Ha az egyház felteszi magát a Facebookra

Kinek a vétke, hogy ennyire kevés egyházi témájú hír fut a világi sajtóban, ráadásul olyan színvonalon, amilyenen? Ezt a kérdést járták körül egy fővárosi konferencián, szombaton.

2012. 03. 24. 17:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak-e, lehetnek-e, kellenek-e katolikus véleményformálók a világi médiában – egy januári, az Igen című lap internetes kiadásában megjelent cikk fő kérdését boncolgatta püspök, lapszerkesztő, tollforgató és jó néhány érdeklődő egy szombat délelőtti konferencián, a Katolikus Ifjúsági Mozgalom székházában. A házigazda katolikus újságíró-szövetség vezetője, Szikora József megspékelte annyival a kérdést, mi, illetve ki minősül katolikus véleményformálónak – igaz, egyből választ is adott rá néhány példa formájában, ő a közrádiónál tevékenykedő Járai Juditot, illetve a különféle tévéműsorokban megjelenő Czakó Gábort mindenképpen annak tartja.

A beszélgetést a katolikus hírügynökség szerepét betölteni próbáló Magyar Kurír munkatársa, Szilvay Gergely indította, aki általános és gyakori tudatlanságot tapasztal az egyház ügyeiben világi lapoknál, de – mint megjegyezte – az is igaz, hogy az eseményekről semmilyen tudomást nem szereznek, valamikor pedig szándékosan elhallgatják, amiről pedig írhatnának. Bíró Mátyás, az MNO vezető szerkesztője ehhez csatlakozva mondta, a két legnagyobb hazai internetes hírportál együttesen mintegy 150 hírt hozott egy év alatt egyházi témában, a közelmúltbéli házasság hetéről pedig ketten együtt összesen egy rövid hírt bírtak összehozni.

Tanár bácsi módjára

Szilvay úgy látja, nem szabad megspórolni, hogy a hasábokon „tanár bácsi módjára” magyarázzák el a dolgokat, amellett pedig ki kell állni, ha a pápa adott esetben a nőkkel vagy a házassággal kapcsolatban megnyilvánul, rávilágítva, hogy nem egyszerűen dogmatikai, hanem mély pszichológiai és szociológiai alapokon nyugszanak az ominózus nyilatkozatok. A szerkesztő más kérdésnek nevezte, hogy azokra bízzák a lapoknál az egyházi ügyeket, akikre bízzák. Magával az egyházi sajtóval kapcsolatban kritikát fogalmazott meg: olyanoknak üzen, akiknek igazából már nem kell, megoldásként azt javasolja, az üzenetátadást sokkal indirektebb módon kellene csinálni; nem katolikus lapokat kell létrehozni fiatalok számára, hanem megjelenni azokon a fórumokon, amelyeket már eleve látogatnak. Ennek módszertana szerinte egész egyszerűen annyi, hogy kapcsolatot kell építeni katolikus újságíróknak világi médiumokkal, ezzel viszont hadilábon áll ez a tollforgatói réteg.

Bíró Mátyás kételyének adott hangot, hogy a katolikus újságírás készen áll-e az új eszközök szolgálatba állítására.
– Lehetne sokkal ösztönösebben emberközeli témákat elővenni, az egyházi tanítással kapcsolatos, de a társadalmi összefüggéseiben is létező kérdésekkel foglalkozni – mondta, majd kiemelte a pápa gondolatait, mely szerint a jövő lelkipásztora az, aki blogol, csiripel és az új evangelizáció csatornáin hirdeti az evangéliumot. Bíró aláhúzta, hogy Jézus is az adott kor kulturális eszközeit használta fel, „ezeket a stíluselemeket kell elsajátítani ma is; ez a könnyedebb kommunikáció már egyházi szinten is meg kellene, hogy jelenjen”.

Hogy a vallásos fiatalok miért nem osztják meg az egyházzal kapcsolatos híreket a Facebookon, az szerinte azért is lehet, mert széles körben elterjedt, hogy „égő misére menni”. A fiatalok „nem érzik magukénak a mise nyelvezetét, lehet találni számos rossz példát; sokan akadályoztatva érzik magukat abban, hogy fel merjék vállalni a hitüket, és ezt egy poszt megosztásával is jelezzék akár”. Webes szakemberként tolmácsolta azt a gyakran elhangzó kritikát is, hogy a katolikus weblapok nem igazán színvonalasak – akár tartalmi frissülésről, akár interaktivitásról, akár ergonómiáról van szó –, bár többen nagyon iparkodnak. Ismét számokat elővéve elújságolta: Kiss Ulrich jezsuita szerzetes blogját 2300-an követik a Facebookon keresztül, de a Képmás magazint is majd' ezren lájkolják. Ahhoz, hogy nagyságrendileg nőjön a katolikus tartalmak népszerűsége, „lehet, hogy a katolikus egyháznak is fent kellene a Facebookon lennie”.

Minden pap ne legyen gördeszkás

Bíró Mátyás a Pázmány egyetem kommunikáció szakján leendő újságírókat is oktat, e területen viszont igen borúlátó: szerinte sokan úgy próbálnak újságírói pályára állni, hogy nem hajlandók olvasni, és mindössze egy-két hírportált látogatnak, így viszont aligha várható el, hogy elegendő felkészült, fiatal, katolikus szakértő dörömböljön a világi sajtó kapuján.

Hogy első lépésben mire lenne szükség, így fogalmazott: „sokan beérnénk azzal is, ha a nagy médiumok nyitottabbá válnának, de ehhez nem csak ők kellenek, a katolikus egyház is. Mindig kettőn áll a vásár”.

Réti László, az eszmecserét generáló lap szerkesztője is először azt a kérdést boncolgatta, kit lehet véleményformálónak tekinteni. „A szerkesztőt? Ha mi azt akarjuk, hogy a világi média többet foglalkozzon egyházi témákkal, képezni kell fiatalokat, akiknek befolyásossá kell válniuk, onnan lehet majd valamit elérni.” Ha viszont az egyház papjaiból lesznek a véleményformálók, nekik kell újra feltölteniük a Facebookra prédikációjukat, igaz, óva intett attól, hogy minden pap „gördeszkás” legyen.



Az időközben megérkezett Kiss-Rigó László (az egyház médiaügyeiért is felelős szeged-csanádi püspök) a rendszerváltozáskor elszalasztott óriási lehetőségről beszélt, akkor ugyanis mintha teljesen megzavarodott volna a tespedt, tunya állapotban lévő egyház. Szerinte a vezetők okolhatók azért, hogy sokszor a hiteles keresztények sem ismerik saját hitüket kellőképpen, és a hitoktatás is ezért tart ott, ahol tart. A rossz helyzet persze nem ok arra, hogy a katolikus ember ne legyen köteles véleményt formálni; és pont a személyes tanúságtétel az, ami a legszükségesebb – mondta a püspök, akit az is zavar, hogy a hamarosan talán bevezetendő etikaoktatás is mintha „zavarná” az egyházat, hogy csinálnia kell valamit. Ő is megfogalmazta, kire (nem) tekint véleményformálóként: „Nem úgy lehet azzá az ember, mint a politikus, mert akkor majom lehet legfeljebb, vagy pojáca.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.