Évről évre 30 ezer ember – nem, nem a napi szinten közlekedési céllal kerékpározók száma, hanem azoké, akik a bringával „járók-kelők” közül a „Bringázz a munkába!” (Bam!) öthetes játékban részt is vesznek. Játék ez egyáltalán? Az is, meg nem is. A hazai nagyvárosi kerékpározásban ráadásul folyamatosan tavasz van, már nem csupán – az autósok számára talán értelmetlen – felvonulósdikat tartanak: bő hete például az 1930-as évek ruháiba öltözött kerekezők gyűltek össze a Ligetben...
De ne kanyarodjunk most már ennyire vissza, hiszen a tavaszi Bam! nyitónapja van, a Kossuth téren pedig számtalan korán kelő kerekes sereglett egybe, hogy a közlekedésért felelős kormánypotentát pisztolylövésére megkezdődjön a kilométerekért zajló megmérettetés.
A startot 7.30-ra hirdették meg, de 7.10 után már nem volt a száz Bam!-pólóból egyetlen sem az emberi méretből (csak S-es), a megtermett Hajós Andráson elég mókásan is állt a fehér ruhadarab. A még nála is magasabb Völner Pál államtitkár – előre gondolkodva – már alapból öltönyben jelent meg, így csak a fotósok kedvéért tettek alá egy piros női biciklit. Amint a rövid bohóckodásnak vége lett, László János, a programgazda Magyar Kerékpárosklub elnöke pisztolyt adott a politikus kezébe, de csak miután röviden ismertették a tavasz Bam! fő tudnivalóit.
– A mai napon négy-ötszázezer ember kerékpárral indult munkába Magyarországon – ezzel a döbbenetes számmal kezdte László János, hozzá csatlakozva pedig Völner elárulta, a 2008 óta zajló Bam!-ok sorozatában most először fogják mérni a munkáltatók teljesítményét.
Utak
A pisztolylövést követően, amire a helyszínen lévő száz kerékpáros nyeregbe pattant, az MNO-nak is elújságolta, mi mindenre készül a kormány a kerékpárosokat érintően. (A háttérben László János kérte az induló kétkerekűeket: „Csak az államtitkárt ne üssétek el!”)
– Hatvanmilliárdot szánunk a kerékpáros-infrastruktúra fejlesztésére az Új Széchenyi-terven keresztül, és még ebben a ciklusban rendezzük az EuroVelo 6-os út ügyét is, ezt követően pedig egybefüggő kerékpárút köti majd össze Rajkát Budapesttel – mondta Völner Pál infrastruktúráért felelős NFM-államtitkár, majd hozzátette: teljesen felújítják a Balaton-kerülő utat is. A legnagyobb dobást a végére hagyta. – Nyomokban már megvan, de megépül a kerékpárút Budapest és a Balaton között.
Az MNO kérdésére válaszolva elmondta, a balatoni út a régi 7-es út közelében készül el, ezáltal a karbantartás során könnyen hozzáférhető lesz. Apropó „üzemeltetés”: az utak kezelését egységesítik, hogy ez a teher se az önkormányzatok vállát nyomja majd a jövőben.
A pisztolylövést egy furcsa visszhang követte. „K*cs*g bringások!” – harsant fel egy, az Alkotmány utca felé haladó autóból. Félmillió emberrel pöröl.