A kormány 100-200 milliárdos kiigazítást javasol az elfogadás előtt álló 2012-es büdzséhez – jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn. Egyelőre nem lehet tudni, hogy ezt az összeget a kiadások csökkentésével, vagy a bevételek növelésével kívánják-e elérni. Az egyik csökkentési irány akár az óriási adósságokat maguk előtt toló állami vállalatok átalakítása lehet, kérdéses, van-e erre elég idő.
Általános várakozás, hogy az államnak elsőrendűen a költségvetés kiadási oldalát kell rendbe tennie – mondta el lapunknak Háda Bálint, a Questor pénzügyi csoport vezető elemzője. Minden problémának ott van a gyökere, hogy többet költ az ország, mint amennyit megtermel, és a különbözetet hitelből fedezi – tette hozzá. Úgy látja, a bevételek növelésének az egyik akadálya, hogy ha a helyzet tovább romlik, akkor egyre kevesebb eszközhöz lehet nyúlni.
230 milliárdot görgetnek
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban készült összesítések tanúsága szerint a nyáron beígért 300 milliárd forintos helyett csupán 64 milliárdos kormányzati hitelszanálás mellett a MÁV 2012-ben tovább görgeti több mint 230 milliárd forintos adósságát. Ezt az év végéig mintegy 23 milliárddal fejelik meg a vasúti személyszállítás fedezetlen költségei.
A külső gazdasági helyzet negatív változása hihetetlen rossz időpontban jött számunkra – hangsúlyozta Háda. A kormányzatnak nyáron voltak olyan tervei, hogy a MÁV és a BKV adósságait a költségvetésbe „becsomagolja”, de ezt nem sikerült megtennie, mert a külső helyzet oly mértékben romlott, hogy ezt nem lehet finanszírozni – emlékeztetett a szakértő. „Most nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ezt meg lehessen tenni, mert az életveszélyes lenne.”
Most erre nincs idő
A BKV adósságállománya 2010-ben 73 milliárd forint volt, szemben a 2009-es 79 milliárddal – derült ki a cég honlapján található összesítésből. Jövőre az adósságállomány közel felét el kell kezdeni törleszteni. Tarlós István főpolgármester november végén úgy nyilatkozott, hogy a BKV januárban csődbe megy, ha nem változtatnak a finanszírozási rendszeren. Kijelentését követően megegyezés született az iparűzési adó 2 százalékról 2,5 százalékra való emeléséről, így mintegy 40-45 milliárd forint bevételt vár a főváros. Ebből az összegből a közlekedési céget kívánják finanszírozni, így jövőre, úgy tűnik, elkerülhető lesz a csőd.
Évtizedek óta napirenden van ezeknek az állami cégeknek a helyzete, de a mostani körülmények között, amikor sürget az idő, nem a legcélszerűbb ezeknek a vállalatoknak az átalakításával foglalkozni – mondta el az MNO-nak Árokszállási Zoltán, az Erste Bank elemzője. Úgy látja, az állam mindig próbálja biztosítani a megfelelő forrásokat ezeknek a cégeknek, és könnyen elképzelhető, hogy kevesebb összegből is tudnának gazdálkodni, de az átalakításokat alaposan át kell gondolni.
Nem erre indulnak majd
A szakértő szerint arról az aspektusról sem szabad elfeledkezni, hogy mivel a fővárosban állítják elő a nemzeti össztermék 40 százalékát, így a BKV támogatásának a csökkentése komoly következményekkel járna. Árokszállási úgy véli, az erős szakszervezetek miatt egy forrásmegvonás következtében nőnének a feszültségek a cégeknél, ami szintén nem érdeke a kormányzatnak. A költségvetés átalakítása során így vélhetően nem ebbe az irányba fognak elindulni a kabinet illetékesei – zárta szavait az elemző.
Háda szerint minden olyan tevékenység, amely alapvetően állami feladat, az elmúlt időszakban iszonyú mértékben alulfinanszírozott volt. Az állami költségvetés nincs abban a helyzetben, hogy egyszerre fejlesszen és a fölvett hiteleket törlessze – tette hozzá. A szakértő úgy látja, ezért a meglévő adósságokat csak hitelből lehet finanszírozni, amely nem javít a kialakult helyzeten.

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.