Bölcskei Gusztáv kifejtette: a szülők olyan fiatalokat bíztak ránk, akiknek lelke már a jövő házában lakik, ezért nem mindegy, hogy ez a ház hogyan készül. Ez az építkezés Isten rendjéről szól, amelyet tükröznie, ábrázolnia kell minden református intézménynek – fogalmazott az ünnepi istentiszteleten a püspök.
A templom és az iskola egysége
Az iskola a gyereknevelés temploma, az iskolákat „vissza kell kanyarítani” arra a pályára, amelyen a munkára készítik fel a fiatalokat – jelentette ki Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Harsány általános iskolájának tanévnyitóján pénteken.
Tarlós István arra kérte a diákokat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szombati tanévnyitó ünnepségén, hogy őrizzék meg az egyetem hagyományait, legyenek bátrak és kitartóak, és a diploma kézhez vétele után „legyenek a nemzet hűséges építőmesterei”, maradjanak itthon és segítsék az országot.
Több felvidéki magyar pedagógus szervezet tartott országos tanévnyitó ünnepséget szombaton Galántán a Szent István római katolikus plébániatemplomban. A tanévnyitón ünnepi beszédet mondott Hoffmann Rózsa is.
Huszár Pál főgondnok, az MRE zsinatának világi elnöke tanévnyitó beszédében kiemelte: a reformáció hagyományaihoz mindig hozzátartozott a templom és az iskola egysége. Az egyházi iskolákat összevetve az állami fenntartásúakkal annak a véleményének adott hangot, hogy az egyháziak „neveltségben többet adnak diákjaiknak”, erre mai társadalmunkat jellemző erkölcsi zűrzavarban különösen nagy szükség van. Kitért arra, hogy még mindig vannak társadalmi erők, amelyek megpróbálják mesterségesen szembeállítani a hitet és tudást. „Pedig jó ha tudjuk: a hit ellentéte a hitetlenség, a tudásé a tudatlanság, a kettőnek a (...) szembeállítása pedig csúsztatás” – jegyezte meg.
Huszár Pál az új tanévre a diákoknak az egyik hazai református kollégiumban olvasható idézetet ajánlotta a figyelmébe, miszerint „A tehetség nem érdem, ajándék, de kötelez!”
Együttműködés a közösségi célok érdekében
Az ünnepélyes tanévnyitón felolvasták Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere üdvözlő levelét, amelyben többek között ez áll: „Az elmúlt évszázadok során kitörölhetetlen érdemeket szerzett a református nevelés, és elválaszthatatlan részéve vált a magyar neveléstörténetnek. Voltak olyan idők, amikor az államhatalom megpróbálta megszüntetni a református nevelés embert formáló igyekezetét. Ma más a helyzet, ahogy az alaptörvény is kimondja, az állam a közösségi célok érdekében együttműködik az egyházakkal – hangzott el.
Papp Kornél, a zsinat oktatásügyi irodájának vezetője arról adott számot, hogy az idén nyáron harminchárom önkormányzati és magánintézmény került református fenntartóhoz. Két új református oktatási intézmény jött létre, Biatorbágyon az egyházközség, Sátoraljaújhelyen a Tiszán inneni egyházkerület indított új általános iskolát. Bővült a református oktatási rendszer képzési spektruma is, a börtönökben végzett felnőttoktatás és a szakképzés terén is erősödik a református szerepvállalás – tudatta Papp Kornél. Ezzel a református köznevelési intézmények száma a 2012–13-as tanévben 157-re, a többcélú intézményeké 55-re emelkedett.
Boldog és teljes ember
A vallás az alapvető műveltség része – hangsúlyozta Márfi Gyula érsek a tósokberéndi Szent István király római katolikus általános iskola, az érsekség új intézménye tanévnyitóján. Az érsek megköszönte a szülők bizalmát, hogy katolikus iskolába adták gyermeküket, s reményét fejezte ki, hogy nem csalódnak az intézményben. Nem biztos, hogy ez lesz az ország legjobb iskolája, de itt olyan pluszt kapnak a diákok, amit másutt nem – állapította meg.
Elítélően szólt arról a pedagógiai módszerről, amely megfogalmazása szerint robotnak tekinti a gyereket, akibe minél több ismeretet kell beletáplálni, holott ahhoz, hogy boldog és teljes ember legyen, a lelkét is nevelni kell; az intelligencia mellett a szellemet is – mutatott rá. Hozzátette: a katolikus iskolában nemcsak szakismereteket sajátítanak majd el a gyerekek, hanem vallási ismereteket is, hiszen ez biztosítja, hogy egész emberek, és ne torzók kerüljenek ki az életbe. A vallás ismerete az alapvető műveltség része – tette hozzá.