Lenne lehetőség a 3-as metró szerelvényeinek cseréjére

További metrószerelvényeket adna a francia Alstom cég Budapestnek a késedelmes szállítás miatti követelések fejében, a kocsik a 3-as vonalon futhatnának.

NT
2012. 07. 18. 20:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István főpolgármester az InfoRádió Aréna című műsorában szerda este a 2-es metró vonalára megrendelt szerelvények kapcsán azt mondta: „az előző vezetés által kötött rossz szerződésből adódóan súlyos, négyéves késedelem és egy választott bírósági vita folyik. Utóbbinál a főváros jó helyzetben van, de az eljárást a felek kölcsönösen felfüggesztették. Az Alstom cég hajlandó arra, hogy a főváros követelései fejében további szerelvényeket szállítson” – tette hozzá.

„Már-már veszélyes”


Közlése szerint a további szerelvényekre a 2-es és a majdani 4-es metró vonalán nincs szükség, ellenben jól hasznosulnának a „már-már veszélyes 3-as vonalon”. A kompenzáció valószínűleg hét szerelvényt, azaz 42 kocsit jelentene.

Ehhez arra is szükség van, hogy a 2-es vonal járműcseréjének az Európai Beruházási Bank (EIB) általi finanszírozását megszüntessék, a projekt átkerüljön a Közlekedési Operatív Programba, s így a kompenzációból és a felszabaduló hitelből le lehetne cserélni a 3-as vonalon futó 40 éves szerelvényeket is – mondta a városvezető.

Pont a problémák végére

Ismert, múlt héten kedden adta át a francia Alstom Transport az első Metropolis típusú szerelvényét Budapestnek, a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán.

Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója az átadáson emlékeztetett arra, hogy egy éve írta alá a főpolgármesterrel azt a megállapodást, amely „pontot tett bizonyos félreértésekből fakadó problémák végére”. Ennek lényege volt a metrókocsik átalakítása, a típusengedély megszerzése és a leszállítás. Minden kívánságnak eleget tettek, és a járműveket időre leszállították – mondta akkor.

Számos műszaki problémát találtak

Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során egyébként számos műszaki problémát találtak, ezek kijavítása után a cég benyújtotta a végleges típusengedély iránti kérelmét. Az Alstom szerint a fékrendszert Európában széles körben alkalmazzák, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2010 júliusában közölte, nem adta meg a végleges típusengedélyt, mert nem jogerős álláspontjuk szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak, és az előírt biztonsági szintet képviseli. Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést.

Végül mentességet kapott az Alstom


A másodfokon eljáró versailles-i bíróság 2011 júniusában jogerősen a BKV-nak adott igazat, vagyis a BKV lehívhatta a bankgaranciát, 30 milliárd forintot. A döntés után Tarlós István és Patrick Kron tárgyalásokat kezdett az ügy megoldása érdekében, és 2011 júliusában megállapodott, majd a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta a szerződés módosítását. A szerződés végül augusztus 15-én lépett újra hatályba, az Alstom novemberben megkapta a mentességet a magyar jogszabályok alól az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-éig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát.

A hatóság június 4-én úgy döntött, megadja a végleges típusengedélyt a Metropolis szerelvénynek, mivel az eljárás során mérésekkel, szakértői vizsgálatokkal megállapították, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel az Országos Vasúti Szabályzatban előírt biztonsági szintnek, és a tartampróba alatt bebizonyosodott, hogy a szerelvény biztonságosan üzemeltethető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.