Ilyen örökséggel nem működhet tovább a Malév

Az előnytelen szerződések, a hibás privatizáció és a visszaállamosítás végveszélybe sodorta a nemzeti légitársaságot. Fehér könyv készült a múltról.

Gabay Balázs
2011. 12. 05. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az azonnali haszonszerzésre és tűzoltásra törekvő, mindennemű hosszú távú stratégiai gondolkodást mellőző üzletvitel, a 2007-es felelőtlen privatizáció és a tavalyi visszaállamosítás kényszerpályára állította a Malévot. A nemzeti légitársaság 2010-ben 24 milliárdos mínusszal zárt, és több tízmilliárdos adóssággal küszködik. Többek között ez is kiderült Fellegi Tamás hétfői sajtótájékoztatóján, ahol bemutatták a fehér könyvet, melyet a vagyonkezelő, a Malév és a fejlesztési minisztérium közösen készített el.

Egy éve folyamatosan előkerül a Malév ügye, hol a kínaiak érkezése, hol az orosz felvásárlás kapcsán. Itt az ideje, hogy a nyilvánossággal is megosszuk azokat az információkat, melyre az üzleti és az Európai Unióval folytatott tárgyalások idején nem volt módunk – vágott bele a fejlesztési miniszter.

A tárca arra a következtetésre jutott, hogy megfelelő tőkeerős befektetőt kell találni annak érdekében, hogy a Malévot megmentsék a csődtől. Az okok a múltban keresendők: ez vezetett odáig, hogy az orosz és a kínai féllel is le kellett ülni tárgyalni. Ami a Malév jövőjét illeti, az orosz partnerekkel immár nincs több dolgunk – jelentette be Fellegi. A légitársaság ezzel a lépéssel visszanyerheti nemzeti függetlenségét – tette hozzá.


Leszögezte: nemzetgazdasági szempontból alapvető fontosságú, hogy jól működjön a légitársaság. A 2600 embernek munkát adó, félezer hazai vállalkozásnak megrendelést biztosító cég éves szinten közel 10 milliárd forint adót fizet. Miután a vállalat az ország harminc legnagyobb exportőre között is szerepel, gazdaságilag megkérdőjelezhetetlen, hogy szükség van a működésére. A fehér könyv célja, hogy a közvélemény számára is világossá váljon, hogyan jutott idáig a Malév, és hogy milyen módon lehetséges egy veszteségesen működő vállalatból is pozitív mérlegűt faragni. Itt tehát nem a számonkérés a lényeg, hanem a tények közlése.

Mindent kiárusítottak

A fejlesztési miniszter első helyen említette a légiflotta problémáját. A 2000-es évek elején végzett flottacsere, a karbantartási költségek, a lízingszerződés olyan terheket rótt a társaságra, mely mintegy 140 millió dollárt akasztott a vezetők nyakába. A másik hatalmas teher a Malév vagyonának kiárusítása, melynek eredményeképpen 2007-re nem maradt számottevő vagyona a légitársaságnak. Értékesítették a Heathrow-i slotot, a Hyatt Regency tulajdonrészét és az üzemanyag-kiszolgálási üzletágát is.

A Gyurcsány-kabinet nem kívánta tovább vállalni a gazdasági következményeket, így fordulhatott elő, hogy az AirBridge Zrt. egyetlen vevőként vette át a működtetést. A korábbi terheket furcsa módon az értékesítőre hárították. A felvásárló Borisz Abramovics magyar strómanjaival az igazgatóság tudta nélkül felülgarantáltatta a teljes keretösszeget, ezzel hatalmas kárt okozott a magyar államnak. A szerződésből eredő hiteltörlesztési kötelezettségére fittyet hányva az AirBridge semmit sem törlesztett a fennálló adósságból. Később Veres János pénzügyminiszter alapítói határozatban akadályozta meg, hogy a Vagyonkezelő jogi útra terelje az ügyet. 2010 tavaszára a Malév adóssága elérte a 112 millió eurót, fejtette ki Fellegi Tamás.

Gúzsba kötötték a kormány kezét

A 2010-es visszaállamosítással a magyar kormány magára vállalta az Abramovics-időszak iszonyatos terheit, így felmerült a csőd lehetősége is. A Bajnai-kabinet olyan megállapodást kötött, hogy minden 50 millió forintot meghaladó döntésben az orosz félnek vétójoga volt. Ez a szerződés gyakorlatilag gúzsba kötötte a kormány kezét, kényszerpályára került a légitársaság. Ezért volt szükség arra, hogy az Orbán-kormány nemzetközi tárgyalásokat kezdeményezzen a Malév megmentése érdekében. Eközben 2010 decemberében az Európai Bizottság eljárást indított a Malév ügyében: azt feltételezik, hogy a légitársaság uniós jogszabályokba ütköző jogosulatlan állami támogatásokat kapott. „Elhatároztuk, hogy addig nem értékesítjük a légitársaságot, amíg ez a vizsgálat le nem zajlik” – emelte ki a fejlesztési miniszter. Egy negatív határozat esetén akár százmilliárd forintos visszafizetésre is kötelezhetik a Malévot.

A kínai tárgyalásokkal kapcsolatban leszögezte: a híresztelésekkel ellentétben soha nem volt szó arról, hogy a kínai fél felvásárolja a Malévot. Légügyi együttműködést terveztek a magánbefektetők között, ehhez csatlakozott volna a magyar állam. „Utolsó utam során nem találkoztam vagy tárgyaltam a Hainannal” – tette hozzá Fellegi. A tárgyalások megakadtak, később pedig meg is szakadtak, a kínaiak végül nem kívántak befektetni Magyarországon.

A vállalat hatékonyságát sikerült javítani, tette hozzá Fellegi, az októberi záráskor már komoly növekedést mértek.

Nincs B terv

Fellegi Tamás elmondta, a kormány jelenleg lehetséges európai befektetőkkel tárgyal. „Komoly, rendkívül részletes tárgyalásokról van szó, célunk, hogy a Budapest központú nemzeti légitársaság fennmaradjon. Bízzunk benne, hogy sikerül majd valamelyikükkel megállapodást kötni” – fejezte ki reményeit a miniszter.

Kérdésre válaszolva leszögezte: nincs B terv, megállapodást kell kötni valamelyik érdeklődővel. A költségvetésben egyelőre azért nem szerepel keretösszeg a Malévval kapcsolatban, mert a folyamatban lévő eljárás és tárgyalások miatt nem tudják még, mennyit kell költeni a vállalatra – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.