Újabb 30 ezer kamion szállja meg a magyar utakat

Decembertől megszűnik a Ro-La Szeged-Kiskundorozsma és az ausztriai Wels között, ezzel évente 30 ezer kamion kénytelen az autópályát választani a vasút helyett.

LM
2012. 10. 15. 8:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tomcsányi István, a hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője a napilapnak elmondta, januártól megszűnt a magasvasúti pályahasználati díj miatt kapott állami támogatás. A kamionok az autópályákon fillérekért közlekednek, míg a pályahasználatért a Ro-La 400 millió forintot fizetett évente a MÁV-nak – tette hozzá.

Egy Szeged–Wels Ro-La retúr – kétszer 613 kilométer – kamionjegy ma 1060 euróba (mintegy 300 ezer forintba) kerül. Közúton csak az üzemanyagköltséget és az autópályadíjat számolva ez 217 ezer forint. A használatarányos útdíj már a vasút felé billentené a mérleg nyelvét: ugyanis az útdíjjal terhelt költség 274 ezer forintra nőne – miközben a jármű kopik, és a sofőr egy percet sem pihen. Az elektronikus útdíjjal szemben értelmes alternatíva lehetne a Ro-La, de a vasúti kamionfuvarozás már nem éri meg a használatarányos útdíj bevezetését. A vonal veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Ezzel a MÁV 1,3 milliárd forint bevételtől esik el, s csaknem száz munkahely szűnik meg – írta a lap.

A Ro-La 2002-ben még 100 ezer kamiont szállított, Magyarország uniós csatlakozásával ez a szám évi 80 ezerre, majd Románia és Bulgária belépésével 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban – áll a napilap cikkében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.