Iszapömlés: a Mal felelős a katasztrófáért

A Fővárosi Törvényszék közbenső ítélettel megállapította a Mal Zrt. kártérítési felelősségét a cég ellen a MÁV Zrt. által indított perben.

KG
2012. 12. 05. 15:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szerdai tárgyaláson indoklásában a bíró kifejtette: a törvényszék azt vizsgálta, fokozott veszéllyel járó tevékenységnek minősül-e a Mal tevékenysége, és elhárítható lett volna-e a 2010. októberi gátszakadás. Bebizonyosodott: a Mal fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytat, és ez indította be azt a geotechnikai folyamatot, ami a gátszakadáshoz vezetett. Emellett a katasztrófa elhárítható lett volna, méghozzá több szakaszban is, egészen a tervezéstől a gátszakadás bekövetkeztéig.

Nem jogerős az ítélet

A közbenső ítélet nem jogerős, annak jogerőre emelkedése után folytatódik a per, a kártérítési összeget ezután állapítják meg. A bíró közlése szerint a MÁV eredetileg több mint 384 millió forint kártérítést kért, ami nettó 282 millió forint kártérítési igényt jelent. A MÁV 2011 tavaszán azért fordult a bírósághoz, mert az ajkai timföldgyár vörösiszap-tározójának gátszakadása miatt súlyosan megrongálódott a vasúti pálya, egy hónapig szünetelt a vonatközlekedés, és a helyreállítás jelentős kiadásokat jelentett.

Indoklásában a bíró kifejtette: a vörösiszap elöntötte a környező településeket, valamint a felperes MÁV tulajdonában és kizárólagos vagyonkezelésében lévő ingatlanokat. A lúgos áradat emellett teljesen elmosta a vasúti pályát néhány helyen. A felperesnek emiatt a megrongálódott vasúti pályaszakaszokat helyre kellett állítania, a szennyező anyagoktól történő mentesítést is el kellett végeznie, és egyes berendezési, valamint felszerelési tárgyait ki kellett cserélnie.

Objektív felelősségről van szó

Elmondta, hogy a polgári törvénykönyv szerint a felperes a fokozott veszéllyel járó tevékenységgel összefüggésben okozott kárt köteles megtéríteni. A Ptk. szerint mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kár a fokozott veszéllyel járó tevékenység körén kívül eső, elháríthatatlan külső ok vagy okok miatt következett be. Az itt szóban forgó felelősség ugyanakkor objektív felelősség, vagyis a károkozó magatartás a veszélyes tevékenység folytatásával önmagában, vétkességtől függetlenül is megvalósul.

A perben kétséget kizáróan bebizonyosodott, hogy az alperes a vörösiszap tárolása során fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytatott – hangsúlyozta a bíró. Kifejtette: több szakaszban is elhárítható lett volna a katasztrófa. Már a helykiválasztás során sem tárták fel megfelelően az altalajt, mivel 30 helyett csak nyolc méterre fúrtak le, így nem tudták megfelelően megvizsgálni a talaj fizikai jellemzőit, ezenkívül a tervezés, de legkésőbb a kivitelezés alatt is megelőzhető lett volna a katasztrófa.

Elutasították Bakonyi Zoltán meghallgatását

A tárgyalás elején az alperes jogi képviselője, Engel Krisztián kérte Bakonyi Zoltánnak, a Mal Zrt. vezérigazgatójának alperesi törvényes képviselőként való meghallgatását. Vígh Péter, a MÁV Zrt. jogi képviselője erre reagálva elmondta: szükségtelennek tartják a vezérigazgató bármilyen formában történő meghallgatását, és úgy vélte, a per elhúzására irányul az alperesi indítvány. A bíróság elutasította Bakonyi Zoltán meghallgatását, azt szükségtelennek és megkésettnek nevezve.

Az alperes az ítélet előtt bejelentette: szeretné perbe hívni a tározót tervező Mélyépterv Komplex Zrt.-t, mert pervesztesség esetén velük szemben szeretnének igényt érvényesíteni. Az alperes álláspontja szerint a tervezésben súlyos hibák történtek, emellett az egyik aláíró tervezőnek nem volt megfelelő végzettsége – mondta el Engel Krisztián. A bíró közölte: megküldik a perbehívást a cégnek, amely 8 napon belül nyilatkozhat az ügyben. A per a kártérítési összegről a közbenső ítélet jogerőre emelkedése után folytatódik – az ítélet ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül lehet fellebbezni –; a következő tárgyalás dátumát még nem tűzték ki.

Közel két éve történt a katasztrófa

A Mal Zrt. Ajka melletti tározójából 2010. október 4-én kiömlő vörösiszap három települést öntött el: Kolontárt, Devecsert és Somlóvásárhelyet. A katasztrófa következtében tíz ember meghalt – a vádirat nyolc ember halálát köti össze közvetlenül a vörösiszapömléssel –, több mint kétszázan megsérültek, több száz ház lakhatatlanná vált.

A magyar kormány és a katasztrófavédelmi főigazgatóság példaértékű gyorsasággal és szakértelemmel reagált 2010-ben a vörösiszap-katasztrófára, de Magyarországnak van még teendője a kockázatelemzés fejlesztésében és egyes európai uniós ajánlások átültetésében – mondta az ENSZ Emberi Jogi Tanácsának különmegbízottja, aki október 4-11. között vizsgálta Magyarországon a két évvel ezelőtti vörösiszap-katasztrófa emberi jogi hatásait.

Összesen 38 milliárd forintot tett ki a vörösiszap-katasztrófát követő helyreállítás, újjáépítés és a környezeti károk elhárításának az állam által kifizetett költsége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.