Végre megcsodálhatjuk az új szerelvényt

Átadta a francia Alstom Transport az első Metropolis típusú szerelvényét Budapestnek kedden, a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán.

WA
2012. 07. 10. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első szerelvény kulcsát Patrick Kron, az Alstom elnök–vezérigazgatója adta át Tarlós István főpolgármesternek. Az ünnepség után az érdeklődők is megtekinthetik a szerelvényt, mivel este 8 óráig kiállítják az állomáson.

Patrick Kron az átadáson emlékeztetett arra, hogy egy éve írta alá a főpolgármesterrel azt a megállapodást, amely „pontot tett bizonyos félreértésekből fakadó problémák végére”. Ennek lényege volt a metrókocsik átalakítása, a típusengedély megszerzése és a leszállítás. Minden kívánságnak eleget tettek, és a járműveket időre leszállították – mondta.
Köszönet

Az elnök–vezérigazgató külön köszönetet mondott Tarlós Istvánnak, amiért „új lendületet” adott a projektnek. Hangsúlyozta, a világon minden négy metrószerelvény közül egyet az Alstom gyárt. A budapestiek kényelmes és megbízható szerelvényeken utazhatnak majd – tette hozzá.

Patrick Kron köszönetet mondott Orbán Viktor miniszterelnöknek, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak és a francia követségnek is.

A sírból hozták vissza

Tarlós István beszédében azt hangsúlyozta, hogy Budapestnek komoly kármentést kellett végrehajtania a szerződéssel kapcsolatban, a kontraktust a sírból hozták vissza. Volt olyan pillanat, amikor úgy tűnt, végleges vágányzárat kell elrendelni a 2-es vonalon a régi szerelvények állapota miatt – mondta.

A francia cég 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért, a szerződést még 2006-ban kötötték.

Számos műszaki problémát találtak

Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki problémát találtak, ezek kijavítása után a cég benyújtotta a végleges típusengedély iránti kérelmét. Az Alstom szerint a fékrendszert Európában széles körben alkalmazzák, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2010 júliusában közölte, nem adta meg a végleges típusengedélyt, mert nem jogerős álláspontjuk szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak, és az előírt biztonsági szintet képviseli.

Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést. A cég álláspontja szerint a francia vállalat nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, ezért a BKV bejelentette az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívását, valamint kötbérigényét.

Végül mentességet kapott az Alstom

A másodfokon eljáró versailles-i bíróság 2011 júniusában jogerősen a BKV-nak adott igazat, vagyis a BKV lehívhatta a bankgaranciát, 30 milliárd forintot. A döntés után Tarlós István és Patrick Kron tárgyalásokat kezdett az ügy megoldása érdekében, és 2011 júliusában megállapodott, majd a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta a szerződés módosítását. A szerződés végül augusztus 15-én lépett újra hatályba, az Alstom novemberben megkapta a mentességet a magyar jogszabályok alól az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-éig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát.

A hatóság június 4-én úgy döntött, megadja a végleges típusengedélyt a Metropolis szerelvénynek, mivel az eljárás során mérésekkel, szakértői vizsgálatokkal megállapították, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel az Országos Vasúti Szabályzatban előírt biztonsági szintnek, és a tartampróba alatt bebizonyosodott, hogy a szerelvény biztonságosan üzemeltethető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.