Van, ahol a bankoknak sincs ingyen ebéd

Hogy néz ki Európában a jó kormányzás válság idején? És hogyan kommunikálják azt? Erről tartott konferenciát a Nézőpont Intézet, a Polgári Magyarországért Alapítvány és a Centre for European Studies (CES).

Tompos Ádám
2011. 11. 30. 17:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Balog Zoltán kezdte a megnyitót, mint a prezentációnak helyet adó Polgári Magyarországért Alapítvány elnöke. Elmondta, hogy azokat a gúnyos mosolyokat, amelyeket azokhoz a véleményekhez csatolnak, hogy az ilyen kutatás csak papírmunka, azzal lehet kivédeni, hogy jó tanulmányok készülnek. Reményét fejezte ki, hogy ez a kutatás eljut majd oda is, ahol igazán tudják hasznosítani: a politikai döntéshozókhoz. A témául szolgáló válság kapcsán kifejtette: a krízisnek természete, hogy akik lent vannak, azokat még lejjebb nyomja, ezért fontosnak tartja, hogy azokhoz is kommunikáljanak, akiket elért a válság. Különösen azért, mert az államtitkár szerint a jobboldali kormány üzenete cizelláltabb baloldali elődjénél, amely azt hangsúlyozta: ha nem nagyon mozogtok, akkor ezen a szinten garantáljuk a léteteket. Ezzel szemben a jobboldal azt üzeni: aki nem igyekszik, nem törekszik, az lecsúszhat, ám aki megragadja a lehetőségeket, az kijuthat a válságból. Mindez azért fontos Balog szerint, mert nálunk nem a szegénység a probléma, hanem az elszegényedés.

Nincs bónusz malusz nélkül

Velkey György is a megragadott lehetőségről beszél Nicolas Sarkozy kommunikációja kapcsán, hiszen a Lehmann Brothers bedőlésekor Franciaország volt az EU elnöke, így az államfő kapva kapott az alkalmon, hogy a kontinens vezéreként lépjen fel. A válság tükrében jobboldali gazdaságpolitikáját újragondolta, és szabályozott kapitalizmusról kezdett beszélni. Majd touloni beszédét követően a munka és az erőfeszítés etikája, szabályok nélküli, mindenható piac elvének csődje határozta meg retorikáját, de az elnök elvetette az antikapitalista válaszokat. Újragondolta Kína-politikáját, ami annak fényében különösen figyelemreméltó, hogy korábban a pekingi olimpia bojkottját szorgalmazta. „Sarko” hangsúlyozta, hogy a bankokra is vonatkozik az, hogy nincs bónusz malusz nélkül, és ezért a bankrendszernek bizony kamatostul vissza kell fizetni az állami mentőövet. Ma pedig már azt hangsúlyozza, hogy a 20 korábban kisegített bankból tizenhárom már fizetett, és az így keletkezett 2,2 milliárd eurós többletet a fiatalokra fogja költeni.

Teljesen más politikát és persze retorikát vázolt fel Joób Kristóf Donald Tusk és Lengyelország esetében. A kivételezett helyzetben lévő, 2009-ben egyetlen növekedést produkáló ország kormányfője ugyanis elvetette az állami beavatkozást, mivel az szerinte protekcionizmushoz vezet, és inkább azt hangsúlyozta, hogy Lengyelország a béke szigete a háborgó unióban. Éppen ezért alig tér el 2007-es programadó beszédétől, erőteljes piacpártiságára azonban talált még egy indokot Joób: ez pedig az alkotmányba épített 60 százalékos adósságfék, amelynek értelmében azonnal intézkedéseket kell hozni, ha ezt a számot megközelíti az államadósság. Ez vezetett oda, hogy valóságos privatizációs láz söpört végig testvérországunkon, még stratégiai cégek is magánkézbe kerültek. 2011-ben ez kicsit alábbhagyott, az előadó szerint Tusk ezzel a rivális PiS szavazói felé kacsintott. Az eurózóna vergődését pedig páholyból figyelte, kétértelmű nyilatkozatokat téve, hogy mikor is kíván csatlakozni hozzá.

Mindenki veszített

Az optimista, újrázó Lengyelország után Nagy-Britannia jött, ahol Rajcsányi Gellért szerint mindenki vesztett a válság kezdetekor. A Labour elveszítette programadó, karizmatikus vezetőjét, Tony Blairt, majd a szürke eminenciás Gordon Brownnal a választásokat is elbukták. A konzervatívoknak csak a liberálisokkal együtt sikerült nyerniük, viszont ki kell lépniük Margaret Thatcher árnyékából, a kisebbik koalíciós párt pedig várakozáson alul teljesít. Csoda, hogy együtt maradt a kormány, hiszen már maga a koalíció is ritka jelenség a szigetországban. Rajcsányi vizsgálta mind a Brown-, mind a Cameron-kabinet kommunikációját. Az derül ki, hogy a munkáspárti kormányfő elszakadt elődje harmadik utas neoliberális kacérkodásaitól és a Szent Pál-katedrálisban elmondott, etikai kérdéseket is feszegető beszédében olyanokat mondott, hogy az átlátható szabályozás nélküli piac a társadalom ellenségévé válik, és attól félt, hogy ahogy korábban az állam volt túl erős, most majd a piac lesz az. David Cameronnak ennél nehezebb dolga volt, lévén, hogy rajongója a Vasladynek, de ki kellett lépnie az árnyékából, friss ideológiával méghozzá. Ennek fényében viszont nem meglepő, hogy olyanokat mondott, van élet a pénzen túl is, ám Cameron ettől még a dereguláció híve, és a Blair által rekordméretű nagy állam leépítését tűzte ki fő célul, több szabadságot hagyva a közösségeknek, csak a nemzetbiztonságot és az igazságszolgáltatást hagyná állami kézben.

Németországról Balog Anna tartott beszámolót, kiemelve, hogy Angela Merkel megnyilatkozásaiban gyakran szerepel a kereszténységre való hivatkozás és a következetesség mint erény, ennek ellenére sokan vádolják pártját azzal, hogy méltatlan lett a CDU nevében szereplő C-re. Merkel tartózkodik megnyilvánulásaiban a radikalizmustól és igyekszik az előnyöket ecsetelni; az előadó említette, hogy volt olyan beszéde a kancellár-asszonynak, amelyben 15-ször szerepelt a profitálni kifejezés. Sokszor hangsúlyozza, hogy a német mintájú szociális piacgazdaság a legemberibb és legsikeresebb politikai szisztéma, ezért exportálni is kéne azt. Konzervatív kollégáival ellentétben Merkel nem is adófizetőkről, hanem polgárokról beszél, például akkor is, amikor a bankok megsegítéséről vagy az euró megmentéséről esik szó: ilyenkor azt emeli ki, hogy ez miért fontos a polgároknak. Aligha csoda, hogy nőtt a népszerűsége az utóbbi időben, szemben a vizsgált olasz kormányfővel, Silvio Berlusconival.

Jó kormányzás helyett

Hettyey András hangsúlyozta, hogy a bukott miniszterelnök politikáját és megnyilvánulásait úgy kell vizsgálni, hogy nem hagyunk figyelmen kívül két dolgot: Belusconi a válság előtt került kormányra, így igazi ígéretcunamit zúdított az olaszokra, és hogy egy üzletemberről beszélünk, aki nem csoda, hogy hisz a szabadpiacban, és hogy vállalkozástant akart taníttatni az iskolákban. Hozzáteszi persze, hogy szigorúbb szabályozás szükséges, de a kapitalizmusnak nem üzen hadat, csak a vadhajtásainak, nem is államosítottak bankokat. Mindig kiállt az adócsökkentés mellett, mondván, adóemelés még nem indított be gazdaságot soha.

Az utolsó két előadó keveset beszélt a jó kormányzásról – Portugáliáról és Spanyolországról volt szó. Előbbiben José Sócrates 5 és fél éves megszorításokkal terhelt kormányzását elemezte Tőkés Bence, aki a ma már szintén távozott miniszterelnök aspektuscseréjéről úgy szólt: azokat nagy részben a gazdasági változások irányították. Vagyis a válság előtt még arról beszélt Sócrates, hogy a piaci mechanizmusban a felügyelet nem az állam feladata, az az érdeke, ha az állam hagyja működni a piacot. Ám a krízis beköszöntével már az erején felül küzdő állam került a középpontba, amelyik a begyűrűzött fertőzéssel harcol és kijelentette, hogy egy haladó társadalomban az államnak igenis jelen kell lenni. Jellemző ugyanakkor, hogy a Frankfurter Allgemeine Zeitungba írt cikkében arról értekezett, hogy Európa csak akkor marad közösség, ha nem vész ki belőle az államok közti, egymás iránti szolidaritás.

A spanyol kormány teljesítményénél csak egy dolog volt rosszabb, a kabinet kommunikációja – kezdte José Luis Rodriguez Zapatero országlását bemutató elemzését Papp Milán. A válság úgy érte a mediterrán államot, hogy négymillió munkanélkülit kellett eltartania, Zapatero mégis egyszerűen tagadta, hogy válság lenne, és az örökölt jóléti állam megvédése mellett kardoskodott, hangsúlyozva, hogy a krízis nem olyan mértékű, mint amit azt egyes elemzők állítják, vagy amivel az ellenzék riogat, és Görögországra mutogatott. Kettős retorikát alkalmazott: elmondta, hogy semmi gond nincs a spanyol bankrendszerrel, de ha beavatkozásra került sor, akkor azt nagy strukturális reformok keretében villantotta fel, nem tűzoltó tevékenységként. Pazarló bürokráciáról meg csak a tartományi vezetők kapcsán beszélt – történetesen mind ellenzéki vezetésűek voltak. Kommunikációja ide is, oda is csődöt mondott, hiszen hetente hallani, hogy államcsőd lesz, a választásokon pedig nagyon megverték őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.