Az első szerelvény kulcsát Patrick Kron, az Alstom elnök–vezérigazgatója adta át Tarlós István főpolgármesternek. Az ünnepség után az érdeklődők is megtekinthetik a szerelvényt, mivel este 8 óráig kiállítják az állomáson.
Patrick Kron az átadáson emlékeztetett arra, hogy egy éve írta alá a főpolgármesterrel azt a megállapodást, amely „pontot tett bizonyos félreértésekből fakadó problémák végére”. Ennek lényege volt a metrókocsik átalakítása, a típusengedély megszerzése és a leszállítás. Minden kívánságnak eleget tettek, és a járműveket időre leszállították – mondta.
Köszönet
Az elnök–vezérigazgató külön köszönetet mondott Tarlós Istvánnak, amiért „új lendületet” adott a projektnek. Hangsúlyozta, a világon minden négy metrószerelvény közül egyet az Alstom gyárt. A budapestiek kényelmes és megbízható szerelvényeken utazhatnak majd – tette hozzá.
Patrick Kron köszönetet mondott Orbán Viktor miniszterelnöknek, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak és a francia követségnek is.
A sírból hozták vissza
Tarlós István beszédében azt hangsúlyozta, hogy Budapestnek komoly kármentést kellett végrehajtania a szerződéssel kapcsolatban, a kontraktust a sírból hozták vissza. Volt olyan pillanat, amikor úgy tűnt, végleges vágányzárat kell elrendelni a 2-es vonalon a régi szerelvények állapota miatt – mondta.
A francia cég 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért, a szerződést még 2006-ban kötötték.
Számos műszaki problémát találtak
Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki problémát találtak, ezek kijavítása után a cég benyújtotta a végleges típusengedély iránti kérelmét. Az Alstom szerint a fékrendszert Európában széles körben alkalmazzák, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2010 júliusában közölte, nem adta meg a végleges típusengedélyt, mert nem jogerős álláspontjuk szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak, és az előírt biztonsági szintet képviseli.
Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést. A cég álláspontja szerint a francia vállalat nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, ezért a BKV bejelentette az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívását, valamint kötbérigényét.
Végül mentességet kapott az Alstom
A másodfokon eljáró versailles-i bíróság 2011 júniusában jogerősen a BKV-nak adott igazat, vagyis a BKV lehívhatta a bankgaranciát, 30 milliárd forintot. A döntés után Tarlós István és Patrick Kron tárgyalásokat kezdett az ügy megoldása érdekében, és 2011 júliusában megállapodott, majd a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta a szerződés módosítását. A szerződés végül augusztus 15-én lépett újra hatályba, az Alstom novemberben megkapta a mentességet a magyar jogszabályok alól az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-éig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát.
A hatóság június 4-én úgy döntött, megadja a végleges típusengedélyt a Metropolis szerelvénynek, mivel az eljárás során mérésekkel, szakértői vizsgálatokkal megállapították, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel az Országos Vasúti Szabályzatban előírt biztonsági szintnek, és a tartampróba alatt bebizonyosodott, hogy a szerelvény biztonságosan üzemeltethető.