Tarlós István főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában szerda este a 2-es metró vonalára megrendelt szerelvények kapcsán azt mondta: „az előző vezetés által kötött rossz szerződésből adódóan súlyos, négyéves késedelem és egy választott bírósági vita folyik. Utóbbinál a főváros jó helyzetben van, de az eljárást a felek kölcsönösen felfüggesztették. Az Alstom cég hajlandó arra, hogy a főváros követelései fejében további szerelvényeket szállítson” – tette hozzá.
„Már-már veszélyes”
Közlése szerint a további szerelvényekre a 2-es és a majdani 4-es metró vonalán nincs szükség, ellenben jól hasznosulnának a „már-már veszélyes 3-as vonalon”. A kompenzáció valószínűleg hét szerelvényt, azaz 42 kocsit jelentene.
Ehhez arra is szükség van, hogy a 2-es vonal járműcseréjének az Európai Beruházási Bank (EIB) általi finanszírozását megszüntessék, a projekt átkerüljön a Közlekedési Operatív Programba, s így a kompenzációból és a felszabaduló hitelből le lehetne cserélni a 3-as vonalon futó 40 éves szerelvényeket is – mondta a városvezető.
Pont a problémák végére
Ismert, múlt héten kedden adta át a francia Alstom Transport az első Metropolis típusú szerelvényét Budapestnek, a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán.
Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója az átadáson emlékeztetett arra, hogy egy éve írta alá a főpolgármesterrel azt a megállapodást, amely „pontot tett bizonyos félreértésekből fakadó problémák végére”. Ennek lényege volt a metrókocsik átalakítása, a típusengedély megszerzése és a leszállítás. Minden kívánságnak eleget tettek, és a járműveket időre leszállították – mondta akkor.
Számos műszaki problémát találtak
Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során egyébként számos műszaki problémát találtak, ezek kijavítása után a cég benyújtotta a végleges típusengedély iránti kérelmét. Az Alstom szerint a fékrendszert Európában széles körben alkalmazzák, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2010 júliusában közölte, nem adta meg a végleges típusengedélyt, mert nem jogerős álláspontjuk szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak, és az előírt biztonsági szintet képviseli. Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést.
Végül mentességet kapott az Alstom
A másodfokon eljáró versailles-i bíróság 2011 júniusában jogerősen a BKV-nak adott igazat, vagyis a BKV lehívhatta a bankgaranciát, 30 milliárd forintot. A döntés után Tarlós István és Patrick Kron tárgyalásokat kezdett az ügy megoldása érdekében, és 2011 júliusában megállapodott, majd a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta a szerződés módosítását. A szerződés végül augusztus 15-én lépett újra hatályba, az Alstom novemberben megkapta a mentességet a magyar jogszabályok alól az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-éig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát.
A hatóság június 4-én úgy döntött, megadja a végleges típusengedélyt a Metropolis szerelvénynek, mivel az eljárás során mérésekkel, szakértői vizsgálatokkal megállapították, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel az Országos Vasúti Szabályzatban előírt biztonsági szintnek, és a tartampróba alatt bebizonyosodott, hogy a szerelvény biztonságosan üzemeltethető.

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.