Végül bedől a MÁV és a BKV?

Úgy tűnik, jövőre sem a MÁV, sem a BKV nem fog csődbe menni, de óriási adósságaikat a romló nemzetközi helyzet miatt nem sikerült „becsomagolni”.

Kovács András
2011. 12. 13. 16:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány 100-200 milliárdos kiigazítást javasol az elfogadás előtt álló 2012-es büdzséhez – jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn. Egyelőre nem lehet tudni, hogy ezt az összeget a kiadások csökkentésével, vagy a bevételek növelésével kívánják-e elérni. Az egyik csökkentési irány akár az óriási adósságokat maguk előtt toló állami vállalatok átalakítása lehet, kérdéses, van-e erre elég idő.

Általános várakozás, hogy az államnak elsőrendűen a költségvetés kiadási oldalát kell rendbe tennie – mondta el lapunknak Háda Bálint, a Questor pénzügyi csoport vezető elemzője. Minden problémának ott van a gyökere, hogy többet költ az ország, mint amennyit megtermel, és a különbözetet hitelből fedezi – tette hozzá. Úgy látja, a bevételek növelésének az egyik akadálya, hogy ha a helyzet tovább romlik, akkor egyre kevesebb eszközhöz lehet nyúlni.

230 milliárdot görgetnek

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban készült összesítések tanúsága szerint a nyáron beígért 300 milliárd forintos helyett csupán 64 milliárdos kormányzati hitelszanálás mellett a MÁV 2012-ben tovább görgeti több mint 230 milliárd forintos adósságát. Ezt az év végéig mintegy 23 milliárddal fejelik meg a vasúti személyszállítás fedezetlen költségei.

A külső gazdasági helyzet negatív változása hihetetlen rossz időpontban jött számunkra – hangsúlyozta Háda. A kormányzatnak nyáron voltak olyan tervei, hogy a MÁV és a BKV adósságait a költségvetésbe „becsomagolja”, de ezt nem sikerült megtennie, mert a külső helyzet oly mértékben romlott, hogy ezt nem lehet finanszírozni – emlékeztetett a szakértő. „Most nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ezt meg lehessen tenni, mert az életveszélyes lenne.”

Most erre nincs idő

A BKV adósságállománya 2010-ben 73 milliárd forint volt, szemben a 2009-es 79 milliárddal – derült ki a cég honlapján található összesítésből. Jövőre az adósságállomány közel felét el kell kezdeni törleszteni. Tarlós István főpolgármester november végén úgy nyilatkozott, hogy a BKV januárban csődbe megy, ha nem változtatnak a finanszírozási rendszeren. Kijelentését követően megegyezés született az iparűzési adó 2 százalékról 2,5 százalékra való emeléséről, így mintegy 40-45 milliárd forint bevételt vár a főváros. Ebből az összegből a közlekedési céget kívánják finanszírozni, így jövőre, úgy tűnik, elkerülhető lesz a csőd.

Évtizedek óta napirenden van ezeknek az állami cégeknek a helyzete, de a mostani körülmények között, amikor sürget az idő, nem a legcélszerűbb ezeknek a vállalatoknak az átalakításával foglalkozni – mondta el az MNO-nak Árokszállási Zoltán, az Erste Bank elemzője. Úgy látja, az állam mindig próbálja biztosítani a megfelelő forrásokat ezeknek a cégeknek, és könnyen elképzelhető, hogy kevesebb összegből is tudnának gazdálkodni, de az átalakításokat alaposan át kell gondolni.

Nem erre indulnak majd

A szakértő szerint arról az aspektusról sem szabad elfeledkezni, hogy mivel a fővárosban állítják elő a nemzeti össztermék 40 százalékát, így a BKV támogatásának a csökkentése komoly következményekkel járna. Árokszállási úgy véli, az erős szakszervezetek miatt egy forrásmegvonás következtében nőnének a feszültségek a cégeknél, ami szintén nem érdeke a kormányzatnak. A költségvetés átalakítása során így vélhetően nem ebbe az irányba fognak elindulni a kabinet illetékesei – zárta szavait az elemző.

Háda szerint minden olyan tevékenység, amely alapvetően állami feladat, az elmúlt időszakban iszonyú mértékben alulfinanszírozott volt. Az állami költségvetés nincs abban a helyzetben, hogy egyszerre fejlesszen és a fölvett hiteleket törlessze – tette hozzá. A szakértő úgy látja, ezért a meglévő adósságokat csak hitelből lehet finanszírozni, amely nem javít a kialakult helyzeten.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.