajzoltak horogkeresztet a cella falára, hogy a köztörvényesek közül átkerüljenek a politikai foglyok közé. „Vesszen a Kádár-kormány, heil Hitler!” – ilyen és ehhez hasonló feliratokkal próbálkoztak egyes elítéltek.

ÁVÓ vagy Gestapo: egyre megy

A puha diktatúra az idő előrehaladtával egyre inkább engedett a szorításon: az 1970-es évek végén „már csak” 59-en voltak rács mögött államellenes bűncselekmény miatt, a ’80-as években pedig ez a szám még inkább apadt – hangsúlyozta a levéltáros. 1989-ben tömegesen szabadították rá a társadalomra a köztörvényeseket. 1956-ban ez teljesen másképp nézett ki, ugyanis „lepapírozták” ezeket a lépéseket, szabadító bizottságok intézték az ügyeket. Ettől függetlenül a köztörvényesek a forradalom előtt is elárasztották az utcákat.

Az egyik legaktuálisabb témával, az 1949-es „sztálini” alkotmánnyal érkezett Szabó István, a PPKE Jogtörténeti Tanszékének vezetője. Kiemelte, egy alkotmány attól alaptörvény, hogy az állam e szerint működik. A jogbizonytalansággal sikerült elérni az állampolgárok feltétel nélküli felelősségre vonását, jegyezte meg, pontosan emiatt csaphatott le bárkire, bármiért a kommunista hatalom. Ezért elmondható, hogy az 1949-es dokumentum éppen hogy megszüntette az alkotmányosságot, nem pedig újat hozott. Miután az elnöki tanács a végrehajtó és törvényhozó hatalmat egy személyben gyakorolta, a hatalmi ágak elválasztása megszűnt. A bíróságok ügydöntő szerepe háttérbe szorult: a rendőrség és az ügyészség saját hatáskörébe vonja ezt a feladatot – magyarázta Szabó István.

A hitleri alkotmány felépítésével szoros párhuzamot vont az oktató, a szélsőjobboldali és a szélsőbaloldali totalitárius államok tehát az alkotmányos keretek mentén egyértelműen összeérnek. Ennek másik bizonyítéka az ÁVÓ, később az ÁVH megalakítása, mely tökéletes leképeződése a hitleri Gestapónak.

Szent Pált kivették az alkotmányból

Horváth Attila felvette az elejtett fonalat, és bevezette a hallgatóságot az 1945–1949 közötti jogalkotás folyamatába. Magyarország sorsa a második világháborút követően megpecsételődött, egyetlen kérdés maradt: mennyi ideig tart majd az átalakulás időszaka. A PPKE tanára megcsiklandozta a hallgatóság hónalját: elmondta, miután a kommunista jogalkotók számára nyilvánvalóvá vált, hogy a korábbi alkotmánynak bibliai alapjai is vannak, villámgyorsan léptek, és szabatos meghatározással helyettesítették a megfelelő szövegrészt. Gyakorlatilag fogták a szovjet alkotmányt és egy szótárat, és nekiláttak a fordításnak – tette hozzá.

Érdekességként megjegyezte, a megszálló szovjet csapatok területenkívüliséget élveztek Magyarországon, a magyar hatóságoknak fogalma sem volt, milyen erőkkel vannak jelen, és utóbbiak nem is szabályozhatták működésüket.

A pffeiferi szalámitaktika lezajlott 1945 és 1949 között – tért vissza eredeti előadásához. Minden hatalmat saját kezükben összpontosítottak a kommunisták, 1949-re készen állt a sztálini diktatúra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.