Végre megcsodálhatjuk az új szerelvényt

Átadta a francia Alstom Transport az első Metropolis típusú szerelvényét Budapestnek kedden, a 2-es vonal Puskás Ferenc Stadion állomásán.

WA
2012. 07. 10. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első szerelvény kulcsát Patrick Kron, az Alstom elnök–vezérigazgatója adta át Tarlós István főpolgármesternek. Az ünnepség után az érdeklődők is megtekinthetik a szerelvényt, mivel este 8 óráig kiállítják az állomáson.

Patrick Kron az átadáson emlékeztetett arra, hogy egy éve írta alá a főpolgármesterrel azt a megállapodást, amely „pontot tett bizonyos félreértésekből fakadó problémák végére”. Ennek lényege volt a metrókocsik átalakítása, a típusengedély megszerzése és a leszállítás. Minden kívánságnak eleget tettek, és a járműveket időre leszállították – mondta.
Köszönet

Az elnök–vezérigazgató külön köszönetet mondott Tarlós Istvánnak, amiért „új lendületet” adott a projektnek. Hangsúlyozta, a világon minden négy metrószerelvény közül egyet az Alstom gyárt. A budapestiek kényelmes és megbízható szerelvényeken utazhatnak majd – tette hozzá.

Patrick Kron köszönetet mondott Orbán Viktor miniszterelnöknek, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak és a francia követségnek is.

A sírból hozták vissza

Tarlós István beszédében azt hangsúlyozta, hogy Budapestnek komoly kármentést kellett végrehajtania a szerződéssel kapcsolatban, a kontraktust a sírból hozták vissza. Volt olyan pillanat, amikor úgy tűnt, végleges vágányzárat kell elrendelni a 2-es vonalon a régi szerelvények állapota miatt – mondta.

A francia cég 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra 150 millió euróért, a szerződést még 2006-ban kötötték.

Számos műszaki problémát találtak

Az Alstom által 2009 áprilisában megkezdett típusvizsgálati tesztek során számos műszaki problémát találtak, ezek kijavítása után a cég benyújtotta a végleges típusengedély iránti kérelmét. Az Alstom szerint a fékrendszert Európában széles körben alkalmazzák, ezért mentesítést kért a magyar jogszabály alól. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) 2010 júliusában közölte, nem adta meg a végleges típusengedélyt, mert nem jogerős álláspontjuk szerint nem bizonyosodott be, hogy a fékrendszer megfelel a jogszabályban előírtaknak, és az előírt biztonsági szintet képviseli.

Miután az NKH másodfokon, jogerősen is elutasította a Metropolis szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, a BKV 2010. október 20-án felmondta az Alstommal kötött szerződést. A cég álláspontja szerint a francia vállalat nem tett meg minden tőle elvárhatót a szerződés teljesítése érdekében, ezért a BKV bejelentette az 50 százalékos előleg kifizetésére és a jó teljesítésre vonatkozó bankgaranciák lehívását, valamint kötbérigényét.

Végül mentességet kapott az Alstom

A másodfokon eljáró versailles-i bíróság 2011 júniusában jogerősen a BKV-nak adott igazat, vagyis a BKV lehívhatta a bankgaranciát, 30 milliárd forintot. A döntés után Tarlós István és Patrick Kron tárgyalásokat kezdett az ügy megoldása érdekében, és 2011 júliusában megállapodott, majd a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta a szerződés módosítását. A szerződés végül augusztus 15-én lépett újra hatályba, az Alstom novemberben megkapta a mentességet a magyar jogszabályok alól az általa használt fékrendszerrel kapcsolatban, majd március 24-éig a szerelvény lefutotta az NKH által előírt tartampróbát.

A hatóság június 4-én úgy döntött, megadja a végleges típusengedélyt a Metropolis szerelvénynek, mivel az eljárás során mérésekkel, szakértői vizsgálatokkal megállapították, hogy az alkalmazott fékrendszer megfelel az Országos Vasúti Szabályzatban előírt biztonsági szintnek, és a tartampróba alatt bebizonyosodott, hogy a szerelvény biztonságosan üzemeltethető.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.